"12مدیر دوتابعیتی دستگیر شدند"

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: خوشبختانه تعدادی از مدیران با تابعیت دوگانه که در بخش‌های مهم مدیریتی و تصمیم‌سازی نظام نفوذ کرده بودند، دستگیر شده محکوم شدند و یا پرونده‌شان در جریان است. آماری که ما داریم 12 نفر هستند.

 

به گزارش امیدنامه به نقل از فارس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه (25 آبان) و پس از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره تقاضای بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاءهای قانونی در این موضوع، به عنوان طراح این تقاضا گفت: همه این حدیث شریف را قبول داریم که یک مسلمان از یک جا نباید دوبار گزیده شود.

وی افزود: مخاطراتی که بحث دوتابعیتی دارد چه چیزهایی است؟ اول آنکه این افراد به جای آنکه به وطن خود عشق داشته باشند محبت یک  کشور بیگانه را در خودشان به وجود می‌آورند. به عنوان مثال وقتی می‌خواهند در آمریکا گرین‌کارت یا تابعیت دوم بگیرند باید دست خود را روی پرچم آمریکا که ملت ایران سال‌هاست آن را زیر پای خود له کرده‌اند بگذارند و سوگند وفاداری یاد می‌کنند.

حاجی‌دلیگانی گفت: هنگامی که شرایط خاص و خطر برای کشور ما به وجود بیاید اینها افرادی هستند که اهل ریسک نیستند و حاضر نیستند بایستند و از منافع خاص کشور ما دفاع کنند و طبیعتا در مقابل کشوری که تابعیت دوم از آن گرفته‌اند کوتاه خواهند آمد.

وی در توضیح سومین نکته در دفاع از تحقیق و تفحص از وضعیت مدیران و مسئولان دو تابعیتی و دارای گرین‌کارت خاطرنشان کرد: زمانی که این افراد می‌خواهند وارد کشور ما شوند به عنوان تبعه کشور بیگانه به آنها نگاه نشده و تشریفات لازم در این باره رعایت نمی‌شود که می‌تواند خطراتی را برای کشور داشته باشد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: این مدیران از آن جهت که خود را ایرانی می‌دانند به مسئولان کشور نزدیک می‌شوند و حتی اطلاعات شخصی آنها را برمی‌دارند و به بیگانگان منعکس می‌کنند. به علاوه با نزدیک شدن به مسئولین با ادراک‌سازی نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مسئولان نظام را تغییر می‌دهند که این دو واژه را مقام معظم رهبری نام برده‌اند.

وی ادامه داد: در زمینه برجام که دولت یازدهم هم بسیار در مورد آن زحمت کشید اما این آقای دری اصفهانی که خود دو تابعیتی بوده و همسر و فرزندانش در کانادا به سر می‌برند می‌آید در کمیته اقتصادی و بانکی مربوط به مذاکرات حضور می‌یابد و نشان لیاقت از بالاترین مقام اجرایی کشور می‌گیرد و حالا هم با سپردن وثیقه و قرار در کشور آزاد است یا فرد دیگری که در تیم حقوقی مذاکره‌کنندگان بوده و به جرم جاسوسی و همکاری با دول متخاصم دستگیر شده دستگاه قضا بیاید بقیه توضیحات را برای مردم بدهد.

حاجی‌دلیگانی گفت: از آن طرف یک وزیر که همسر و فرزندانش در ایتالیا هستند چه اتفاقاتی متصور است که در وزارتخانه تحت مدیریت او بیفتد؟

وی تصریح کرد: سیروس ناصری که در تیم مشاوره بوده و خانواده‌اش در انگلستان‌اند و تابعیت ایران و انگلستان داشته و حتی گفته می‌شود تابعیت سومی را هم می‌خواهد بگیرد. یک سال است که حکم جلب وی توسط دستگاه قضایی به اتهام جاسوسی صادر شده اما از کشور فرار کرده است. دستگاه قضا بیاید و به مردم شفاف بیان کند که در دو سال اخیر چند نفر با تابعیت دوگانه در بخش‌های مهم مدیریتی و تصمیم‌سازی نظام نفوذ کرده بودند که خوشبختانه تعدادی از آنها دستگیر شده محکوم شدند و یا پرونده‌شان در جریان است. آماری که ما داریم 12 نفر هستند اما حالا چه تعداد دستگیر نشده یا شناسایی نشدند الله اعلم.

نماینده مردم شاهین‌شهر با تاکید براینکه مخاطرات دو تابعیتی صرفا محدود به حوزه مدیران نیست، گفت: خطر بزرگ‌تر در حوزه تصمیم‌سازان نیز وجود دارد؛ همین شرکت آتیه بهار متعلق به چه کسی بود؟ این شرکت مربوط به آقای سیامک و باقر نمازی بود که به زندان محکوم شدند و این شرکت سامانه اطلاع‌رسانی بسیاری از مراکز مهم را همین شرکت تهیه کرد و نرم‌افزار برای بانک‌ها تولید کرد.

وی اظهار داشت: اخیرا سه نفر که تابعیت دوگانه داشتند با هدایت کشور خاص خارجی وارد کشور شده و پروژه‌های تحقیقاتی حساسی را در دست گرفتند و نظرات کشورهای هادی را در نتایج جمع‌بندی‌های خود به مسئولان کشورمان دیکته کردند.

حاجی‌دلیگانی گفت: یک زوج جوان به نام کارن و آفرین با تابعیت دوگانه ببینید چه بلایی سر هنرمندان و ناآوران در این کشور می‌آورند؟

وی با اشاره به ضبط فیلم از این هنرمندان و نام‌آوران کشورمان در حالت‌های خاص و باج‌خواهی از آنان عنوان داشت: ما به عنوان مجلس و به عنوان نماینده ملت باید برای جلوگیری از تکرار حوادثی که در گذشته رخ داده. باید از این ابزار تحقیق و تفحص جهت روشن شدن صحت و صغم مسائل استفاده کنیم.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از تحقیق و تفحص صرفا روشن شدن وضعیت مسئولان و مدیران ارشد دو تابعیتی است و به هیچ وجه نیت مچ‌گیری و یا محکومیت افراد جریان و دستگاه خاصی را ندارد بلکه صرفا برای روشن شدن و رفع تهدیدی است که اکنون می‌خواهند بسترش را در کشور مهیا کنند و در بعضی‌ جاها اکنون این بستر فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خدایی ناخواسته یک مدیر از خلاءهای قانونی در این زمینه بخواهد استفاده کرده و با برداشتن بیت‌المال بخواهد فرار کند آیا ما مسئول نیستیم؟

حاجی‌دلیگانی با تاکید براینکه مجلس در این تحقیق و تفحص به دنبال رفع ابهامات است، گفت: ابهامات و تفاوتی که میان گرین‌کارت و دوتابعیتی و اقامت موقت همه نیاز به شفاف‌سازی دارد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: قانونی که امروز در این باره داریم مربوط به صد و چند سال پیش است و به هر حال با توجه به اتفاقاتی که در دنیای امروز افتاده است لازم است که این قانون را به روز تبدیل کنیم؛ چگونه به کسی که اجازه تملک یک ملک در این مملکت ندارد سمت مدیریتی بدهیم.

افزودن نظر جدید