گزارش کیهان از نامه ۳۰ سال پیش رهبر انقلاب به عطاءالله مهاجرانی

روزنامه کیهان در گزارشی به موضوع استیضاح عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی در سال۱۳۷۸ پرداخت.
به گزارش اميدنامه در این گزارش آمده است:
 
مسأله مقاله مذاکره مستقیم با آمریکا- که یکی از محورهای مورد بحث موافقان و مخالفان مهاجرانی بود- این است که در سال ۱۳۶۹، در ششم اردیبهشت، مهاجرانی مقاله‌ای تحت همین عنوان در روزنامه اطلاعات شماره ۱۹۰۲۷ درست زمانی که معاون پارلمانی‌هاشمی رفسنجانی – رئیس‌جمهور – بود نوشت و منتشر کرد! او در توجیه نوشتن این مقاله گفت: «زمانی که من آن مقاله را نوشتم، شرایط طلایی برای گفت‌وگوی ایران و آمریکا فراهم بود. در آن مقطع ما در یک وحدت و همدلی در کشور بودیم. جنگ تمام شده بود و ما در موقعیت خیلی خوب و مثبتی قرار داشتیم. از سوی دیگر در آن مقطع پیشنهاد گفت‌وگو با ایران را جرج بوش پدر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا مطرح کرده بود.» اما مهاجرانی نمی‌گوید که با آن همه خیانت و جنایت آمریکا در جنگ صدام با ایران چگونه می‌توان با آن کشور مذاکره کرد و آیا این مذاکره خصومت ناشی از خصلت‌های استکباری آمریکا را فرو می‌نشاند؟
 
رهبر معظّم انقلاب اسلامی با اشاره به این مقاله در پیامدهای آن فرمودند: «من معتقدم کسانی که فکر می‌کنند باید با رأس استکبار – یعنی آمریکا- مذاکره کنیم، یا دچار ساده‌لوحی هستند یا مرعوبند. من بارها این نکته را عرض کرده‌ام که استکبار، بیش از اینکه نان قدرت و توانایی خویش را بخورد، نان هیبت و تشر خودش را می‌خورد. اصلاً استکبار، با تشر و اُبُهَّت و شکلک درآوردن و ترساندن این و آن زنده است.»
با فاش شدن هدف و نیت طرفداران مذاکره با آمریکا و مقالۀ مهاجرانی، موضع‌گیری‌ها علیه او شدّت یافت. امام خامنه‌ای، با رأفت اسلامی و کریمانه، با نوشتن نامه‌ای خطاب به مهاجرانی، مانع از تهاجم بیشتر علیه شخص وی شدند.
 
«شنیدم بعضی‌ها از حرف‌های امروز من، قصد طعن و توهینی نسبت به جنابعالی استنباط کرده‌اند و شاید بعضی خواسته‌اند یا بخواهند آن را مستمسکی برای اهانت به شما بسازند. اعلام می‌کنم که این استنباط غلط است. من یک فکر را تخطئه کرده‌ام و نیت توهین به کسی نداشته‌ام... حداکثر آن است که به توصیۀ شما در مقالۀ «مذاکرة مستقیم» عمل نخواهیم کرد.»
رهبری ملت را متوجه یک فکر کردند که به صورت جریان در میان برخی مسئولان وجود داشت و در واقع خواهان مقابله و تخطئه با این فکر شدند. فکری که بعد از رحلت امام خمینی(ره) از دولت‌های سازندگی و اصلاحات آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. فکری که گمان می‌کند در مذاکره با آمریکا – شیطان بزرگ – راه خلاصی از مشکلات وجود دارد! و علیرغم تاریخ روشن که گواه بر جنایت آمریکا و غیرقابل اعتماد بودن اوست، می‌خواهد به آمریکا خوش‌بین باشد و اعتماد کند!

 

افزودن نظر جدید