گزارش روزنامه همشهری از ضیافت افطاری رئیس فراکسیون امید؛استقبال سیاسیون ازتلاش عارف در همگرایی دو جریان سیاسی

فرزانه آئینی در همشهری نوشت:

دوم خرداد 76حماسه مردمی بود که صدای تغییر و خواسته‌هایشان را به حاکمیت رساندند ورئیس دولت هفتم علمدارش شد. حالا 21سال بعد از آن روزها نه‌تنها علمدار دولت اصلاحات که رقیب نامدار انتخاباتی‌اش علی‌اکبر ناطق‌نوری دست در دست هم خواستار وحدت ملی شده‌اند و به هم اقتدا می‌کنند.

سه‌شنبه شبی که گذشت محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات میزبان ضیافت ویژه‌ای شد؛ ضیافتی که هم مهمانانش ویژه بودند و هم بهانه‌اش. مهمانانش دو رقیب انتخاباتی بودند که در کارزار هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روبه‌روی هم قرارداشتند و بهانه‌اش هم به نمایش گذاشتن وفاق، همدلی و وحدت ملی در ایامی است که کشور هم از سوی رقبای منطقه‌ای‌اش و هم از سوی آمریکا به‌شدت مورد هجمه قرار گرفته‌است.

تصاویری که از همراهی رئیس دولت اصلاحات و شیخ نور در ضیافت افطاری عارف در فضای رسانه‌ای کشور دست به‌دست شده و از لبخند آنها به یکدیگر و همنشینی آنها پشت یک میز فراتر رفته و اقتدای رهبر اصلاحات به علی‌اکبر ناطق‌نوری در نماز را قاب گرفته مورد توجه اذهان عمومی و تحلیل صاحب‌نظران سیاسی قرار گرفته است. تحلیل‌های صاحب‌نظران در ساعت‌های گذشته درباره پیام دوم خرداد 21سال بعد از حماسه دوم خرداد یک کلیدواژه مشترک دارد و آن هم «وحدت و وفاق ملی» است.

در همین راستا در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، پیام و اهمیت همراهی و همدلی شیخ نور و رهبر اصلاحات را از جمعی از نمایندگان چون عبدالرضا هاشم‌زایی، احمد مازنی، پروانه سلحشوری، پروانه مافی و حسینعلی شهریاری جویا شدیم، آنها هم متفق‌القول از ضرورت وحدت ملی و اتحاد در برابر دشمن خارجی سخن گفتند و تأکید کردند که هرچند جریان‌های سیاسی کشور از نظر گفتمان با هم اختلاف نظر و دیدگاه دارند اما مبنای تشکیل‌شان براساس قانون اساسی یکسان است و ورای گفتمان‌های بر سر منافع مردم و مصالح نظام پشت به پشت هم هستند و باقی خواهند ماند.

 از تبریک ناطق تا اقتدای رئیس دولت اصلاحات

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس در شرح اهمیت شیخ نور و رئیس دولت اصلاحات بی‌مقدمه به پیام تبریک ناطق نوری در سوم خرداد به رئیس دولت هفتم اشاره می‌کند و می‌گوید: ناطق نوری از همان ابتدا نشان داد که نیاز جامعه و صدای مردم را می‌شنود و به جریان خاصی وابستگی ندارد حالا اقتدای رئیس دولت اصلاحات به او در جمع افطاری اصلاح طلبان هم نیاز جامعه است که این بزرگواران آن را درک کرده‌اند و با حضور در کنار هم خواستار اتحاد و تقویت وحدت ملی در جامعه شده‌اند.
او تأکید می‌کند: مردم وقتی چهره‌های انقلاب و دلسوزان نظام را کنار هم می‌بینند امیدوار‌تر می‌شوند و می‌دانند که با وحدت می‌توانند از پس مشکل‌سازی‌‌های برخی کشورهای منطقه و آمریکا برآیند.

 چهره‌های نظام منهای اختلاف نظر

از سوی دیگر عبدالرضا هاشم‌زایی که رئیس سنی پارلمان محسوب می‌شود با اشاره به رزومه اجرایی و سیاسی‌اش به همشهری می‌گوید: وحدت ملی راه برون رفت همه چالش‌های نظام در 4دهه اخیر بوده و الان که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی بخاطر هجمه‌های آمریکا علیه نظام است حصول این مهم ضروری است و تدبیر عارف برای انتقال این پیام از سوی خاتمی و ناطق نوری اقدامی بجا و حساب شده بوده است.

او با اعتقاد به اینکه حصول وحدت ملی نیازمند ابزار و زمینه ملی است، می‌افزاید: همین که چهره‌های سیاسی به میدان بیایند و ورای اختلافات‌نظری‌شان در دفاع از مردم و نظام کنار هم قرار بگیرند اقدامی قابل توجه و تأثیر‌گذار است و باید تقویت شود و در همه سطوح شاهد آن باشیم.

 اعتماد‌سازی‌ به‌جای حرف‌های حاشیه‌ای 

 هاشم‌زایی در حالی حضور چهره‌ها در کنار هم را نیاز تقویت ملی می‌داند که حسینعلی شهریاری، نماینده اصولگرای مجلس معتقد است: وحدت ملی اصل ویژه‌ای می‌طلبد که آن هم پرهیز از طرح مباحث جنجال‌آفرین و حاشیه‌ساز از سوی مسئولان کشور است که متأسفانه در ‌ماه‌های اخیر نادیده گرفته شده و برخی مسئولان بی‌محابا در مسیر جنجال‌سازی‌ وارد شده‌اند.
او به همشهری می‌گوید: مسئولان باید برای حصول و تقویت ملی تدبیر کنند اما نباید با طرح حرف‌های بی‌پایه اعتماد عمومی را خدشه‌دار کنند.

 عبور از منافع حزبی به‌خاطر مردم 

پروانه مافی عضو فراکسیون امید نیز با تأکید بر اهمیت درک شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی کشور و شرح آن برای مردم به همشهری می‌گوید: نگاهی به گذشته تاریخی کشور ما نشان می‌دهد که هر زمان که در کشور وحدت، اتحاد و انسجام ملی حاکم بوده است مردم و مسئولان از پس همه مشکلات بر آمده‌اند و با سربلندی از بحران‌های به‌وجود آمده عبور کرده‌اند به همین دلیل هم توجه چهره‌های نظام به این مهم بی‌دریغ گره‌گشای خیلی از دشواری‌های پیش روی کشور خواهد شد.
او با بیان اینکه مردم وقتی رهبر اصلاحات و علی‌اکبر ناطق نوری را که نماد دو جریان ریشه‌دار در کشور هستند کنار هم می‌بینند، می‌دانند که با وحدت می‌توان از پس مشکلات بر آمد و برای هر مسئله‌ای چاره‌ای پیدا کرد، تأکید می‌کند: گذشتن از منافع شخصی و حزبی و توجه به نیاز جامعه ومصالح ومنافع مردم اصلی است که شب دوم خرداد97 از سوی 2تن از چهره‌های محبوب و دلسوز نظام به نمایش گذاشته شد.

 فقدان سقف گفت‌وگوی ملی، گمشده جامعه ماست 

در میان نظرات مثبت نمایندگان درباره همراهی و همدلی رهبر اصلاحات و علی اکبرناطق نوری برای تقویت وحدت ملی احمد مازنی که طراح بحث گفت‌وگوی ملی در بهارستان است نگاه متفاوتی به همراهی ناطق و خاتمی دارد. او بر این باور است که تردیدی نیست که وقتی چهره‌های تأثیر‌گذار نظام از طیف‌ها و جناح‌های سیاسی کشور به‌صورت نمادین در کنار هم قرار می‌گیرند و پشت یک میز می‌نشینند، به هم در نماز اقتدا می‌کنند و با هم به دوربین‌ها لبخند می‌زنند در ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد و امیدواری مردم تأثیر‌گذار می‌شوند هر چند این حضور زمانی مؤثر‌تر خواهد شد که دیدار‌ها عمق بیشتر بیابد و به نشست‌های با دستور کارهای ویژه‌ای بدل شود.

او در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه بررسی اقدام اخیر شیخ نور و رهبر اصلاحات دو تبصره نیاز دارد که باید به آنها هم توجه شود و نباید از آنها غافل ماند، می‌افزاید: اولین نکته وقتی در فضای عمومی عکس‌هایی از همنشینی دو چهره منتشر می‌شود که در ماراتن نفسگیر انتخابات خرداد 76روبه‌روی هم بودند و تبلیغات‌شان به نوعی بود که انگار جنگی میان نمایندگان اسلام و کفر در گرفته است اما حالا بعد از 21سال کنار هم می‌نشینند و در اقامه نماز به هم اقتدا می‌کنند، با شکل‌گیری این فضا این ابهام در اذهان ایجاد می‌شود که از کجا معلوم روزی نرسد که حسن روحانی و ابراهیم رئیسی که دو رقیب اصلی کارزار دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بودند و همچنان هم رقابت‌شان ادامه دارد روزی کنار هم ننشینند. 

نماینده تهران می‌گوید: اذهان عمومی این ابهام را به این صورت می‌توانند تحلیل کنند که فضای رقابت‌های انتخاباتی واقعی نیست. اختلاف نظرهای چهره‌ها که در انتخابات در حد جنگ حق و باطل به نمایش گذاشته می‌شود مبنایی نیست و به صورت صوری هر دو طیف عقاید و احساسات آنها را به نفع منافع سیاسی‌شان به بازی می‌گیرند! او تأکید می‌کند: تبصره دوم اقدام نمادین رهبر اصلاحات و شیخ نور این است که خیلی فوری آقای روحانی و رئیسی بر سر یک میز بنشینند و اختلافات‌شان را حل کنند و به‌جای اینکه بعد از 2دهه به وحدت برسند از همین حالا وحدت ساز شوند. مازنی ادامه می‌دهد: به همین دلیل من فکر می‌کنم باید برای این ابهام در مقدمه شرح داده شود که واقعیت‌های پشت پرده سیاست چیست؟ و این واقعیت چیزی نیست جز اینکه جناح‌های سیاسی کشور ذیل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعریف می‌شوند و اختلافات نظری و دیدگاهی‌شان را درانتخابات بروز و ظهور می‌دهند بنابراین هر دو جریان سیاسی کشور تنها در گفتمان هایشان تفاوت دارند و این مهم باید برای مردم روشن شود. او می‌افزاید: همه چهره‌های راست و چپ نظام برای حل مسائل پیش آمده و کاستی‌ها و ضعف‌ها باید هرچه سریع‌تر بر سر یک میز بنشینند و برای کشور و مردم با هم تفاهم و با گفت‌وگوی ملی مشکلات را حل و فصل کنند؛ گفت‌وگویی که هم وحدت ملی را تقویت می‌کند و هم منافع و مصالح مردم را بر هر مصلحت دیگری ارجحیت خواهد داد به همین دلیل جامعه ما انتظار دارد فراتر از جدل‌ها و نگا‌های سیاسی سقفی تعریف شود که در آن همه گفتمان‌های سیاسی با آزادی کامل و حق برابری بتوانند با منطق با هم گفت‌وگو کنند و متأسفانه این اصل گمشده جامعه ماست و باید برای تحققش همه با هم گام برداریم. 
 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید