گذار به دموكراسي

 اعتماد نوشت:در روز سالگرد درگذشت ابراهيم يزدي چهره‌هاي اصلاح‌طلب و نهضت آزادي گرد هم آمدند تا در مراسمي تحت عنوان «گذار به دموكراسي» از سير تحولات دموكراتيك و ظرفيت‌هاي امروز براي دموكراتيزاسيون بگويند.

ابراهيم يزدي، معاون نخست‌وزير و وزير امورخارجه دولت موقت و دبيركل نهضت آزادي بعد از مهدي بازرگان ايران بود كه نام و نشان جناح ليبرال كشور را داشت. چهره‌هاي اين تشكل بعد از مجلس اول و دولت موقت هيچ‌گاه به راس هرم قدرت راه نيافتند و تنها در نقش اپوزيسيون درون نظام فعاليت كردند؛ چه در سال‌هايي كه نهضت آزادي تلاش مي‌كرد تا با كانديداتوري در انتخابات به قوه مجريه راه يابد و چه بعد از سال‌هاي ٨٤ كه كم و بيش با شركت در انتخابات از چهره‌هاي اصلاح‌طلب حمايت مي‌كردند و پرچم مستقل‌شان را زمين گذاشته بودند. همين است كه در سالگرد درگذشت ابراهيم يزدي نشستي با نام دموكراسي را برگزيدند تا از سير تحولات دموكراتيك كشور سخن بگويند. در اين مراسم كه روز پنجشنبه در كانون توحيد تهران برگزار شد، چهره‌هايي چون محمود صادقي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس، امير خرم، عضو دفتر سياسي نهضت آزادي و يوسف يزدي، فرزند ابراهيم يزدي سخنراني كردند.

صادقي: هيچ كس مصون از پاسخگويي و نظارت نيست

محمود صادقي اولين سخنران مراسم سالگرد ابراهيم يزدي از ضرورت نقد و استفاده از ظرفيت‌هاي قانون اساسي براي گذار به دموكراسي گفت. اين نماينده مردم تهران در مجلس تاكيد كرد: نقد ديگران و حاكميت حتما لازم است، اما نبايد نقد خودمان را هم فراموش كنيم. به گزارش ايسنا، وي با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي‌اش ظرفيت‌هاي بسياري دارد، گفت: بسياري از اين ظرفيت‌ها مغفول مانده و برخي ديگر هم به انحراف كشيده شده است، اما چارچوب‌هايي را ايجاد كرده گرچه ممكن است عده‌اي نقدهايي هم به آن وارد كنند. وي افزود: از نگاه قانون اساسي هيچ‌كس مصون از پاسخگويي و نظارت نيست و همه با راي مستقيم يا غيرمستقيم مردم انتخاب مي‌شوند و حتي در مورد رهبري هم اگر صفاتي كه براي اين مقام در نظر گرفته شده، زير سوال برود، موضوع بركناري با تصميم خبرگان رهبري در قانون ديده شده است. نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينكه اگر از ظرفيت‌هاي قانون اساسي استفاده شود، مي‌توان براي گذار به دموكراسي حركت خوبي را انجام داد، اظهار كرد: قانون اساسي وحي منزل نيست و حتي ١٠ سال بعد از انقلاب هم اين قانون اساسي بازنگري شد و همين متن فعلي هم ظرفيت‌هاي دموكراتيك كردن جامعه را با رعايت مسائل اسلامي در خود دارد. صادقي با تاكيد بر اينكه بايد بازخواني و نقدي هم بر گذشته داشته باشيم، گفت: حتي اعضاي نهضت آزادي كه برگزار‌كننده اين مراسم هستند نيز به گمانم بايد به نقد دوره كوتاه دولت موقت بپردازند و ببينند كه احيانا چه مشكلاتي در روند كار اين دولت هم وجود داشته است. وي در پايان اظهار كرد: نقد ديگران و حاكميت هم حتما لازم است، اما نبايد نقد خودمان را هم فراموش كنيم.

فراستخواه: يزدي طرفدار مجادله مسالمت‌آميز جامعه مدني براي دموكراسي بود

در ادامه اين مراسم، مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس به ايراد سخنراني پرداخته و از اعتقاد ابرهيم يزدي به مجادله مسالمت‌آميز و به دور از خشونت جامعه مدني گفت. فراستخواه بيان كرد: يزدي تحولات دموكراتيك را چندبعدي (سياسي، اقتصادي، فرهنگي و...) مي‌دانست.

وي با بيان اينكه دموكراسي تنها يك شيوه حكمراني نيست و به شخصيت ملي، بلوغ و رشد فرهنگي نيازمند است، افزود: خواست جامعه امروز نه خودبياني و توسعه بلكه امنيت است و مردم در پي ارزش‌هاي بقا هستند. فراستخواه گفت: آيت‌الله طالقاني، بازرگان، يزدي و سحابي اين مدل را مهم‌ترين و اخلاقي‌ترين حركت به دموكراسي مي‌دانستند.

افزودن نظر جدید