گزارشگر سازمان‌ملل خواستار تحریم ولیعهد سعودی شد

«اگنس کالامارد» با اشاره به گزارش آمریکا درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، از آمریکا خواست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مورد تحریم قرار دهد.
به گزارش اميدنامه به نقل از مهر از پایگاه النشره، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی، خواستار تحریم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان توسط آمریکا شد.

بر اساس این گزارش، «اگنس کالامارد» در بیانیه ای از واشنگتن خواست دارایی‌های شخصی و فعالیت‌های بین المللی بن سلمان را مورد تحریم قرار دهد.

وی همچنین افزود که آمریکا نباید به محمد بن سلمان در مقابل دعواهای قضایی مصونیت اعطا کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل از دولت عربستان هم خواست تا سرنوشت جسد جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه را افشا نماید.

طبق گزارش اطلاعاتی آمریکا، قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی با تایید «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است.

گفتنی است که گزارش اطلاعاتی که آمریکا درباره قتل «جمال خاشقجی» منتشر کرد نشان می‌دهد که این قتل با تایید «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی انجام شده است.

بر اساس این گزارش، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش غیرمحرمانه‌ای را منتشر کرد که حاکی است قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی با تایید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت پذیرفته است.

در این گزارش آمده است: ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای بازداشت یا قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

این گزارش می‌افزاید: این ارزیابی با توجه به اختیارات ولیعهد درباره تصمیم‌گیری ها در عربستان، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز جهت سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقجی، حاصل شده است.

طبق این گزارش، ولیعهد عربستان سعودی جمال خاشقجی را تهدیدی برای این کشور می‌دید.

در این گزارش همچنین به اسامی افرادی که به نیابت از محمد بن‌سلمان در قتل خاشقجی دست داشتند، اشاره شده است.

گفتنی است، خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. ریاض که در ابتدا نسبت به ناپدید شدن خاشقجی اظهار بی اطلاعی می‌کرد، تصدیق کرد که این روزنامه نگار در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

با این حال پادشاهی سعودی پیوسته اتهام‌ها مبنی بر هرگونه ارتباط میان اعضای خاندان پادشاهی سعودی، بویژه بن سلمان، با ترور خاشقجی را رد کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۰، یک دادگاه تشریفاتی در عربستان محکومیت زندان را برای هشت فرد مظنون صادر کرد.

شایان ذکر است «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پیش از این با بیان اینکه گزارش اطلاعاتی درباره قتل «جمال خاشقجی» را خوانده است، گفت که به زودی با پادشاه سعودی، «ملک سلمان» در این باره گفتگو خواهد کرد.

 

افزودن نظر جدید