کنسرت شهرام ناظری هم در نیشابور لغو شد

خواننده پیشکسوت موسیقی ایران همچنین به این مسأله اشاره دارد که «نیشابور» یکی از مهم‌ترین مراکزِ تمدنِ ایران است و برگزار نشدن کنسرت در آن اتفاقِ ناخوشایندی است که در این مدت رخ داده است.

 

 
روزنامه ایران نوشت: «آیین روز ملی فردوسی» با نکوداشت شهرام ناظری شامگاه شنبه 25 اردیبهشت‌ماه درحالی با حضور چهره‌هایی چون احمد مسجد جامعی، ایرج راد، بهروز غریب پور، ناصر عظیمی، اصغر همت، اصغر دشتی در تالار رودکی برگزار شد که شهرام ناظری، استاد آواز ایران در حاشیه آن، خبر از لغو کنسرت خود در شهر نیشابور داد.

 در همان روزی که «علی جنتی» - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- به این مسأله اشاره کرد که در حد بضاعت خود، با لغو کنسرت‌ها با مقامات ارشد قضایی مذاکره می‌کند، «شهرام ناظری» خبر از لغو کنسرت خود در نیشابور داد. او درباره این اتفاق گفت: «ما تمامی مجوزها را از مدت‌ها قبل از تمامی نهادهای قانونی دریافت کرده بودیم و قرار بود روز شنبه – اول خرداد ماه- در ادامه‌ تور کنسرت‌های ناگفته، این برنامه را در نیشابور به اجرا درآوریم که این مسأله امکانپذیر نشد و برنامه را لغو کردند.» او همچنین به این مسأله اشاره کرد که نیشابور تنها شهری از خراسان بزرگ بود که در سال‌های گذشته امکان برگزاری کنسرت در آن وجود داشته و حالا این اتفاق نیز رخ نمی‌دهد: «درهای نیشابور نیز برای برگزاری کنسرت بسته شده است، با اینکه همه‌چیز برای برگزاری کنسرت ما آماده بود؛ اما این اتفاق رخ نداد و اجازه برگزاری برنامه را به ما ندادند.»

خواننده پیشکسوت موسیقی ایران همچنین به این مسأله اشاره دارد که «نیشابور» یکی از مهم‌ترین مراکزِ تمدنِ ایران است و برگزار نشدن کنسرت در آن اتفاقِ ناخوشایندی است که در این مدت رخ داده است.

این همان دغدغه‌ای است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به آن اشاره داشته و در حاشیه همایش شاهنامه با اشاره به این موضوع که لغو کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی بیشتر از نقاط دیگر کشور رخ می‌دهد، گفته است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی در خراسان رضوی مجوز می‌دهد و حمایت هم می‌کند، به همین خاطر از استانداران و فرمانداران تقاضا داریم حمایت کنند تا این کار به نحو مطلوب انجام شود.»
این در حالی است که در روزهای گذشته در کنار اعتراض وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی وزارتخانه، خانه موسیقی نیز در بیانیه شدیداللحنی به لغو کنسرت کیهان کلهر اعتراض کرده بود و اهالی موسیقی امیدوار بودند با ورود وزیر و نامه نگاری با رئیس قوه قضائیه مشکل حل خواهد شد.

تجلیل از ناظری با حضور مسجدجامعی

در کنار این حاشیه ها اما احمد مسجد جامعی در مراسم نکوداشت شهرام ناظری گفت: جناب فردوسی در مجموعه اثر گرانقدر خود به دو معنا و مفهوم یکی خرد و دیگری داد، توجه ویژه داشته‌اند. در واقع ما در بین شعرای بزرگ پارسی تنها این شخصیت را داریم که به اندیشه و خرد توجه داشته و شاعر بنام دیگر مانند حافظ اشعار خود را با عشق آغاز می‌کند. مولوی از نی و نیستان گفته و به آنچه فراموش شده یادآوری می‌کند. سعدی از خدای عزوجل گفته و فردوسی با خرد و اندیشه شروع کرده و ادامه می‌دهد.

وی افزود: خدا در بیانات فردوسی همان دانش و دانایی و علم است. این در کلام فردوسی رشد می‌کند. این شیوه خردورزی و علم دوستی در شاهنامه تا جایی پیش می‌رود که در میان آن‌همه روایت نبی اکرم(ص) و مولا علی(ع) وجود دارد که فردوسی می‌گوید: من شهر علمم و... یعنی در اینجا فردوسی اذعان دارد که فهم، عقل را کیاست می‌کند. در این مدینه علم یک مدنیت وجود داشته که بدون آن علم صورت نمی‌گیرد.

بعد از پایان صحبت‌های مسجد جامعی از استاد شهرام ناظری به روی سن دعوت به عمل آمد.  ناظری بعد از حضور روی سن گفت: ما خیلی عادت نداریم که تشویق شویم، چون معمولاً روال در کشور ما این‌طور است که هنرمند نه تنها تشویق نمی‌شود که سنگ هم جلوی پایش می‌اندازند، اما یک نیروی عشق بی‌زوال در وجود ماست و همین نیرو ما را در این سال‌ها نه تنها جلو برده که مقاوم‌ترمان نیز کرده است. آن هم در شرایطی که در جبهه موسیقی، مدام جنگ و حتی گاهی نبردی تن‌به‌تن میان هنرمندان و دیگران وجود داشته است.

وی افزود: 37 سال است که عاشقانه هر آنچه را باید یک هنرمند انجام می‌داده، انجام داده‌ام. بخصوص کرد بودن و روحیه‌ حماسی‌ای که در مردمان کرد وجود دارد و همچنین آشنایی‌ام با ادبیات ایران از زمان کودکی، سبب شده است تا با ادبیات پارسی بخصوص فردوسی بزرگ آشنا شوم و البته با عطار و مولانا و آثار متعددی با استفاده از آثار این شاعران برجسته خلق کنم و همچنان نیز این راه را ادامه می‌دهم. هیچ‌زمان هم به اینکه کسی این فعالیت‌ها را مورد حمایت یا تشویق قرار دهد، فکر نکرده‌ام. برای مثال خانه‌ اصلی ما رادیو و تلویزیون است که من در تمام این سال‌ها هیچ‌گاه پایم را به آنجا نگذاشته‌ام. حقوقی از آنجا نگرفته‌ام و آنها کارهای مرا بدون اجازه‌ام، به هر شکلی که خواسته‌اند، پخش کردند.

ناظری اضافه کرد: با همه‌ این مشکلات در کشور خودم ماندم، در حالی که پیشنهاد‌های مالی و امکانات بسیاری برای زندگی در خارج از کشور برایم وجود داشته است، اما ما ماندیم و سختی‌های بسیاری کشیدیم. شوالیه‌ آواز ایران، سپس بخشی از مقدمه‌ «بیژن و منیژه» را با سه‌تاری که خود نواخت، اجرا کرد و البته با کنایه گفت امیدوار است که پیش از اجرای آن توسط خودش، ده‌‌ها فرم از آن منتشر نشود.

در این مراسم همچنین سردیسی ساخته‌ اسفندیار ایمان‌زاده با حضور احمد مسجد جامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایرج راد مدیرعامل خانه‌ تئاتر به ناظری اهدا شد.

رونمایی رمان «حیرانی» با نگاهی به اساطیر شاهنامه نوشته محمدعلی سجادی، شعرخوانی افشین علاء در ستایش فردوسی، شاهنامه‌خوانی محلی رستم لطیفی، نقالی دوزبانه کودکان توسط مهبد و مهدیس کرمی‌پور، اجرای نقاشیخط حسن طزری، ضرب‌نوازی سیروان نوروزی و قدردانی از حمزه ایلخانی‌زاده به پاس تکاپو برای فراهم‌آوری پرونده ثبت جهانی چوگان در یونسکو از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. 

منبع: روزنامه ایران

 

افزودن نظر جدید