کنایه جهانگیری به دولت قبل با یادآوری اداره کشور با ۱ میلیارد دلار در دوره جنگ

  نامزد انتخابات ریاست جمهوری از دوره‎های مختلف مدیریتش در کشور یاد کرد و از تجاربی که در تمامی ادوار آموخته است. او از مردان بزرگی در ادوار پس از انقلاب یاد کرد و از آواری گفت که دولت گذشته برجای گذاشته است.

 

به گزارش امیدنامه به نقل از خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری در برنامه امشب تبلیغاتی خود با عنوان «با دوربین» در تلویزیون، ضمن تبریک روز معلم، از شهید مطهری به عنوان شهید عقلانیت یاد کرد و گفت: معلمین گروه‎های اصلی مرجع مردم و مورد اعتمادشان هستند. او همچنین روز کارگر را نیز گرامی داشت.

او که می‎گفت می‎خواهد صریح با مردم درباره مشکلات و راه حل‎ها صحبت کند، یادآورشد که پدرش نیز کارگر معدن بوده است و ادامه داد: یکی از دشوارترین مشاغل در جهان، کارگری در معدن است. بویژه معادنی که در عمق زمین هستند.

او با این مقدمه، راهکار رسیدن به روزهای خوب را عبور از سختی‎ها خواند و با تاکید بر اینکه عبور از سختی‎ها کار ساده‎ای نیست، خاطرنشان کرد: این توفیق را داشتم که در دوران دبیرستانم در سیرجان با معلمی آشنا شوم که در زندگی من نقش تعیین کننده ای داشت. "شهید نصیری یاری" چهره آشنایی است که در دور اول مجلس، نماینده مردم لار بود. او ما را به سمت آشنایی با امام و اسلام رحمانی سوق داد. در دوران دانشگاه در کرمان، در مبارزات انقلابی با کسانی دانشجو بودیم که برخی شهید شده و برخی مسیرشان عوض شد. در آن دوران من هدف گلوله قرار گرفته و مدتی متواری بودم. اما به فضل الهی سلامت به من بازگشت و توانستم کارهای مهمی بکنم.

جهانگیری افزود: با پیروزی انقلاب، قبل از تشکیل جهاد دانشگاهی با گروهی از دانشجویان به روستاهای بم رفتم. در سال 59 اولین مسئولیت حکومتیم مسئول جهاد سازندگی جیرفت بود. از آنجا یاد گرفتم چطور بی منت به مردم خدمت کنم. پس از آن مسئول جهاد استان کرمان شدم. در سال 63، دوستان جیرفتی از من 28 ساله خواستند که کاندیدای مجلس شوم. به این ترتیب در دور دوم و سوم مجلس، نماینده مردم جیرفت شده و عضو کمیسیون برنامه و بودجه شدم و به سرعت با اطلاعات کلان نظام و اداره کشور در شرایط جنگی آشنا شدم.

وی با بیان اینکه باید به مدیرانی که با بودجه 7 میلیارد دلاری کشور را در دوران جنگ اداره کردند، دست مریزاد گفت، ادامه داد: از این میزان 4 میلیارد بودجه جنگ و 2 میلیارد هزینه تامین اجناس کوپنی بود و فقط با یک میلیارد دلار باید کشور اداره می شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که بغض کرده بود، اداره کشور در آن شرایط را سخت خواند و سپس به شرح دوران سازندگی پرداخت و گفت: مهمترین سوال آن زمان این بود که با چه منابعی باید هم زیربناهای تخریب شده را بازسازی کرد و هم تخریب‌های جنگی را درست کرد و هم کشور را اداره کرد. اولین بار در برنامه توسعه بحث شد که باید از منابع خارجی برای بازسازی کشور استفاده کنیم. اما برخی در مجلس می پنداشتند که این کار عبور از انقلاب است. اما بحث مناطق آزاد مطرح شد. برخی دوستان چپ مواضعی گرفته و استفاده از منابع خارجی را صحیح نمی دانستند. اما کمیسیون برنامه و بودجه بر موضع خود ایستاد و آقای هاشمی که رئیس جمهور شدند، از این طرح پشتیبانی کردند. در آن زمان نه تنها برق منازل که برق کارخانه فولاد و لاستیک هم خاموش بود. برای همین استفاده از فاینانس خارجی تصویب شده و بخشی از زیرساخت های کشور ساخته شد.

وی با اشاره به دوره استانداریش در اصفهان، گفت: در آن دوران یاد گرفتم که چطور با گروه های مختلف سیاسی می توان کرد. بزرگی در آن دوران گفت که از اینجا اختلاف سیاسی به سراسر کشور شلیک می شود! اما من سبک مدیریتی‌ای در اصفهان یاد گرفتم و آن اینکه می توان با قانون به همه مسائل فائق آمد. آن زمان گفتند آیت الله منتظری از تهران می خواهند به نجف آباد بیایند. در آن زمان تصور می شد که این سفر می تواند مشکل زا و بحران آفرین باشد. برخی می گفتند باید در ورودی اصفهان راه را ببندیم و نگذاریم به اصفهان بیایند. اما ما به این جمع بندی رسیدیم که بهتر است با ایشان مذاکره کنیم. ما از حضور وی در نجف آباد استقبال کردیم. او سه روز در نجف آباد ماند و مردم برای دیدارش صف کشیدند. روز آخر قصد سخنرانی کردند که کمترین حاشیه ای برای جمهوری اسلامی نداشت و مردم را به تقوا توصیه کردند. من آن زمان فکر کردم که همه مسائل کشور را با مذاکره می توان حل کرد. نه اینکه مسائل را پیچیده کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه کشور در دولت  اصلاحات وارد دوره جدیدی شد، گفت: برنامه سوم توسعه کشور که در دوران اصلاحات تصویب شد بهترین برنامه از نظر تدوین و عملکرد در تاریخ جمهوری اسلامی بود. نویسنده این برنامه مجموعه دولت سید محمد  خاتمی و تصویب کننده آن مجلسی با ریاست آقای ناطق نوری بود. کسانی که با یکدیگر رقبای انتخاباتی بودند.

او ادامه داد: ما برنامه ای می خواستیم که ایران پیشرفت کند. در آن زمان تمام شاخص های عملکردی برنامه مثبت بود، همه با هم کار می کردند، هنرمندان کشور فعالیت های جدی انجام می دادند، مردم در مباحث شرکت می کردند، دانشگاه ها با نشاط بودند و جوان ایرانی احساس عزت می کرد.

جهانگیری با بیان اینکه هیچ موضوعی از وزارت صنایع به دولت داده نمی شد مگر اینکه از نظر وزیر صنایع تایید می‌شد، گفت: ما در دوران اصلاحات راهبرد توسعه صنعتی نوشتیم و خیز صعتی شدن ایران را برداشتیم. ما برای روزهای مبادا کار کردیم. ارز تک نرخی شد، رانت از بین رفت و جلوی هر کسی که به پستی می رسید و می خواست رانت بگیرد، گرفته شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در وزارت صنایع گلوکاه فساد را شناسایی کرده و برطرف کردم. مثلا مدیری هرچقدر حزب اللهی وقتی پشت میز قرار می گرفت، می خواست رانت بگیرد. اما جلوی این حرکات را گرفتیم.

او ادامه داد: در آن دوران این شاخص ها مثبت شد و افق بلندتری برای کشور متصور گردید. رهبری چشم انداز 20 ساله کشور را تصویر کردند تا  ایران قدرت اقتصادی اول منطقه باشد. اما متاسفانه به قول یک برنامه نویس بزرگ خارجی برنامه توسعه در جهان سوم حرکت پاندولی دارد؛ به نقطه اوجی می رسد اما باز به جای اولش باز می گردد. امیرکبیر می آید کشور را توسعه بدهد کشته می شود، شخص دیگری می خواهد کار کند بدنام می شود. کشورهای خارجی معمولا در این مواقع می خواهند از کشورهای در حال توسعه سوء استفاده کنند.

