کرونای ایران چگونه سیاسی شد؟

با شیوع ویروس کرونا در ایران و ورود برخی ایرانیان مبتلا به این ویروس به برخی کشور‌های منطقه، موجی از تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران به راه افتاده است. به موازات این تبلیغات، محدودیت‌های تازه‌ای برای روابط خارجی ایران ایجاد شده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، روز پنج شنبه گذشته حوالی ساعت هفت و نیم عصر، یک هواپیمای خطوط ماهان با ۱۴۰ مسافر ایرانی و لبنانی در بیروت فرود آمد. همه چیز عادی به نظر می‌رسید. کمتر کسی شک می‌کرد که این هواپیما حامل اولین فرد مبتلا به کرونا به لبنان باشد. مقامات لبنان، پرواز‌های مبدأ چین و چند کشور دیگر که کرونا در آن‌ها منتشر شده بود را بررسی می‌کردند، ایران جزو این کشور‌ها نبود. اما بعد از تایید شیوع کرونا در قم، مقامات لبنانی در اقدامی پیشگرانه پرواز‌های مبدأ ایران را به فهرست کشور‌هایی که باید مسافران‌شان بررسی شوند، اضافه کردند.

وقتی هواپیمای ماهان در فرودگاه بین المللی بیروت فرود آمد، معاینات اولیه نشان داد که یک زن ۴۵ ساله اهل قم مشکوک به کروناست. در نتیجه، برای معاینات بیشتر به بیمارستان دولتی رفیق حریری بیروت منتقل شد. ۱۲ ساعت بعد، نتیجه آزمایش این خانم، مثبت از آب درآمد و به عنوان اولین بیمار کرونا در لبنان ثبت شد. مقامات لبنان به تمام همسفران زن قمی، دستور دادند که به مدت ۱۴ روز خود را در منازل‌شان قرنطینه کنند. خانم قمی هم در بیمارستان حریری بستری شد و به گفته حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان، وضعیت وخیمی ندارد.

یک روز بعد از اینکه لبنان، از ورود یک مسافر ایرانی مبتلا به کرونا خبر داد، وزارت بهداشت امارات نیز اعلام کرد که دو ایرانی در بدو ورود به امارات معاینه شدند و نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت بود. بیمار اول یک مرد ۷۰ ساله و بیمار دوم یک زن ۶۴ ساله است که زن و شوهر هستند. به گفته وزارت بهداشت امارات، حال مرد بیمار ایرانی، بی‌ثبات است و در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شود.

بعد از ماجرای مسافران ایرانی، تعدادی از کشور‌های عربی رفت و آمد‌ها به و از ایران را محدود یا قطع کردند. عمان، عربستان و عراق رفت و آمد به ایران را قطع کردند. کویت نیز، ضمن اعلام آماده باش پزشکی، در حال تخلیه شهروندانش از ایران است. به گفته رسانه‌های کویتی، حدود ۹۰۰ شهروند این کشور در ایران به سر می‌برند که در اولین مرحله تخلیه آنها، ۱۳۰ شهروند کویتی از مشهد به کشورشان بازگردانده شدند و در بدو ورود مورد معاینه قرار گرفتند. همچنین شیخ باسل الصباح، وزیر بهداشت کویت به شهروندان کشور توصیه کرده است که به اماکن محل شیوع کرونا سفر نکنند مگر برای کار‌های بسیار ضروری.

مجموع این وقایع موجب شد موجی از تبلیغات سلبی رسانه‌ای علیه ایران مطرح شود. برخی رسانه ها، با تیتر‌های جهت دار به این تبلیغات دامن زدند. به عنوان نمونه، روزنامه کویتی الجریده، در مطلبی، ایران را «دومین صادرکننده بزرگ کرونا» بعد از چین دانست. همین روزنامه، در شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدئو‌های رعب انگیز نوشت: «کرونا ایران را لرزاند... (ایران) در تعداد مرگ و میر‌های ویروس (کرونا) دومین کشور بعد از چین است.»

در عراق نیز معترضان عراقی، از ترس ورود ویروس کرونا به کشورشان، مرز شلمچه را بستند. یک منبع امنیتی عراق به خبرگزاری بغداد الیوم گفت که تظاهرات کنندگان در بصره، از ترس ورود کرونا برای جلوگیری از ورود شهروندان ایرانی به عراق اقدام به بستن مرز شلمچه کردند. برخی رسانه‌های عراقی نیز ادعا می‌کنند که چهار عراقی در منطقه دولت آباد تهران به کرونا مبتلا شده اند. گفتنی است که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، شهر قم را در پی شیوع کرونا در این شهر ترک کرد. وی برای تکمیل تحصیلات دینی خود، در این شهر ساکن بود.

 واکنش های تند و تیز

واکنش‌ها در برخی رسانه‌های عربی، خصوصا در لبنان، به نحو چشمگیری با ادبیات سیاسی بیان شد. برخی نیرو‌های لبنانی مخالف نفوذ ایران در لبنان، از ایران به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشورشان انتقاد کردند. وبگاه شبکه «ام تی وی» لبنان که منتقد نفوذ ایران در لبنان است، در گزارشی نوشت: «گویا آنچه ایران به لبنان و لبنانی‌ها ارسال می‌کند کافی نیست، بنابراین ویروس کرونا را هم برای ما ارسال کرد.» به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش به ارسال سلاح از ایران به حزب الله اشاره می‌کند. ام تی وی ادامه داد: «متشکریم از شما ایران بابت اینکه اجازه دادید یک هواپیمای حامل مبتلایان به ویروس کرونا به حریم هوایی ما وارد شود. آیا این شکل همکاری کشورهاست و آیا این همان کمکی است که به لبنان وعده داده بودید.» گفتنی است که اخیرا علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، طی سفری به لبنان به این کشور قول کمک داده بود.

روزنامه النهار نیز در صفحه اول خود با انتشار عکسی از سه نفر در مقابل بیمارستان رفیق حریری که ماسک پوشیده اند، تیتر کرد: «وحشت ویروس کرونا در لبنان و رسوایی پرواز‌های ایرانی»

در همین راستا، روزنامه الجهموریه لبنان در مطلبی تحت عنوان «کرونا از دروازه ایران به لبنان نفوذ کرد» با ادبیاتی سیاسی نوشت که این بار معادله «خود را دور کردن» فایده نداشت. چون کرونا مانند محور مقاومت و ممانعت، توانست به جبهه‌های نیرو‌های حاکمیتی نفوذ کند.

معادله مزبور یک معادله سیاسی است که سیاست خارجی لبنان را در سال‌های اخیر متمایز کرد. بر اساس این معادله، لبنان باید خود را از همه بحران‌ها و مشکلات منطقه‌ای دور کرده و بی طرفی اختیار کند.

الجمهوریه در ادامه نوشت، به رغم اینکه برخی خواستار رد کردن هر آنچه از ایران می‌آید، هستند، اما حریم هوایی این تلاش‌ها را ناکام گذاشت. خطوط هوایی ایرانی مهمان ناخوانده‌ای را آورد که فضای بهداشتی را متزلزل و مضطرب کرد تا به ویروس‌های سیاسی و اقتصادی که تیشه به ریشه ملت و دولت می‌زنند، اضافه شود.

منال عبدالصمد، وزیر اطلاع رسانی لبنان، گفته نباید اختلافات سیاسی را به ماجرای کرونا ربط داد، اما ظاهرا رسانه‌های لبنانی توجهی به این درخواست نکردند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید