تعامل اصلاح طلبان و اصولگرایان موجب افزایش قدرت ملی می شود

یک عضو بنیاد باران با بیان این‌که اصلاح‌طلبان به دلیل وجود پایگاه اجتماعی نمی‌توانند همیشه کنج خانه بنشینند، بلکه باید مناصب اجرایی را به دست بگیرند، گفت: اصلاحات پایگاه اجتماع وسیعی دارد اما نهادهای حاکمیتی را در اختیار ندارد.

به گزارش امید به نقل از ایلنا، جلال جلالی‌زاده در با اشاره به اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی درباره استراتژی تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت و جناح رقیب اصلاحات، اظهار کرد: نقطه نظرات خاتمی به عنوان نماد اصلاحات در کل کشور تاثیرگذار است.طبق گفته خاتمی اصلاحات و اصلاح‌طلبی متکی بر ایجاد تعامل و توازن در کل کشور و در میان گروه‌های سیاسی است.

 

وی افزود: جنبش اصلاحات نیامده که جامعه را یکدست و یکصدا کند، بلکه اصلاحات تکثر جریان‌های سیاسی را می‌پذیرد. در درون جنبش اصلاحات گرایش‌های مختلفی وجود دارد ، اما چارچوب حفظ نظام، پیگیری مطالبات مردمی و توسعه و پیشرفت کشور بر این جنبش حاکم است.

 

این عضو بنیاد باران با بیان این‌که مردم نشان داده‌اند که طرفدار اصلاحات هستند، خاطرنشان کرد: در انتخابات مختلف هنگامی که زمینه‌ای فراهم شده مردم با حضور پرشور خود به اصلاحات رای دادند، اما در این بین گاهی اصلاح‌طلبان دچار مشکل راهبردی و تاکتیکی بوده‌اند و به همین دلیل در برخی مقاطع پیروز انتخابات نبودند. گاهی اخذ تصمیمات اشتباه یا وجود تفرقه میان اصلاح‌طلبان موجب شده که جناح رقیب از فرصت استفاده کرده و پیروز انتخابات شود.

 

جلالی‌زاده افزود: اکنون زمانه تغییر کرده و همانند گذشته نیست که مردم نسبت به سرنوشت خود حساس نباشند و آنها از فرصت انتخابات برای بیان مطالبات خود استفاده می‌کنند بنابراین اصولگرایانی که اکنون نهادهای قدرت را در اختیار دارند برای اینکه قدرت خود را حفظ کنند باید به خواسته‌های مردم توجه کنند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به این‌که مردم دنبال آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها، آزادی تجمعات و حل مشکلات سیاست خارجی و اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان حرف مردم را بیان می‌کنند و آنها صدا و نماینده مردم هستند. اصلاحات پایگاه اجتماع وسیعی دارد اما نهادهای حاکمیتی را در اختیار ندارد. در اختیار نداشتن نهادهای حاکمیتی به دلیل عدم گرایش مردم به اصلاحات نیست، بلکه ناشی از سایر مسائل است.

 

این عضو بنیاد باران با اشاره به اظهارنظر خاتمی درباره استراتژی تعامل اصلاحات با جریان‌های رقیب، گفت: جریان مخالف اصلاحات باید از تجربیات کشورهای مختلف و همچنین انتخابات‌های گذشته بهره ببرد. مسائل پیش آمده در دوران دولت قبل نشان داد که اگر انحصارگرایی حاکم شد و یک جریان بدون حضور رقیب و بدون نظارت اقدام کند، قطعا دچار مشکلات متعددی می‌شود چون همواره نقاط ضعف توسط مخالفان و منتقدان بیان می‌شود.

 

وی در پایان افزود: اگر استراتژی تعامل اصلاحات با جریان‌های رقیب شکل بگیرد و ما شاهد همگرایی نیروهای سیاسی در کشور باشیم جایگاه ایران در نظام بین‌الملل تثبیت شده، سرمایه‌های ملی ترغیب می‌شوند که به کشور باز گردند و کشور وارد فرآیند توسعه‌یافتگی می‌شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید