آیت‌الله امامی کاشانی:

گزینه آیت‌الله خامنه ای برای رهبری،آیت‌الله آذری قمی بود/مسائل سیاسی باعث شده انگیزه بعضی‌ها برای آمدن به نماز جمعه کم شود

آیت‌الله امامی کاشانی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران برای اولین بار فاش کرد گزینه مورد نظر آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری بعد از ارتحال امام خمینی(ره)، آیت الله آذری قمی بوده است.

به گزارش امید، آیت الله امامی کاشانی درخصوص مباحث شکل گرفته در مجلس خبرگان جهت انتخاب رهبری گفت: شخص مقام معظم رهبری می گفتند نه و روی این صحبت خود اصرار داشتند و از آن طرف روی انتخاب مرحوم آذری قمی اصرار داشتند. حتی بین آقا و آقای آذری صحبت هایی هم رد و بدل شد اما در نهایت مجلس به مقام معظم رهبری رای داد.

آیت الله آذری قمی که از شاگردان امام خمینی و علمای مبارز قبل از انقلاب بود، یکی از معدود منتقدان امام خمینی در دهه 60 به شمار می رفت.

او که ابتدا از مخالفان آیت الله منتظری بود و فعالیت‌هایی نیز در جامعه مدرسین در همین راستا انجام داد، بعدها در ایام بیماری مرحوم آیت الله اراکی به تبلیغ مرجعیت مرحوم آیت الله بهجت به عنوان اعلم مراجع می پرداخت که با انتقاد تند حشمت الله طبرزدی در هفته نامه «پیام دانشجوی بسیجی» رو به رو شده و متهم به تضعیف رهبری گشت. در جریان اعلام نظر آیت الله خامنه‌ای علیه قمه زنی در سال ۱۳۷۳، مرحوم آذری قمی سرپیچی از اطاعت رهبری را گناه کبیره و موجب ضعف حکومت مقدس اسلامی دانست. همچنین در جریان دوم خرداد  وی همچون اکثر اعضای جامعه مدرسین از ناطق نوری حمایت کرد.

با وجود حمایت آیت الله آذری قمی از آیت الله خامنه ای در دهه 60، مدتی بعد از معرفی ایشان به عنوان یکی از مراجع تقلید، وی از این موضوع انتقاد کرد.

همچنین امامی کاشانی در بخش دیگری از سخنانش در برنامه "شناسنامه" درباره حال و هوای این روزهای نماز جمعه نیز گفت:متاسفانه الان نسبت به گذشته شوری که در نماز جمعه وجود دارد کم است، مخصوصاً در سال های اخیر این موضوع کمرنگ تر شده است؛ فکر می کنم مسائل اخلاقی و سیاسی باعث کاهش شور و حال نماز جمعه شده و انگیزه بعضی ها برای آمدن کم شده است؛ نمازجمعه اتفاق بسیار مهمی است و خطیب جمعه هم باید خیمه ولایت را در فضای مصلا و نمازجمعه بیاورد تا همه زیر این خیمه جمع شوند. اگر خطیب مردم را تجزیه کند و یک نفر را بکوبد و از یک نفر تعریف کند، به کلیت نماز جمعه لطمه می خورد. علاوه بر مسائل سیاسی و اخلاقی، خطیب جمعه هم در این میان نقش زیادی دارد.

دیدگاه‌ها

در مدینه نبوی همه مهاجرین ، انصار ، نصارا و کلیمیان و... جای داشتند که از جمیع حقوق شهروندی به مثابه امّت محمّدی برخوردار بودند. در تأسّی به اسوه نبوی باید همه ایرانیان در خیمه ولایت جای بگیرند وگرنه خانه از پایبست ویران خواهد شد.

افزودن نظر جدید