عارف در دانشگاه قم:

کم لطفی است عده ای همسویی با آمریکا را به اصلاح طلبان نسبت دهند/در سالهای گذشته اکثر تریبون ها در اختیار جریان خاصی بود

دکتر محمدرضا عارف در دانشکاه قم و در جمع پرشور دانشجویان و اساتید این دانشگاه به پرسش‌های مختلف دانشجویان پاسخ گفت.

به گزاارش امید،فزازهای مهم سخنان رئیس بنیاد امید ایرانیان به شرح زیر است:
*توسعه آموزش عالی در قم باید در سطح حوزه های علمیه باشد همانگونه که حوزه های علمیه در این شهر پیشتاز است آموزش عالی هم باید در این شهر پیشتاز باشد.
*قم می تواند و باید در در مسیر علمی هم مرجعیت پیدا کند.
*دیپلماسی علمی ابزار قوی برای تعامل سازنده با جهان ،معرفی فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی و کاهش اختلافات و درگیری ها با سایر کشورها است.
*دیپلماسی علمی در بسیاری از موارد از سایر دیپلماسی ها کارامد تر و موثر تر است و می تواند نخبگان و علمای سایر کشورها را جذب کند.
*شهید مفتح قربانی افراط شد.
*باید بتوانیم پرچم دار مقابله با خشونت و افراط گرایی باشیم و با توجه به اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است این پتانسیل را داریم که  با توجه به شعارها و آرمانهای انقلاب رفع خشونت و افراط گرایی را در همه زمینه ها و با کمک ملت ها و کشورهای دوست در دنیا دنبال کنیم.
*امروزه دنیای اسلام در ارتباط با خشونت و افراط گرایی هزینه های فوق العاده  و سنگینی  را می دهد و چهره خشنی از اسلام در دنیا معرفی می شود.ایران باید با معرفی چهره رحمانی اسلام گروه های افراطی و خشونت گرا را در تنگنا قرار دهد.
*وحدت حوزه و دانشگاه ریشه و بینش تاریخی دارد.ویژگی و مشخصه دانشمندان اسلامی در مقابل سایر دانشمندان همانا توانایی و در هم تنیدگی علم و دین در وجود ایشان است.
*تشکلهای دانشجویی و مذهبی دانشجویان باید در جهت جذب حداکثری دانشجویان و حرکت تشکیلاتی در چارچوب ضوابط و مقررات فعالیت کنند.
*درک شرایط کشور ، همراهی با دولت  و نقد صمیمانه و مشفقانه عملکردها از جمله وظایف تشکلهای دانشجویی است.
*حوادث 88 در شان انقلاب و کشور نبود و انتخابات آن سال هیچ برنده ای نداشت.همان مردم حماسه خرداد 92 را خلق کردند.باید کلیه حوادث 88 چه قبل از انتخابات،چه زمان انتخابات و بعد از انتخابات در یک فضای کارشناسی و صمیمانه با هدف نگاه به آینده و بدون مچ گیری بررسی شود.
*آقای روحانی بارها تاکید کرده اند به وعده هایی که در زمان انتخابات دادند پایبند است از جمله درباره مساله حصر. انشالله در یک فضای مناسب این مساله(حصر) حل شود و همگان خوشحال شوند.
*در قضیه تفکیک جنسیتی در زمان انتخابات موضع خودم را مطرح کردم معتقدم محیط دانشگاه از لحاظ فرهنگی و شئونات اسلامی از جمله بهترین محیط ها است.
*در اکثر استانها که سفر کردم تغییر مدیران استانی از جمله مطالبات مردم است اگرچه معتقدم با روی کار آمدن یک دولت نباید همه مدیران قبلی قلع و قمع کرد ولی امیدوارم دولت اینگونه مطالبات را بشنود و در صدد اصلاح برآید.
* در سال 73 که رئیس دانشگاه تهران شدم به تشکل جامعه اسلامی دانشجویان که ریاست قبلی دانشگاه که از جریان راست بود و به آنها مجوز نداد مجوز دادم ولی معتقدم تشکلهای دانشجویی نباید پرچم جریان های سیاسی خارج از دانشگاه باشند.
*پرخاش دانشجویان برایم یک ارزش است.
*فضای امنیتی که سالهای گذشته در دانشگاه ها حاکم بود نباید تداوم یابد.
*آمریکا ستیزی جزء شعارهایی انقلاب بود .بچه های پیرو خط امام (ره) سفارت آمریکا را تسخیر کردند کم لطفی است عده ای همسویی با آمریکا را به اصلاح طلبان نسبت دهند.با شعارهای ارزشی بازی سیاسی نکنیم.
*مسئولان باید در برابر  انتقاد سعه صدر داشته باشند و آستانه تحملشان بالا باشد.
*در سالهای گذشته اکثر تریبون ها در اختیار جریان خاصی بود و هر چه دوست داشتند گفتند.

افزودن نظر جدید