حرف دل مردم در مجلسی که با تهدید شکل بگیرد، بیان نمی‌شود

نماینده سابق مجلس گفت: حرف دل مردم در مجلسی که با تهدید شکل بگیرد، بیان نمی‌شود و در مجموع باعث می‌شود که مجلس به یک قوه ناکارآمد تبدیل شود که از انجام وظایف قانونی خود ناتوان است.

به کزارش امید به نقل از آنا،داریوش قنبری درباره صحبت‌های اخیر دبیر شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت کاندیداها اظهار کرد: شورای نگهبان باید در موضوع تأیید صلاحیت‌ها از یک طرف به قانون و از طرف دیگر به آنچه که اراده بزرگان نظام است، مقید باشد.

قنبری اضافه کرد: اینکه رهبری دو سال پیش فرمودند رأی مردم حق‌الناس است این در مجموع یک فتوای شرعی است؛ چون این را یک فرد عادی بیان نکرده است، بلکه یک مرجع دینی که مقام اول سیاسی کشور هم است این بحث را عنوان کرده‌اند و این فتوا برای همه نهادهای اجرایی و نظارتی از جمله شورای نگهبان نیز الزام‌آور است و نمی‌شود به راحتی نهادهای درگیر در انتخابات بحث حق‌الناس بودن رأی مردم را نادیده بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به‌هرحال این فتوای رهبری (حق‌الناس بودن رأی مردم) بهترین دفاعی است که از دموکراسی در کشور ما صورت گرفته است و نباید به این راحتی این بحث توسط نهادها نادیده گرفته شود.

قنبری گفت: هم شورای نگهبان و هم نهادهای اجرایی ملزم هستند که زمینه‌های اجرایی شدن این حق‌الناس بودن رأی مردم را فراهم کنند. چون این حق‌الناس بودن رأی مردم جنبه‌های مختلفی دارد که باید رعایت شود از جمله اینکه باید مردم گزینه‌های مختلفی برای رأی دادن داشته باشند، فردی هم بدون دلیل و به شکل غیرقانونی ردصلاحیت نشود و مردم بتوانند گزینه‌های مختلف را برای انتخاب کردن داشته باشند. همچنین از رأی مردم صیانت بشود و کسانی به خودشان حق ندهند که خدای ناکرده به این رأی خدشه وارد کنند.
وی تأکید کرد: هم گرایش‌های مختلف باید بتوانند خودشان را در معرض رأی مردم قرار دهند و هم مردم فرصت‌های مختلفی برای رأی دادن داشته باشند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارنظر لاریجانی مبنی بر اینکه «کاندیداها نباید برای اظهار نظر خود تهدید بشوند»، تصریح کرد: تهدید کاندیدا غیرقانونی و در مجموع سلب حق کاندیداهاست. متأسفانه بعضی‌ها به روش‌های مختلف برای کاندیداها تعیین تکلیف می‌کردند. من دو دوره کاندیدا بودم که از جاهای مختلف می‌آمدند و یکسری صحبت‌ها را بیان می‌کردند که فلان حرف‌ را بگو و فلان حرف را نگو. البته من در مقابل این رفتارها ایستادگی می‌کردم اما بعضی‌ها که می‌ترسند، قطعا کوتاه می‌آیند و به نوعی حرف دلشان را نمی‌زنند و این باعث خودسانسوری و ایجاد مجلسی ضعیف و ناتوان می‌شود.

قنبری تأکید کرد: حرف دل مردم در مجلسی که با تهدیدات شکل بگیرد، بیان نمی‌شود و در مجموع باعث می‌شود که مجلس به یک قوه ناکارآمدی تبدیل شود که از انجام وظایف قانونی خود ناتوان است. به‌هرحال فردی که می‌خواهد نماینده بشود حق و حقوقی دارد و باید در چارچوب قانونی از حق و حقوق خودش استفاده کند.

وی ادامه داد: کاندیداها نباید تا جایی که در چارچوب قانون حرف می‌زنند، تذکر بگیرند یا تهدید بشوند چون این سلب حق آزادی بیان هست که در قانون اساسی ما صراحتا به آن اشاره‌شده و سلب این حقوق، جرم است. به نظرم باید قوانینی تصویب شود که هیچ مرجعی به خودش اجازه ندهد در جهت سلب حقوق و آزادی‌های اساسی افراد گام بردارد.

قنبری اظهار کرد: وقتی ما از آزادی اندیشه صحبت می‌کنیم، این اندیشه وقتی آزاد است که در قالب بیان و کتابت وجود داشته باشد. یعنی آزادی بیان و مطبوعات از الزامات اساسی آزادی اندیشه هستند وگرنه هرکسی در مجموع در عالم ذهنی خودش آزاد است که هرگونه می‌خواهد فکر کند. این اندیشه زمانی منشأ تأثیر است که به مرحله بیان برسد و سلب این حقوق که در قانون اساسی ما به صراحت از آن‌ها نام برده شده، باید جرم تلقی بشود و با کسانی که اینگونه جرایم را مرتکب می‌شوند در هر مقامی برخورد شود. چون ما برای این آزادی‌ها، سال‌ها مبارزه و انقلاب کردیم و شهید دادیم و این آزادی‌ها نتیجه مبارزه بیش از یک قرن ملت ایران است. این انتظار از رئیس‌جمهوری وجود دارد که به عنوان مجری قانون اساسی با سلب‌کنندگان این آزادی‌ها برخورد کند.

افزودن نظر جدید