گزارش اعتماد از دیدار نوروزی عارف

محمد حسين مهرزاد در اعتماد نوشت:

محمد رضا عارف پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٢ با مجموعه كنش‌ها و اقدامات سياسي و اجتماعي كه انجام داد رفته رفته جايگاه خود را به عنوان يكي از موثرترين نيروهاي اصلاح‌طلب تثبيت كرد. او حالا جايگاه ويژه‌اي دارد؛ جايگاهي كه نه به عنوان مهره اختلاف كه لولاي اتحاد اصلاح‌طلبان نام گرفته و در شرايط جديد توانسته تا حدودي خلأ رسانه‌اي چهره‌هاي اصلاح‌طلب را پر كند. شرايط براي معاون اول دولت اصلاحات در دوسال گذشته به گونه‌اي پيشرفت كه حالا در ديدار نوروزي‌اش از اعضاي تاثيرگذار آخرين شوراي مركزي جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب تا اعضاي اعتماد ملي و نداي ايرانيان شركت مي‌كنند و اين همان نقشي است كه او مي‌خواست و بايد ايفا كند. در ايران براي پي بردن به آنچه پشت پرده سياست مي‌گذرد بايد نشانه‌شناسي كرد. نشانه‌ها در مراسم ترحيم و پيام‌هاي تسليت يا مراسم عروسي و ديدارهاي نوروزي نمايش داده مي‌شود. اينكه چه كساني در چه مراسمي شركت مي‌كنند و مدعوين مراسم شادماني سياستمداران چه كساني هستند بخشي از اختلافات و صميميت‌هاي نيروهاي سياسي را روشن مي‌كند. به همين دليل ساده روز گذشته ديدار نوروزي محمد رضا عارف مي‌توانست نشان‌دهنده تصويري كلي از شرايط اصلاح‌طلبان و شدت و ضعف انسجام آنان باشد.

انسجام به بهانه ديدار نوروزي

روز گذشته در دفتر بنياد اميد ايرانيان چهره‌هايي حضور يافتند كه تقريبا تمامي طيف‌هاي اصلاحات را پوشش مي‌دادند. شايد بتوان بهزاد نبوي را به عنوان سرشناس‌ترين چهره سياسي حاضر در ديدار نوروزي عارف دانست. نبوي اگرچه پس از آزادي از زندان هرگز اظهارنظر رسمي سياسي نداشته است اما وزن و جايگاه او در كنار ميزان مقبوليتش انكار شدني نيست. نبوي همچنين در طول مدتي كه از آزادي‌اش گذشته اگرچه در محافل دوستانه و غيررسانه‌اي حضور داشته اما همواره ترجيح داده تا در ديدارهايي اينچنيني حضور جدي نداشته باشد. با اين حال او ديروز اين رويه را نيز شكست و در مراسمي رسمي با حضور رسانه‌ها حضور يافت. پس از بهزاد نبوي، حضور هادي خانيكي، حبيب‌الله بيطرف، علي شكوري‌راد، فخرالسادات محتشمي‌پور و الهه كولايي پنج چهره اصلاح‌طلب كه همگي متعلق به يك جريان مشخص در ميان اصلاح‌طلبان هستند نيز در خور توجه بود. ديگر حاضران كه خاستگاه سياسي هر كدام يكي از طيف‌هاي اصلاحات را پوشش مي‌داد نيز شامل چهره‌هايي نظير محمدرضا ظفر قندي، محمدجواد حق‌شناس، حسين مرعشي، سيدحسن رسولي، الياس حضرتي، جعفر توفيقي، سيدمحمود زماني قمي، سيدحميد كلانتري، نصرالله جهانگرد، شهاب طباطبايي، محمدعلي ابطحي، محسن مهرعليزاده، محمدرضا اولياء، مرتضي حاجي و علي صوفي بودند. گستردگي فعالين سياسي اصلاح‌طلب با سليقه‌هاي مختلف درون جناحي دو نكته مهم را نشان داد: ابتدا اينكه جايگاه عارف تثبيت شده و دوم آنكه اين جايگاه امروز مقبوليت انكارنشدني
در ميان اصلاح‌طلبان دارد.

نمايش تثبيت جايگاه عارف

جلسه عيدانه روز گذشته نمايش تثبيت جايگاه محمدرضا عارف در ميان اصلاح‌طلبان بود. او كه خود بارها گفته بود نمي‌خواهد عامل اختلاف اصلاح‌طلبان باشد در سال گذشته بيش از تمامي اصلاح‌طلبان به سفر استاني رفت و براي پيروزي اين جريان در انتخابات آتي مجلس به ايراد سخنراني و فعاليت سياسي پرداخت. وي ديروز در حاشيه اين ديدار در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال خبرنگاري در اين خصوص كه آيا مصاديق براي كانديداتوري در انتخابات مجلس سال ۹۴ مشخص شده، بيان كرد: در خصوص راهبرد‌ها براي انتخابات مجلس صحبت‌هاي خوبي صورت گرفته و در سال ۹۴ بايد به تدريج وارد تعيين مصاديق شويم، ولي اين مساله هنوز به جمع‌بندي روشني نرسيده، هر چند كه معيار‌ها و شاخص‌ها به طور كلي مشخص شده است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه عملا كليد انتخابات زده شده، يادآور شد: ورود قانوني بر اساس بخشنامه‌هاي وزارت كشور است. ولي در محافل خصوصي صحبت‌هاي خوبي داشته‌ايم، هر چند كه در مورد هيچ گزينه خاصي به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌ايم و هر حوزه خود بايد تصميم‌گير نهايي باشد.

تقدير از تيم  مذاكره‌كننده

وي بخش بيشتري از مصاحبه مطبوعاتي خود را به موضوع بيانيه هسته‌اي لوزان اختصاص داد و در اين رابطه گفت: بايد از تيم مذاكره‌كننده كشورمان تشكر كرد. آنها خيلي با قدرت در جهت حفظ منافع ملي و رسيدن به نقطه‌اي كه ما آن را حق مسلم خود مي‌دانيم، تلاش كردند. وي با اشاره به متن بيانيه مشترك مطبوعاتي ايران و ١+٥ اظهار داشت: از مهم‌ترين مسائلي كه ما در بيانيه مي‌توانيم مشاهده كنيم، رسميت يافتن و پذيرفتن حق غني‌سازي ما است. يعني‌‌ همان چيزي كه ما از اول مطرح مي‌كرديم و مي‌گفتيم فناوري‌هاي پيشرفته حق همه ملت‌هاست؛ ما در اين راستا پيشقدم شديم تا آن را تثبيت كنيم. رييس بنياد اميد ايرانيان ادامه داد: در عين حال ما اين مساله را هم دنبال مي‌كرديم كه با به رسميت شناخته شدن فناوري هسته‌اي، بايد تمامي تحريم‌هاي ظالمانه‌اي كه عليه ملت ما وضع شده بود، لغو شوند كه خوشبختانه در هر دو مسير موفق شديم و دستاوردهاي ارزشمندي داشتيم. هر چند اين در حد بيانيه است و نمي‌شود قطعي صحبت كرد، اما با نگاه مثبت اميدواريم در سه ماه آينده توافقنامه‌اي در راستاي تامين حقوق ملت ما به دست آيد كه من نسبت به اين مساله خوشبين هستم و دعا مي‌كنم خداوند به اين تيم توفيق دهد تا در مسيري كه تاكنون پيموده، با شتاب حركت كند.

عارف در پاسخ به سوال ايلنا، درباره انتقاداتي كه از سوي يك جريان خاص به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و وزير امور خارجه مطرح مي‌شود، تصريح كرد: اظهارنظر حق هر فردي است و مي‌تواند مفيد هم باشد مخصوصا آنكه اين اظهارنظر‌ها در جهت حل مشكلات و رسيدن ما به حقوق قانوني‌مان باشد، ولي من فكر مي‌كنم همه قبول دارند كه تيم مذاكره‌كننده ما قوي‌ترين تيم است و بسيار خبره هستند و آقاي ظريف نيز از برجسته‌ترين كار‌شناسان حوزه ديپلماسي است. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي درباره اينكه چقدر نياز است تا در برخورد با پرونده هسته‌اي جناحي رفتار نشود، خاطرنشان كرد: اميدواريم همه جناح‌ها منافع ملي را در نظر بگيرند و هر تحليلي در راستاي منافع ملي باشد. وي در پاسخ به اين سوال كه چقدر از انتقادات را منصفانه مي‌دانيد، ابراز داشت: نمي‌خواهم انتقادات را نقد كنم، فرض بر اين است كه انتقادات سازنده است و قضاوت اصلي با مردم است. ولي آنچه مي‌توان انتظار داشت اين است كه واقعيت‌ها را بپذيريم و يادمان باشد در چه شرايطي وارد مذاكره شديم و چه شرايطي به ما تحميل شده بود. معاون اول دولت اصلاحات افزود: به نظرم روند، روند خوبي است و انتظارمان از منتقدان اين است كه در اظهارنظر‌هاي‌شان واقعيت‌ها را نيز در نظر بگيرند و با توجه به شرايط اظهارنظر كنند.

افزودن نظر جدید