بزرگان در منزل عارف

علیرضا خامسیان:آن زمان که کوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری فروکش کرد، سیاسیون و شخصیت‌های تراز اول اصلاح‌طلب یک‌به‌یک مسیر خیابان یوسف‌آباد و قیطره تهران را انتخاب کردند تا با مرد محبوب این روزهای ایران، یعنی محمدرضا عارف، دیدار کنند. یک عده هم از قم رهسپار تهران شدند تا به نمایندگی از علمای بلاد پیغام آن‌ها را به عارف برسانند .

«خودتان را شهید کردید برای احیای اصلاحات» سخنی بود که از زبان یکی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به عارف گفته شد. تشکیل حزبی فراگیر مهم‌ترین خواسته گروه‌های مختلف سیاسی از معاون اول دولت اصلاحات بود. آن‌ها بر این باورند که پتانسیل شکل‌گرفته بعد از انصراف عارف حول‌محور وی فرصت مناسبی است که خلأ سیستماتیک جمهوری‌اسلامی ایران پر شود؛ امری که البته این روزها فکر عارف را به خود مشغول کرده که ادامه سیاست‌ورزی اش در چه سمت‌وسویی باشد. انصراف محمدرضا عارف از انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان یکی از نامزدهایی که شانس پیروزی در این عرصه را داشت، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد بازتاب‌های مختلفی پیدا کرد. بعد از اعلام رسمی انصراف عارف تماس‌های تلفنی برای دیدار با وی صورت گرفت. همچنین بعضی از علمای قم از جمله آیت‌الله بیات زنجانی در تماس تلفنی با معاون اول دولت اصلاحات از وی به عنوان «نماد اخلاق» یاد کرد. او در این گفت‌وگوی تلفنی خطاب به عارف گفت: گفتمان شما در زمان تبلیغات و پایبنديتان به اصول اخلاقی و نیز رفتارتان در زمان انصراف، شما را به الگویی برای سیاسیون قرار داد و شایسته است همه نیروهای سیاسی این بزرگواری و بزرگ‌منشی را سرلوحه و الگوی خود قرار دهند. حسن روحانی نیز با تماس تلفنی با عارف با قدردانی از اقدام اخلاقی وی تاکید کرد: موجی که در کشور ایجاد شده است به‌دلیل حرکت ارزنده شما بوده و باید قدردان اقدام اخلاقی شما باشیم. همچنین سیدحسن خمینی، سیدمحمد خاتمی، موسوی‌بجنوردی، علی خاتمی و صادق خرازی با حضور در منزل عارف از اقدام اخیر وی به عنوان رفتاری ایثارگرانه یاد کردند که به گفته آن‌ها نمونه‌ای از سیاست‌ورزی اخلاق‌مدارانه است.

