کسی هخامنشیان را برای گردشگران روایت نمی کند

 «خبر جنوب» نوشت: بناهای هخامنشی مجموعه جهانی پاسارگاد از یکدیگر جدا افتاده اند و به دلیل مسافت زیاد، جابه جایی گردشگران با اتوبوس و ماشین های برقی در محل انجام می شود اما همواره شاهدیم که گردشگران ترجیح می دهند که تنها آرامگاه کوروش را ببینند و از دیگر آثار چشم پوشی کنند اما تنها دلیل این موضوع به فاصله زیاد آثار با یکدیگر بر نمی گردد چرا که به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، از دلایل این نوع رفتار می توان به عدم اطلاع رسانی مناسب مسئولان این مجموعه جهانی از پیوستگی این آثار، نبود برنامه ای جامع برای معرفی این مسیر گردشگری و ترغیب و تشویق گردشگران و بازدیدکنندگان از دیگر آثار هخامنشی مجموعه اشاره کرد.

بقاياي 8 مجموعه بناي هخامنشي در پاسارگاد دیده می شود، بناهايي كه از نظر قدمت و اصالت و نوع معماري و كاربري نمونه مشابهی در دنیا ندارند .

این محوطه دو هزار و 500 ساله به یکی از اصلي ترين جاذبه گردشگري فارس تبديل شده به طوری که تمامي تورهاي ورودي به اين استان، بازديد از اين محوطه را در بسته سفر خود دارند اما اکثر گردشگران داخلی در بازدید ازاین مجموعه تنها به دیدن آرامگاه کورش اکتفا می کنند .به گفته یکی از راهنمایان و فعالین حوزه گردشگری هنوز بسیاری از گردشگران ورودی به سایت های تاریخی از این اماکن اطلاعات دقیقی ندارند و تنها اسم و آدرس این آثار را شندیده اند و البته در اکثر سایت ها هم اطلاعات چندانی در اختیار گردشگران قرار نمی گیرد و متاسفانه همه آن ها هم از راهنمایان تخصصی حاضر در محل بهره نمی برند.

زارع با تاکید بر اینکه جا دارد فعالیت های فرهنگی تنها به معرفی صرف آثار ختم نشود، تاکید کرد:در حال حاضر در کنار آثار تاریخی ایران و به تبع آن فارس به ویژه آثاری که در فهرست جهانی هم به ثبت رسیده اند تنها یک یا چند تابلو معرفی دیده می شود که آنقدر نازیبا طراحی شده اند و حتی در محل های نامناسب قرار دارند که گردشگران رغبت خواندن آن ها هم ندارند.

به گفته وی چنانچه در این سایت ها کتابچه های راهنما به گردشگرانی که از راهنمایان گردشگری استفاده نمی کنند ارایه شود بی شک این افراد ترغیب می شوند که تمامی آثار را با دقت ببینند.

در این رابطه امیر حسین حکمت نیا ومدرس دانشگاه و فعال حوزه گردشگری فارس به خبرنگار ما گفت: متاسفانه گردشگری روایت محور در فارس مغفول مانده است و باید این نوع گردشگری در استان رونق بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه آن زمان که گردشگری به دیدن تک بناها خلاصه می شد، گذشته است، افزود: در حال حاضر گردشگران را باید با روایت ها و داستان هایی که در سایت های تاریخی وجود دارد آشنا کرد تا ماندگاری وجذب گردشگران در این اماکن افزایش یابد. حکمت نیا با ذکر مثالی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: به طور مثال کمتر گردشگری می داند که در دوره های مختلف تاریخی به آرامگاه کورش چه می گفتند و چه آیین ها و مراسمی در این محل برگزار می شده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد:یکی از بناهای هخامنشی در مجموعه پاسارگاد برج سنگی است که گروهي آن را مقبره کمبوجيه پسر کوروش مي دانند و بعضي هم آن را آتشکده يا نيايشگاه به شمار مي آورند و برخي نیز آن را (گنج خانه کوروش) خوانده اند که در آن اسناد و مدارک مهم دولت هخامنشی بایگانی می شده است.

به گفته این فعال حوزه گردشگری به احتمال زیاد این بنا با توجه به نقشه و معماری آن کارکردی آیینی داشته است. نمونه ای از این بنا در نقش رستم با نام کعبه زرتشت وجود دارد که از روی این بنا الگوبرداری شده است.این بنا در دوره اسلامی به نام زندان سلیمان معروف بوده است. وی ادامه داد: دانستن این نوع اظهار نظرها برای گردشگران بسیار جالب است اما این روزها در کمتر تور گردشگری از این توضیحات استفاده می شود.

حکمت نیا با تاکید بر اینکه باید تورهای گردشگری استان روایت محور باشند، افزود: نه تنها مجموعه ای چون پاسارگاد بلکه دیگر آثار تاریخی در استان به ویژه در شهر شیراز دارای روایت های بسیاری هستند که شنیدن آن ها برای گردشگران جالب است.
وی در ادامه گفت: در اطراف آرامگاه کوروش باغی وجود داشته که هم اکنون بقایایی از آبراهه های آن دیده می شود و چند سال قبل هم این باغ در فهرست جهانی و به عنوان نخستین باغ ایرانی در یونسکو ثبت شد و جا دارد که این محوطه هم به گردشگران به درستی معرفی شود.

بنابر این گزارش مجموعه آثار پاسارگاد در محوطه اي به طول 3 كيلومتر و عرض 2 كيلومتر است و شامل مجموعه بناهايي چون آرامگاه كوروش، برج سنگي، محوطه مقدس، مسجد اتابكي، تل تخت و كاخ ها مي باشد كه هم اكنون اين مجموعه ها در فاصله بسياري از يكديگر قرار دارد .به گفته حمید فدایی مدير پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد، این آثار ارتباط مستقيم با يكديگر دارند و با اندازه گيري هاي ژئوفيزيك كه در جریان کاوش ها و بررسی های باستان شناسی در محل انجام شده، اين ارتباط قطعي شده، چرا كه در فاصله بين سازه هاي موجود، آثاري در دل خاك نهفته است.

وی در گفت وگو با خبرنگار ما، با بيان اينكه در حال حاضر ردي از ديوارهاي هخامنشي نيز در اين مجموعه ديده شده، افزود: در واقع اين محوطه تاريخي، زماني پايتخت هخامنشي بوده و نوع ساختار و مصالح به كار رفته نشان مي دهد بناها كاملا سلطنتي بوده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به مطالعات باستان شناسي در این محوطه هخامنشی، گفت: بنابر این تحقیقات مشخص شده كه شبكه ارتباطي بزرگي بين بناهاي هخامنشي پاسارگاد وجود داشته است و با توجه به كاربري هاي بناها و مسير دسترسي موجود، پاسارگاد محوطه اي هخامنشي است كه تنها با مطالعات و كاوش هاي باستان شناسي مي توان ديگر بناهاي موجود در اين محوطه كه هم اكنون در زير خاك مدفون است را به صورت دقيق شناسايي كرد.

فدايي از انجام برنامه هاي مطالعاتي توسط گروه هاي متخصص ايراني و خارجي در محوطه پاسارگاد خبر داد و افزود: بي شك براي رسيدن به پاسخ سوالات مطرح شده و ابهاماتي كه در محوطه وجود دارد اين تيم هاي متخصص شروع به فعاليت كرده اند و اميد است در آينده اي نزديك با كاوش هاي باستان شناسي، اين آثار از دل خاك بيرون بيايد و گردشگران نيز از نزديك اين بناها را ببينند.وی ادامه داد: در حال حاضر فصل سوم کاوش های باستان شناسی در محوطه آرامگاه کمبوجیه یا برج سنگی آغاز شده است .

بنابراین گزارش طبق اسناد تاریخی موجود« پیترو دلاواله» ‌ نخستین‌ سیاح‌ اروپایی ‌ است که در سال 1031 هجری قمری از مقبره‌ مادر سلیمان‌(ع‌) همان آرامگاه کوروش دیدن‌ می کند. وی یکی از باورهای مردم‌ فارس‌را این گونه ثبت‌ می کن؛ در پاسارگاد، درخت‌ سرو کهنسالی است که‌ بزرگترین‌ و زیباترین‌ سروی است‌ که‌ در تمام‌ عمردیده‌ام‌. بزرگی اش‌ دلیل‌ قدمتش‌ است‌ و دلیل‌ دیگر، اعتقادی است‌ که‌ مسلمانان‌ بدان‌ دارند. از تنه‌کوچک‌ یکی از شاخه‌های پایین‌ نوعی صمغ‌ برون‌ می تراود که‌ ایرانیان‌ به‌ خصوص‌ طبقه‌ عوام‌،معتقدند که‌ این‌ خون‌ اعجازانگیزی است‌ که‌ هر روز جمعه‌ ـ که‌ روز مقدس‌ مسلمانان‌ است‌ ـ از آن‌می تراود. در حفره‌ بزرگی که‌ در وسط‌ این‌ درخت‌ وجود دارد و دو تن‌ می توانند در آن‌ جای گیرند،شمع‌ روشن‌ می کنند و این‌ بنا به‌ رسمی است‌ که‌ به‌ موجب‌ آن‌ ایرانیان‌ تمام‌ درختان‌ بزرگ‌ و کهنسال‌را گرامی می دارند و عقیده‌ دارند که‌ این‌ درختان‌ پناهگاه‌ ارواح‌ سعادتمند هستند و به‌ همین‌ سبب‌ آنها را پیر یا شیخ‌ و یا امام‌ می نامند.

بنابر دیگر اسناد تاریخی از سال‌ ۱۰۸۳ هجری قمری تا حدود سال‌ ۱۳۰۰ هجری قمری هم ورود مردان‌ به‌ این‌ آرامگاه‌ ممنوع‌ بوده‌ و این‌ مقبره‌،زیارتگاهی ویژه‌ زنان‌ بوده‌ است‌.

 

افزودن نظر جدید