گم شده اصولگرایان!

هنوز زمان زیادی تا انتخابات مجلس باقی مانده، اما به نظر می‌رسد جریان اصولگرا تا حدود زیادی برای ورود به فضای انتخاباتی عجله دارد و برای تهیه لیست انتخابات، فعالیت خود را آغاز کرده، اما آنچه از شواهد و قرائن پیداست، نه تنها نتوانسته اند انسجام خود را به دست بیاورند بلکه نسبت به دوره قبل فضای چنددستگی میان آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

اصولگرایان دچار بیماری شده اند
به گزارش امیدنامه ،در همین خصوص ابوالقاسم رئوفیان فعال سیاسی اصولگرایان عنوان کرد: «اگر سابقه اظهار نظر‌های اصولگرایان را بررسی کنید می‌بینید همیشه صحبت از اجماع و اتحاد کردند، اما هرگز این اتفاق رخ نداد و نخواهد داد. زیرا تا زمانی که وحدت رویه وجود نداشته باشد و به حقوق احزاب و گروه‌ها توجهی نشود و مادام یک عده خودشان را تصمیم‌گیرنده بدانند، مطمئن باشید وحدت در میان اصولگرایان رخ نخواهد داد. واقعیت این است که به نظر من برخی عادت کردند که در حرف دم از اتحاد و انسجام بزنند، اما در عمل راه خودشان را بروند و سعی کنند برای همه جریان اصولگرایی نسخه تجویز کنند. اصلا گویا بخشی از جریان اصولگرایی دچار یک بیماری شده است و این افراد نه حاضر هستند که حداقل حرف از اتحاد و انسجام نزنند و نه حاضرند دست از این قبیل اقدامات و رفتار‌ها بردارند. یعنی اصلاح رفتار می‌کنند و نه اصلاح گفتار.»

وی افزود: «خدا رحمت کند آیت الله مهدوی کنی و آقای عسکراولادی که تا زمانیکه حضور داشتند تمام قد تلاش می‌کردند این اجماع میان اصولگرایان رخ دهد، اما متاسفانه بعد از رحلت این دو بزرگوار، جریان اصولگرایی دچار یک خلائی شده که هیچکس هم نتوانست آن را پر کند. البته در زمان آن دو عزیز هم تقریبا شرایط همین بود، اما بعد از فوت آن‌ها این رویه به شدت افزایش پیدا کرد؛ بنابراین من فکر می‌کنم مسئله اتحاد و انسجام جریان اصولگرایی در حد حرف باقی خواهد ماند و نباید انتظار داشت که با روندی که درون جبهه اصولگرایی وجود دارد به این هدف دست پیددا کنیم.»

این فعال اصولگرا درباره تصمیم حزب موتلفه مبنی بر ارائه لیست حزبی در انتخابات مجلس گفت: «ببینید زمانی که حزب ریشه داری مثل حزب موتلفه که همیشه سعی کرده مسیر درست را برود و حرف‌های درست بزند تصمیم می‌گیرد حساب خود را از باقی گروه‌ها و در جبهه اصولگرایی جدا کند باید عمق فاجعه را دریافت. آن‌ها هم متوجه شده اند که هیچ اراده جدی در پشت این ادعا‌ها برای اتحاد وجود ندارد. ما چندین دوره است که این پروسه را آزموده ایم و نمی‌شود که مداوم در این روند قرار بگیریم و شکست بخوریم و دوباره سعی کنیم از همان استفاده کنیم. به نظر من الان در جریان اصولگرایی حداقل در میان بخشی از ان این نگاه وجود دارد که دیگر نباید به چنین حرف‌هایی اعتماد کرد و به نوعی دست این افراد تصمیم‌گیرنده برای آن‌ها رو شده است.»

او ادامه داد: «من کاملا تصمیم این حزب را درک می‌کنم و در حزب اسلامی ایران زمین قصد داریم نه تنها لیست جداگانه بدهیم بلکه تصمیم داریم لیستی هم از افرادی بدهیم که مردم نباید به آن‌ها رای دهند. زیرا مردم باید بدانند که چه کسانی صلاحیت حضور در مجلس را ندارند. ما طی این چند سال بیشترین ضربه را از همین افرادی خوردیم که وارد خانه ملت می‌شدند و راه فردی و جناحی در پیش می‌گرفتند. حتی به نظر من همه احزاب چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا باید به این سمت و سو بروند که برای مردم شفاف سازی کنند که چه کسانی نباید وارد مجلس شوند و دلایلشان را تشریح کنند. چندین دوره است که دیگر مجلس عصاره فضیلت ملت نیست و از آرمان‌های امام فاصله زیادی گرفته است و ما قصد داریم اینبار کاملا واضح برای مردم شفاف‌سازی کنیم که چه کسانی با حضور در مجلس به کشور آسیب می‌زنند.»

رئوفیان در پایان تاکید کرد: «البته این بیماری صرفا مختص اصولگرایان نیست و هر دو جناح سیاسی کشورمان از آن رنج می‌برند. متاسفانه تندرو‌های هر دو جریان زمینه ساز مشکلاتی شده اند که نه تنها به جبهه اصلاحات و اصولگرایی لطمه می‌زنند بلکه انتخابات را هم با مشکل مواجه می‌کنند. در جریان اصولگرایی الان همین جبهه پایداری و فراکسیون ولایی بیشترین ضربه را به اصولگرایان زده اند که حتی بعضا از اینکه اصولگرا هستیم خجالت زده می‌شویم؛ لذا به نظر من هر دو جریان باید زودتر به دنبال راهکاری برای رفع این مشکلات باشند و تا ان زمان هیچ ایرادی ندارد که احزاب لیست‌های جداگانه بدهند.»

 

جلسات اصولگرایان هیچ خروجی نداشته
همچنین حسین کنعانی مقدم دیگر فعال اصولگرا  اظهار کرد: «در باره این این موضوع ابتدا باید بررسی کنیم که الان چه کسانی جریان اصولگرایی را هدایت می‌کنند. با توجه به اینکه طیف‌های وسیعی در جریان اصولگرایی وجود دارد به نظر من هنوز خیلی زود است که درباره انتخابات حتی صحبت کنیم چه برسد به اینکه فعالیت انتخاباتی را کلید بزنیم. زیرا ما هنوز به انسجام تشکیلاتی که نیاز داریم دست پیدا نکردیم؛ لذا باید یک جریان شناسی در جبهه اصولگرایی انجام شود تا مشخص شود که این افرادی که الان فعالیت انتخاباتی را آغاز کرده اند در چه چارچوبی قرار می‌گیرند. زیرا برخی خود را نواصولگرا می‌دانند برخی دیگر خودشان را زیر پرچم جمنا تعریف می‌کنند و برخی خود را نقلابی معرفی می‌کنند و خلاصه طیف‌های زیادی وجود دارد. ما هنوز به یک وحدت نصفه و نیمه هم دست پیدا نکردیم نمی‌توانیم الان به دنبال استراتژی یا تاکتیک انتخاباتی باشیم.»

وی در خصوص ارائه چندین لیست از سوی جریان اصولگرایی عنوان کرد: «تجربه انتخابات گذشته ثابت کرده است که هروقت ما چندین لیست معرفی کردیم، نتیجه‌ای جز شکست نداشته. زیرا عملا ما با این کارمان باعث شکسته شدن آرا می‌شویم. اگر قرار باشد که ما دوباره همان رویه را در پیش بگیریم قطعا نوعی انتحار سیاسی خواهد بود. زیرا دوباره ما همان شکست دور قبل را تجربه خواهیم کرد و اینبار شرایط به مراتب سخت‌تر خواهد بود. وقتی ما تجربه این ماجرا را داریم لزومی ندارد و دوباره آن را در دستور کار قرار دهیم.»

او ادامه داد: «ما در شرایطی می‌توانیم به سمت پیروزی در انتخابات پیش برویم که بتوانیم این حلقه‌های جدا افتاده را به یکدیگر وصل کنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد قطعا خیلی از احزاب مانند حزب موتلفه تصمیم می‌گیرند لیست جداگانه و حزبی ارائه کنند؛ لذا باید در نظر داشته باشیم که اینگونه نگاه به انتخابات جز شکست دستاوردی برای ما نخواهد داشت و اگر قرار باشد این وضعیت تبدیل به یک فرایند ثابت در درون جریان اصولگرایی شود قطعا ارزش و اهمیت لیست‌ها میان افکار عمومی هم کاهش پیدا می‌کند و این اصلا اتفاق خوبی نخواهد بود.»

کنعانی مقدم در پایان افزود: «ما به عنوان یکی از احزاب اصولگرا همچنان با جمنا در ارتباط هستیم و واقعا هیچ خبری نیست که بخواهیم خیلی جدی وارد صحنه بشویم. ما همچنان منتظریم ببینیم آیا دودی از دودکش جبهه اصولگرا بلند خواهد شد یا نه. اگر قرار باشد این روند ادامه پیدا کند و خبری از برنامه‌های درست و منطقی نباشد قطعا ما هم به فکر یک دودکش دیگر خواهیم بود تا بتوانیم در انتخابات نقش آفرینی کنیم. زیرا تا امروز چندین جلسه هم برگزار شده، اما هیچ خروجی نداشته اند و این کمی نگران کننده است.»

+فرارو

افزودن نظر جدید