آیت‌الله موسوی‌بجنوردی انصراف عارف را خدمت به ایران دانست و گفت: اقدام شما یک کار شرافتمندانه بود. شما واقعا مردانگی کردید. سید‌محمد خاتمی با شرافتمندانه توصیف‌کردن اقدام معاون اول خود در دولت اصلاحات گفت: آقای عارف انسانی عالم، نجیب، وارسته و خوش‌فکر است و اقدام اخیرتان ظرفیت معنوی شما را آشکار کرد. آقای عارف واقعا عارف است و پیروز حقیقی انتخابات شخص محمدرضا عارف است. جمعی از اعضای مجمع روحانیون مبارز از جمله سیدعبدالواحد موسوی‌لاری که پیشتر در پیامی از اقدام اخیر عارف تمجید کرده بود با حضور در دفتر وی با عارف دیدار کرد. همچنین جمعی از اعضای مجمع محققان و مدرسین حوزه علمیه قم صبح روز پنجشنبه با عارف دیدار کردند. این عده با تمجید از اقدام اخلاقی معاون اول دولت اصلاحات خطاب به عارف گفتند: اقدام اخیر شما جان تازه‌ای به اصلاح‌طلبان داد و کناره‌گیريتان نشان از ایران‌دوستی شما دارد. اعضای این تشکل روحانی اصلاح‌طلب بر این نکته تاکید کردند که انصراف عارف از انتخابات یک اقدام اخلاقی در حیات سیاسی جامعه بود که حتی مخالفان شما را به تحسین وا داشت. آن‌ها به عارف گفتند که کناره‌گیری مسئولانه و دور‌اندیشانه وی از عرصه انتخابات نشانگر پایبندی به اخلاق، عقلانیت و منافع ملی ایران است. جایگاه و عملکرد شما در تاریخ اصلاح‌طلبی ملت ایران همواره درخشان خواهد ماند. محمد‌تقی فاضل‌میبدی یکی از اعضای مجمع محققان و مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری دوران حیات پدر عارف و مبارزات وی قبل از انقلاب گفت: شما در مناظره‌های انتخاباتی به تنهایی از اصلاح‌طلبی سخن گفتید و شجاعانه از دولت اصلاحات دفاع کردید. وی خطاب به عارف گفت: اکنون شما به همراه آقایان هاشمی و خاتمی محور اصلی جریان اصلاح‌طلب شده‌اید و باید از پتانسیل ایجاد‌شده به خوبی استفاده شود.

اعضای شورای هماهنگی اصلاحات هم با محمدرضا عارف دیدار کردند. حمید قزوینی، سخنگوی این شورا، در ابتدای جلسه، عارف را سیاستمداری اخلاق‌مدار نامید و با اشاره به حضور فرزند خردسالش به همراهش در این جلسه گفت: من امروز فرزندم را همراهم آوردم تا یک سیاستمدار اخلاق‌گرا را از نزدیک ببیند. محسن رهامی از اعضای این شورا نیز با یادآوری نامزدی عارف گفت: در ابتدا شما بدون حمایت هیچ حزبی وارد عرصه انتخابات شدید و تک‌و‌تنها گفتمان اصلاح‌طلبی را زنده کردید. شما و مجموعه همراهتان پایبند به قواعد اخلاقی بودید. وی با اشاره به نبود قواعد حزبی در کشور گفت: سرمایه ایجاد‌شده حول‌محور شما فرصت ارزنده‌ای است که بتوان حزبی فراگیر تشکیل داد و امیدوارم با کمک شما این مهم عملی شود. دیگر اعضای این شورا نیز انصراف عارف را الگو‌سازی برای سیاسیون دانستند و تاکید کردند اگر ایثاری که اکنون از سوی عارف انجام شد در انتخابات سال 84 صورت می‌گرفت وضعیت اصلاح‌طلبان این‌گونه نبود. آن‌ها به عارف یادآور شدند که حماسه سیاسی با اقدام اخیر وی صورت گرفت. همچنین جمعی از نامزدهای جوان انتخابات شوراهای شهر تهران در دیدار با عارف با تقدیر و تشکر از اقدام فداکارانه وی تاکید کردند که عارف از سرمایه‌های جنبش دموکراسی‌خواهی ایران است و اقدام اخیر وی در تاریخ سیاسی ایران ماندگار خواهد شد. محمدرضا عارف در این دیدارها با تشکر از ابراز محبت گروه‌های مختلف نسبت به وی تاکید کرد: باید مطالبات مردم را بپذیریم و فردی که در راس امور قرار می‌گیرد باید پیگیر مطالبات به حق مردم باشد. وی با اظهار گلایه از وعده‌هایی که بعضی افراد در جریان انتخابات به مردم دادند تاکید کرد: نمی‌شود این همه به مردم دروغ گفت و وعده‌هایی که مطمئنا عملیاتی کردن آن‌ها با اما و اگرهایی زیادی روبه‌رو است داد. عارف با بیان این‌که حسادت‌بخشی از فرهنگ ایرانی شده است، گفت: حضورم در عرصه انتخابات برای من تکلیف بود و واقعا نگران آینده کشور بودم شرایط سالیان اخیر شکننده شده است به همین دلیل با مشورت دوستان و بعضی بزرگان پا به عرصه انتخابات گذاشتم و کناره‌گیری‌ام هم فقط به دلیل این بود که از ابتدا هم به جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا توصیه به اجماع داشتم و خودم برای این موضوع مهم و حیاتی پیش‌قدم شدم. او تشکیل حزبی فراگیر را در این مقطع زمانی مهم دانست و البته تاکید کرد نباید در تشکیل احزاب و جریانات سیاسی شخص محور بود.

دیدگاه‌ها

« خودتان را شهید کردید برای احیای اصلاحاتـ » ,واقعا همینطور بود.ما همه این ایثار ایشان رو درک کردیم ، ممنون جناب دکتر عارف

جناب آقای دکتر عارف همه ما این پیروزی رو مدیون فداکاری و مردانگی و شرافت شما میدونیم....برنده انتخابات 92 شما هستین به همه درس اخلاق و انسانیت دادین...خداوند به شما و خانواده محترمون سلامتی و موفقیت های بیشتر بده

وقتی‌ جناب دکتر عارف از ماندن در انتخابات صرف نظر کرد، خیلی‌ برام تلخ بود، و غمی که بعد از انتخابات ۸۸ توی دلم بود دوباره زنده شد ، اما الان که به نتیجه کار گروهی و تصمیم بزرگشون نگاه می‌کنم، احساس رضایت و خوشحالی می‌کنم. و می‌خوام که ازشون تشکر کنم.

به همه تبریک می گم, اگه اقای عارف این بزرگی و از خودگذشتگی رو نمی کردن روزهای خوب برنمی گشت....

بنده از نمی خواستم شرکت کنم، بعد گفتم به دکتر عارف رای می دم بعدم که دیگر دست آخر بعد از اعتلاف به جناب روحانی رای دادم. امیدورام ایشان نقش مفید و پر رنگی در دولت آینده داشته باشند با سپاس

ملت را "جمهور"ی است و قلبهایشان را "جمهور"ی دیگر... شما بی شک رییس"جمهور قلبهای ما " شدید . پیروزیتان مبارک!

مردم دوستت دارند اقای عارف پیروزی امروز ما مدیون شماست و افرادي است كه تقلب را براي حاكم هزينه آور كردند؛ از موسوي وكروبي گرفته تا زيدآبادي و مادر سهراب و.... روحاني ميراث دار تمام اينهاست.

مردم دوستت دارند اقای عارف پیروزی امروز ما مدیون شماست و افرادي است كه تقلب را براي حاكم هزينه آور كردند؛ از موسوي وكروبي گرفته تا زيدآبادي و مادر سهراب و.... روحاني ميراث دار تمام اينهاست.

مردم دوستت دارند اقای عارف پیروزی امروز ما مدیون شماست و افرادي است كه تقلب را براي حاكم هزينه آور كردند؛ از موسوي وكروبي گرفته تا زيدآبادي و مادر سهراب و.... روحاني ميراث دار تمام اينهاست.

جناب دكتر عارف، واقعا دستمريزاد. بسيار از شما سپاسگزارم. البته اميدوارم كه شما را در دولت ائتلافی حتما ببينم. تندرست و سرافراز باشيد.

تا آخر عمر مدیونتیم که شادی را به ملت بزرگ ایران هدیه داری.

آقای دکتر عارف، این استاد دانشمند عزیز ما، بزرگترین درس عملی انسانیت و اخلاق و وارستگی را در دانشگاه مردمی انتخابات به همه ما شاگردان دیروز ایشان و فداییان امروز ایشان و اصلاحات تدریس نمودند... عشق، اخلاق و عارف بر قلب همگی ما حک شده است ... دوستت داریم استاد ...

آقای عارف واقعا عارف است

افزودن نظر جدید