4 راز از زبان بدن ظریف

گاهی شده یک فیلم با زبان اصلی می‌بینیم و شاید یک کلمه از حرف‌هایی که بازیگران می‌زنند را نمی‌فهمیم اما اگر بگویند فیلم را تعریف کن طوری تعریف می‌کنیم که انگار نه انگار فیلم به زبان اصلی بوده است. ارتباط انسان‌ها ۳۰ درصد کلامی و ۷۰ درصد غیرکلامی است، یعنی انسان‌ها بدون استفاده از واژه‌ها می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند. امروزه با پیشرفت علوم رفتارشناسی و روانشناسی هر سیاستمداری می‌داند که نمی‌تواند فقط به واژه‌های سخنرانی خود اکتفا کند و در این بین زبان بدن، لحن کلام، اکسون‌گذاری، تن صدا و عوامل دیگری دخیل است که در مجموع 70 درصد از ارتباط فرد را تشکیل می‌دهد. چندی است هر جا می‌رویم صحبت از توافق 1+5 و برداشتن تحریم‌هاست و تمام نگاه‌ها معطوف به مردی با چهره مهربان و خوش‌روی و خندان است بر آن شدیم تا زبان بدن جناب آقای ظریف را در عرصه بین‌الملل تحلیل کنیم.

1. چشم آینه روح است

اولین و مهم‌ترین اصل  در یک ارتباط دونفره برقراری تماس چشمی است. چشم‌ها نقش مهمی در روابط اجتماعی افراد ایفا می‌کنند. چشم در بیان حالات و واکنش‌های ما، آشکارتر و بارزتر از دیگر اعضای بدن‌مان عمل می‌کند.  افراد هوشیار برای گرفتن منظور و عقایدتان از طریق ارتباط چشمی به حالات درونی‌تان پی می‌برند. به قول معروف چشم و نگاه، زبان بدن است.

2. موضوعی که آقای ظریف استاد آن است

قبل از اینکه شروع به صحبت کند، تماس چشمی برقرار می‌كند. این کار تاثیر زیادی در بالا بردن اعتماد به نفس  خود و گروه همراهش دارد. هنگامی که درحال ایراد سخنرانی است به افرادی که درکناره‌ها نشسته‌اند نیز به همان اندازه نگاه می‌کند که به افرادی که در وسط نشسته‌اند.

وقتی به مطلبی گوش فرامی‌دهد، به سخنران نگاه می‌کند. این کار نشان‌دهنده علاقه او به شنیدن مطلبی است که گفته می‌شود. افراد مطمئن و با اعتماد به نفس، تماس چشمی ملایمی برقرار می‌سازند. اجتناب از نگاه کردن به چشمان دیگران یا تغییر ناگهانی مسیر نگاه حکایت از نداشتن اعتماد به طرف مقابل  یا عدم اعتماد به نفس است.

از دیرباز، كف دست باز نشانه‎‎ حقیقت، صداقت، بیعت و تسلیم بوده است. بسیاری از سوگندها با قرار دادن كف دست روی قلب صورت می‎گیرد و زمانی كه شخصی در حال ادای شهادت در دادگاه است، كف دست خود را نمایان می‎كند.

یكی از معتبرترین روش‎ها در تشخیص اینكه شخصی صادق و شریف است یا خیر‌، مشاهده‎ حالات كف دست است. همانند اكثر حركات بدن، این حركت كاملا ناآگاهانه انجام می‎شود و به اين ترتیب شما را متوجه صداقت آن شخص می‎كند. نشان دادن کف دست‌ها نشان صداقت، روراستی یا بی‌گناهی است.

3. از موضع خود کوتاه نمی‌آید

محمد جواد ظریف در ملاقات با بسیاری از دیپلمات‌های غربی که با پرونده هسته‌ای رابطه مستقیم داشته‌اند، تاکنون انگشتان دست‌هایش را در هم قفل کرده و حالت تدافعی را به نمایش گذاشته است که کاملا منطقی است و نشان از این دارد که او نمی‌خواهد به این راحتی‌ها از موضع خود کوتاه بیاید.البته ناگفته نماند این حرکت می‌تواند به معنی فکر کردن سنجیدن و تصمیم گرفتن هم باشد، البته در طی برخی گفتگوها گاهی هم آقای ظریف هنگام نشستن بدن را کمی به سمت جلو متمایل می‌کند و دست‌هایش  روی رانها قرار می‌گیرد که می‌تواند نشان دهنده آمادگي و هدفمندي او باشد به طوری که می خواهد به طرف مقابل اظهار کند که به حرف‌هایش کاملا گوش می‌ دهد و در حال ارزیابی آنهاست. حالاتی مثل چهره اي گشاده در حالات معمولي، لبخند در هنگام رضايت و اخم در هنگام خشم، دست هاي باز جهت دعوت به سخن گويي طرف مقابل.

4. مردی با خنده‌های طبیعی و دلنشین

لبخند زدن می‌تواند نشانه اعتمادبه نفس، دوستی و رفتار مثبت باشد و این حس را منتقل می‌کند که مردم در کنار شما بودن را دوست دارند.از سوی دیگر مفهوم لبخند تصنعی یا توأم با دستپاچگی کاملا ضدمفهوم ذکر شده است.

این علامتی از زبان رفتار است که هنگام تصمیم‌گیری به‌کار می‌رود. کشیدن دست به روی چانه معمولا با حالتی از چهره همراه است که در آن چشم‌ها کمی جمع می‌شود. افرادی دیگر ممکن است در این حالت لب بالایی را لمس کنند و آن را بکشند و بعضی مردها با سبیل یا ریش خود بازی کنند که همگی دلیل بر تعمق و ارزیابی است. در بازی شطرنج نیز افرادی که قرار است حرکت بعدی را انجام دهند در بسیاری از موارد چنین اشاره‌ای را از خود نشان می‌دهند که پس از تصمیم‌گیری متوقف می‌شود.

*ایده آل

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید