گزارشی تکاندهنده از شکنجه جنسی گسترده مهاجران عازم اروپا

نتایج یک تحقیق تازه نشان می‌دهد مهاجران و به ویژه زنانی که برای دریافت پناهندگی عازم اروپا هستند، در طول سفر خود و به طور خاص در لیبی مورد آزار و شکنجه جنسی مداوم قرار می‌گیرند.

به گزارش امیدنامه به نقل از یورو نیوز؛ گزارش «کمیسیون زنان پناهجو» در حالی روز دوشنبه ۲۵ مارس منتشر شده است که اتحادیه اروپا عملیات نجات مهاجران در دریای مدیترانه را متوقف کرده است و با کمک مالی به دولت لیبی، وظیفه جمع‌آوری و بازگرداندن آنان به مراکز بازداشت را به عهده گارد ساحلی این کشور گذاشته است. مهاجران می‌گویند چه در مسیر و چه در محل بازداشتگاه‌های دولتی هدف آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند.

تحقیق جدید که مستند بر ده‌ها مصاحبه با کارگران و پناهجویان تنظیم شده، نشان می‌دهد قاچاقچیان انسان با شکنجه مهاجران از آنان ویدئو تهیه می‌کنند و از این ویدئو‌ها برای اخاذی از خانواده‌ها بهره می‌گیرند.

یافته‌های قبلی بیانگر آن بود که تقریبا تمامی زنانی که از راه شمال آفریقا عازم اروپا بوده‌اند یا مورد تجاوز واقع شده‌اند و یا مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند. یافته‌های تازه نشان می‌دهد که وضعیت در خصوص مردان نیز تقریبا به همان بدی است.

مهاجران روایت‌های وحشتناکی از تجاوز، همخوابگی اجباری با محارم و آزار جنسی دسته‌جمعی با هدف تحقیر آنان نقل کرده‌اند. در پاره‌ای موارد مهاجران را برهنه کرده و آنان را وادار ساخته‌اند به یکدیگر تجاوز کنند.

بسیاری از این رفتار‌ها در زندان‌های مخفی و محل‌های نامعلوم انجام می‌پذیرد و اغلب مهاجران به دلیل خاطرات تلخ از این مناطق تمایلی به تعریف وقایع صورت گرفته ندارند.

ناحیه «بنی ولید» یکی از مناطقی است که در آن بدنام‌ترین زندان‌های زیرزمینی قرار دارد. مهاجران ماه‌ها و بلکه سال‌ها در اسارت نگهداشته می‌شوند و به بهانه ادامه سفر از آنان اخاذی می‌شود. در ماه مه سال گذشته حدودد ۱۰۰ نفر از بازداشتی‌ها از زندانی مخفی در این منطقه فرار کردند، در حالی که بنابر آمار سازمان پزشکان بدون مرز ۱۵ نفر از آن‌ها حین فرار کشته شدند.

اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه مقابله با مهاجرت خود از سال ۲۰۱۴ تا کنون حدود ۳۸۲ میلیون دلار به لیبی کمک کرده است. این مبلغ عموما صرف تقویت گارد ساحلی و بازداشتگاه‌های این کشور شده است.

تحقیقات مشابه نشان می‌دهد آزار جنسی و فیلمبرداری از آن به منظور اخاذی از خانواده‌ها به صورت گسترده‌ای در دیگر نقاط جهان نیز ادامه دارد و پناهجویان روهینگیا در بنگلادش و پناهجویان سوری در خاورمیانه قربانیان آن به شمار می‌روند.

حسیبه حاج سحرویی، مشاور بخش کمک‌های انسانی سازمان پزشکان بدون مرز، می‌گوید: «لحظه‌ای که مهاجران در دریا متوقف می‌شوند، کار اروپا هم با آنان تمام می‌شود.»

ماه جاری اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با کاهش آمار مهاجران به ۱۰ درصد در این قاره در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۵، بحران مهاجرت پایان یافته است.

در این بیانیه به وضعیت خطرناک بازداشتگاه‌های لیبی اشاره شده، اما از راه حل برای آن حرفی به میان نیامده است.

افزودن نظر جدید