هنوز عده‌ای به جای «اصلاح باید گردد» می‌گویند «اعدام باید گردد»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه با بیان اینکه باید از تاریخ درس عبرت گرفت، گفت: در تاریخ کشور ما همواره این گونه بوده که اگر کسی می‌خواست در زمان خود تغییری ایجاد کند، عده‌ای به دلیل منفعت شخصی جلوی او را می گرفتند؛ به همین دلیل نخبه کشی صورت می گرفته است.

به گزارش امید به نقل از ایلنا،حجت‌الاسلام محمد تقی فاضل میبدی با اشاره به اینکه باید کاری کنیم که تاریخ درست عبرتی برای امروز باشد، گفت: حضرت علی(ع) به پسرش امام حسن(ع) گفت پسرم تاریخ را درست بخوان و از تاریخ برای امروزت درس عبرت بگیر. آدم داستان زندگی میزرا تقی فراهانی یا همان امیر کبیر را که می خواند، عبرت می‌گیرد و این نکته را متوجه می‌شود که در طول تاریخ کشور ما هر کس خواسته تغییری ایجاد کند، یک عده ای جلوش را گرفتند.

وی افزود: به همین دلیل است که در تاریخ کشورمان همیشه نخبه کشی صورت می‌گرفت. متاسفانه امروز یک عده‌ای هستند که می‌خواهند همان مسیر را دنبال کنند که به جای شعار «اصلاح باید گردد» می گویند «اعدام باید گردد».

فاضل میبدی با بیان اینکه نخبه‌کشی یکی از موضوعاتی است که در تاریخ ما وجود داشته و نمی توان منکر آن شد، اظهار کرد: سابقه و تمدن فرهنگ ایرانی بسیار زیاد است اما یک سری نکات منفی نیز از جمله اینکه شاهان و حکام افراد نخبه‌ای که با آنها و دربار هم نظر نبودند را از بین می بردند، دارد. امیرکبیر یکی از کسانی است که صدای مطامع ناصرالدین شاه و اشرافیان او را درآورد، به همین دلیل در حمام فین کاشان به قتل رسید.

وی امیرکبیر را پیشگام اصلاحات در ایران دانست و افزود: ایران در زمان حکومت ناصرالدین‌شاه در مقایسه با کشورهای همجوار عقب افتاده بود. شاهان قاجار به دلیل بی‌تدبیری، کشور را از بین برده بودند؛ به همین سبب، امیرکبیر به دنبال این بود که کشور را از درون قوی کند و برای این مهم دو موضوع را دنبال کرد، یکی اعزام دانشجو به خارج از کشور و دیگری هم قانونمند کردن کشور.

فاضل میبدی در توضیح سخنانش تصریح کرد: شرط اول مملکت‌داری قانون‌مداری بوده است، به همین دلیل امیرکبیر به تاسیس مدرسه دارالفنون می‌پردازد تا بتواند بنیه علمی کشور را تقویت کند که البته چنین کاری نیز صورت گرفت.

این مدرس دانشگاه معتقد است: امیرکبیر با اصلاحاتی که در کشور انجام داد، به قانونمند کردن کشور پرداخت. از آنجایی که کشور در زمان او با مشکلات بسیاری از جمله بی نظمی در ارتش، افزایش رشوه خواری و... دست و پنجه نرم می‌کرد، طبیعی بود که اصلاحات امیرکبیر می‌توانست خشم درباریان و سلطانی همچون ناصرالدین‌شاه را نیز برانگیزد.

فاضل میبدی با بیان اینکه امیرکبیر در راهی که قدم برداشت بسیار سخت بود، گفت: آن زمان کسانی بودند که قانونمند شدن کشور و حاکمیت را بر نمی‌تابیدند؛ چون قانونمند شدن شاه به معنی آن بود که آنها نمی توانستند به هدف‌های مادی خود برسند.

وی تدکید کرد: بنابراین شاه را تحریک کردند و خدمات امیرکبیر را توطئه نامیدند. از طرفی برخی از روحانیون هم علیه امیرکبیر توطئه‌هایی داشتند؛ زیرا او محافل شرعی را قانونمند و عرفی کرد و باعث شد آن محافل از دست برخی خارج شود، به همین دلیل برخی نتوانستند تحمل کنند و آنها هم در توطئه علیه او سهیم شدند.

میبدی معتقد است: تاسیس دارلفنون یکی از خدماتی است که امیرکبیر به جامعه ارائه می‌کند و میرزا آقاخان نوری با تاسیس آن مخالفت می‌کند. امیرکبیر در این مدرسه به تربیت افراد روشنفکر و باسواد جامعه پرداخت تا کشور از زیر بار زور و استبداد خارج شود.

وی افزود: از طرف دیگر، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه یکی از خدماتی است که در جامعه استبدادزده آن زمان کار بسیار بزرگی بود و این خلاف حرکت شخص مستبد حاکم بر کشور است اما می‌بینیم که امیرکبیر با انتشار این روزنامه، فضای جامعه را تغییر می‌دهد.

فاضل میبدی با بیان اینکه امیرکبیر به مسائل مذهبی نیز توجه داشت، گفت: او مساله بابیت و بهایت را که در آن زمان ایجاد شده بود و بسیاری معتقدند که کار انگلیسی‌ها بوده را از بین برد تا هرگونه اختلاف مذهبی در جامعه ایجاد نشود.

این استاد دانشگاه معتقد است امیرکبیر نخستین کسی بود که اولین گام‌های اصلاح‌طلبانه را در کشور برداشت و گفت: او کشور را در مسیری هدایت کرد که عقب ماندگی‌های علمی، ارتجاع مذهبی و استبداد از بین برود تا کشور را در مسیر فرهنگ درست قرار دهد اما متاسفانه عده‌ای منفعت‌طلب و کسانی که سودشان در بی سامانی بود، علیه‌اش توطئه کردند.

افزودن نظر جدید