او گفت: اما متاسفانه بعد از دوران اصلاحات دوره جدیدی شروع شد که من در آن نقشی نداشته و از دور به عملکردش نگاه می کردم. اما برای اینکه ارتباطم را با مردم از دست ندهم یک ماهنامه به نام "صنعت و توسعه" درست کردم که تجربیاتم را منتقل کنم. اما مسیر توسعه کشور منحرف شد، سرمایه های کشور نابود شد، 700 میلیارد دلار درآمد کشور حیف و میل شد. انسان اگر از این غصه بمیرد، جای سرزنش ندارد. اما مگر این مردم چه بدی‌ای کرده بودند؟ ایران چه جرمی کرده بود که با نیروی انسانی و منابع آن این چنین برخورد شد؟  

جهانگیری با بیان اینکه در دولت گذشته نرخ ارز در کشور بالا می‏‎رفت، ادامه داد: برای اینکه قیمت ارز را پایین بیاورند، 22 میلیارد دلار در بازار دوبی و استانبول فروختند که قیمت ارز در تهران پایین بیاید! در دوران جنگ با یک میلیارد دلار کشور اداره می شد؛ آن‎وقت آقایان ارز را از کشور بیرون بردند تا کشور را اداره کنند! هر فرد عادی که از کشور می خواهد خارج شود، حداکثر 5 هزار دلار می تواند همراهش باشد و چمدانش را می گردند؛ بعد آقایان چمدان چمدان دلار از کشور خارج می کردند! از این تصمیمات زیاد گرفته شد و آواری بر جای ماند.

به گفته وی در فضای سیاسی نیز اینچنین شد و فرزندان انقلاب و یاران رهبری رو در روی هم قرار گرفتند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که می گفت گفتن این مسائل سخت است، ادامه داد: اما اگر نگوییم هم ممکن است برخی فکر کنند که می توانند رنگ عوض کنند و خودشان را به گونه جدیدی به مردم معرفی کنند. اما مردم ایران هوشیار باشید و به یاد داشته باشید که چه شد.

او با اشاره به اینکه دولت یازدهم در حالی در سال 92 اداره کشور را بر عهده گرفت که نرخ ارز دقیقه ای بالا می رفت و قیمت دلار در دو دولت نهم و دهم  از 800 تومان به حدود 4 هزار دلار رسیده بود، خاطرنشان کرد: کسانی که می گویند اینقدر شغل ایجاد می کنند و از دوستان همان افراد دولت قبل هستند، ببینند که با آن درآمد ارزی بالا در آن دوره چقدر شغل ایجاد کردند؟ در سال 91، خالص ایجاد اشتغال صفر بود! البته این هم نوعی مدیریت است که باید جایی نوشته شود!

جهانگیری با بیان اینکه ما وقتی کار را در دولت یازدهم شروع کردیم، باید آوار برداری می کردیم، گفت: پلاسکو کاملا آتش گرفت و سوخت. به شهردار زنگ زدم و گفتم این ساختمان سوخته، گفت من خارج از تهران هستم! پلاسکو در عرض دو ساعت آتش گرفت و در عرض چند ثانیه ریخت و چند روز آوار برداری شد. ولی چند سال طول می کشد که ساخته شود؟ ما هم باید آوار برداری کنیم در سراسر کشور و در تمامی عرصه ها. ماشین اقتصاد کشور از دره بیرون آمده اما این ماشین داغون شده است! اما الان در مسیر توسعه قرار گرفته. باید تورم را از 40 به 6.8 درصد کاهش می دادیم و چنین کردیم. اما برخی این را نمی گویند؛ می گویند به ما دولت بدهید تا باز هم نرخ تورم را پایین بیاوریم! چون کاری شد کارستان.

وی با اشاره به اینکه رونق اقتصادی آغاز شده و با تیم قوی هسته ای برجام با همراهی رئیس جمهوری و با رهبری مقام معظم رهبری تصویب شد؛ ادامه داد: ما ریسک های مهمی را از کشور دور کردیم. یادمان نرفته که به بهانه تحریم چه فسادهایی رخ داد و چه هزینه سنگینی به کشور تحمیل شد. هزینه کار نا بلدی برخی را دادیم! اما الان دنیا به دنیال همکاری با ایران است. حتی شرکت های آمریکایی با شرکت های ایرانی وارد معامله شده و به ما هواپیما دادند. ایران کشور بزرگی است و صاحب بزرگترین تمدن جهانی هستیم.

جهانگیری که می گفت باید کاری کنیم که هر ایرانی در هر نقطه ای از دنیا به ایرانی بودنش افتخار کند، خاطرنشان کرد: دو سال است که میزان صادرات ما بر واردات ما فزونی گرفته است. این افتخار کمی نیست. مهمترین سرمایه کشور مدیریت است و باید قدر مدیران توانمند را دانست. نباید آنها را با اتهاماتی از عرصه خارج کرد. من با شفافیت مالی همه مسئولان قوا موافقم. خانه های همه مسئولان و سه قوا نشان داده شود که مردم بدانند مسئولانشان کجا زندگی می کنند.

او مهمترین سرمایه کشور را امید خواند و با اشاره به اینکه در این دولت، برای اشتغال کارهای زیادی شده است، ادامه داد: همه ما برای ایران هستیم و ایران متعلق به همه ایرانیان است. هیچ کس نمی تواند هیچ فرد یا قومیتی را به خاطر در اقلیت بودن از حقوقش محروم کند. زنان ما از مظلوم ترین قشر جامعه ما هستند. بطوری که نه حقوق آنها رعایت می شود و نه حرمت آنها. در حالیکه آنها باید در نیمی از مدیریت کشور سهیم باشند. در کجای دنیا این چنین است که نیمی از جمعیت جوان و تحصیلکرده کشورها از سطوح مدیریتی دور باشند. زنان نشان داده اند که هرجا که برای مدیریت رفته اند موفق عمل کرده اند. خوشبختانه ما در این دولت فرماندار و سفیر زن داریم.

او ادامه داد: ما باید جوانان را به رسمیت بشناسیم. از هر نظر استمرار عقلانیت و تدبیر در امور کشور باید وجود داشته باشد و این را بدانیم که برای کارهای سخت باید انسان های بزرگ تصمیم بگیرند. در زمان جنگ انسان های بزرگی برای اتمام جنگ تصمیم گرفتند اما بعد از آن انتقاداتی به این موضوع شد،  اما چه کسی قبول دارد که جنگ باید ادامه پیدا می کرد؟ برجام هم با تصمیم انسان های بزرگ بود. چه کسی معتقد است که ما می توانیم به دوران تحریم ها بازگردیم؟

جهانگیری با بیان اینکه ما باید به آینده مثبت نگاه کنیم، گفت: توسعه فناوری مهمترین شاخص رشد اقتصادی آینده است. دانش در حال حاضر حرف اول را می زند. ما باید نهضت توسعه علم و فناوری را شروع کنیم. دانشگاه ها باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرند. امنیت دانشگاه، حرمت دانشگاه و استقلال دانشگاه باید حفظ شود. 

او گفت: اخیرا ما مشکلی در سد گتوند داشتیم و پیشنهادهای زیادی برای حل آن داده می شد. اما من گفتم حل این مشکل را به دانشگاه تهران واگذار کنید. دانشگاهیان ساعت ها و روزها نشستند و مشورت کردند و برای عبور از آن بحران طرح دادند و مشکل حل شد. بنابراین باید کارها به دانشگاه ها واگذار شود.

جهانگیری با بیان اینکه باید توسعه صادرات برای حمایت از تولید داخلی مورد نظر قرار بگیرد، گفت: ما باید دیپلماسی فعال داشته باشیم تا بتوانیم 50 میلیادر دلار صادرات داشته باشیم. باید گردشگری درایران توسعه پیدا کند تا ما بتوانیم جزء 10 کشور پر گردشگر دنیا قرار بگیریم تا اقتصاد کشور راه بیفتد. پارک های علم و فناوری باید گسترش پیدا کند. توسعه  آی تی و آی سی تی در کشور معجزه می کند.

او گفت: جوانانی که به خارج از کشور رفته اند و در آن جا موفق هستند؛ می توانند به کشور بازگردند. ما نباید به بهانه های واهی نخبه های عملی کشور را از خود برانیم. در حال حاضر دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ما از چنان اقتداری برخورداند که دشمن نمی تواند در حوزه امینتی کاری کند. توسعه حمل و نقل و راه‎ها و توسعه ریلی و هوایی باید مورد نظر قرار بگیرد. مردم خانواده ما هستند و باید در یک ماشین و هواپیمای امن سفر کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر 200 میلیارد دلار طرح در حوزه نفت و گاز  تهیه شده است. کشاورزان ایران نشان دادند در دوران اصلاحات که می توانند در گندم خودکفا شوند. اما این خودکفایی در دولت قبل از بین رفت و بار دیگر در این دولت احیا شد. من به کشاورزان می گویم: خدا خیرتان بدهد که اینگونه به فکر کشور هستید.

جهانگیری در پایان این برنامه گفت: امیدوارم دولت کارامدی از هر جریان سیاسی که باشد شکل بگیرد تا بتوانیم به همراه مردم از این چالش ها عبور کنیم.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید