گزارش پر گرد و غبار ابتکار در مجلس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از ۷ مورد مرگ و میر در دنیا یک مورد مربوط به آلودگی هوا است و ۲.۶ هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهان ضربه می‌زند، گفت: در ایران ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی به دلیل آلودگی در بخش بهداشت از بین می‌رود.

 

به گزارش  امیدنامه به نقل از خانه ملت معصومه ابتکار در نشست علنی امروز (یکشنبه 13 تیر) مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت و این امر را مربوط به تمام دستگاه ها دانست و گفت: ابعاد محیط زیستی، زندگی بشر و ایرانیان را به لحاظ اقتصادی و سلامتی تحت تاثیر قرار داده است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال گذشته بیان کرد: فرمایشات ایشان دلگرمی را برای ما فراهم کرد و بعد از آن شاهد ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست از سوی ایشان بودیم که پشتوانه قوای سه گانه در این زمینه است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه حال زمین خوب نیست، ادامه داد: ظرفیت زیستی زمین 1.7 هکتار جهانی است، در حالی که سرانه مصرف بشر 2.6 هکتار برآورد شده است. همچنین در کشور ما ظرفیت زیستی از دهه هفتاد به بعد از حد مطلوب گذشته و اگر این ظرفیت را 0.9 هکتار مطابق استاندارد در نظر بگیریم حدود 2.8 هکتار جهانی یعنی 3 برابر ظرفیت آن استفاده می کنیم که این قضیه ناپایداری را به دنبال دارد و آثاری که جبران ناپذیر است.
 
ابتکار در ادامه سازمان حفاظت محیط زیست را از کوچکترین دستگاه‌های کشور دانست و گفت: تعداد نیروهای این سازمان زیر 6 هزار نفر در کل کشور است، همچنین حقوق مدیران آن پایین ترین اشل مربوطه را دارد.
 
معاون رئیس جمهور ادامه داد: از 7 مورد مرگ و میر در دنیا یک مورد مربوط به آلودگی هوا است و 2.6 هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهان ضربه می‌زند. همچنین در ایران 23 درصد تولید ناخالص داخلی به دلیل آلودگی در بخش بهداشت از بین می‌رود، با این حال عملکرد دولت در این خصوص چشمگیر بوده و کارگروه‌های ملی که در گذشته درخصوص آلودگی هوا تعطیل شده بود، در این دولت فعال شد تا جایی که نتایج خوبی دریافت کردیم و منجر به بهبود کیفیت هوا شد، چنانچه 55 روز است در تهران هوای بهتری داریم.
 
حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو 4 گام بلند سازمان محیط زیست در دولت یازدهم
 
ابتکار یکی از اقدامات دولت یازدهم را حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو 4 دانست و گفت: این گام بزرگی بود که وزارت نفت انجام داد و کل جایگاه‌های شهرهای بزرگ ما به عرضه بنزین یورو 4 اقدام می‌کنند.
 
وی یادآور شد: بنزن یک عامل سرطان‌زاست که این بنزن به شدت اکنون کاهش یافته و این روند کاهنده ادامه دارد و ما هم نظارت کافی و دقیقی بر آن داریم؛ اکنون پایش مستمر کیفیت سوخت عرضه شده در پایگاه‌ها و پایش مستمر وضعیت آلودگی هوا با دستگاه‌های سنجش بر خط در محیط زیست به طور مستمر انجام می‌شود و ما در هر لحظه وضعیت هوای شهرهای بزرگ را تحت نظر داریم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اضافه شدن 50 روز به تعداد روزهای هوای سالم از اقداماتی است که در این سازمان مورد توجه قرار گرفته، در اصفهان تعداد روزهای سالم و پاک بین سال‌های 92 تا 95 سه برابر شده که رسیدن به این هدف در راستای حذف مازوت بوده است.
 
ابتکار تاکید کرد: نیروگاه‌های ما در سال 92 بیش از 40 درصد مازوت مصرف می‌کردند اما اکنون این رقم به 9 درصد رسیده است این در حالی است که تاکید داریم وزارت نفت از مازوت استفاده نکند تا نیروگاه‌ها بتوانند با گاز طبیعی کار کنند تا شاهد کاهش آلودگی باشیم.
 
وی به بحث استانداردسازی خودروها در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال 92 خودروسازان 10 سال در اجرای استانداردسازی خودرو عقب بودند اما از سال 92 این پیگیری ها از سوی سازمان محیط زیست دنبال شد تا جایی که در سال 93 استانداردسازی خودرو به اجرا گذاشته شد به گونه‌ای که هم اکنون تمام خودروهای تولیدی کشور استاندارد را رعایت می‌کنند تا جایی که اگر استاندارد یورو 4 اجرایی نشود اجازه شماره‌گذاری خودرو نمی دهیم.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بحث تغییرات اقلیمی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه ایران جزو کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته به گونه‌ای که علاوه بر افزایش دما کاهش بارندگی را تجربه می‌کنیم.
 
وی افزود: کشور ما حدود یک و نیم درجه سانتیگراد افزایش دما را داشته که این خود معضل مهمی به شمار می‌آید، ما در این زمینه با حضور مستمر در اجلاس‌های بین‌المللی سعی داشتیم بتوانیم این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم.
 
ابتکار گفت: طی یک سال گذشته با هماهنگی دستگاه‌ها در کشور تلاش کردیم تا دستگاه‌ها بتوانند گزارشی از کاهش 12 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را ارائه کنند زیرا ایران جز 10کشور اول گازهای گلخانه‌ای است بدان معنا که هم از آثار تغییرات اقلیمی رنج می‌بریم هم جزو کشورهای تولید گازهای گلخانه‌ای هستیم در حالی که باید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اقتصاد مقاومتی به بهینه سازی انرژی توجه کنیم تا بتوان انرژی مورد نیازی که اکنون از دست می‌دهیم را مهار کنیم.

 

افزودن نظر جدید