کاهش نگران‌کننده مراجعه مردم به مراکز درمانی

معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت گفت: آمار مراجعان به نظام خدمات درمانی کشور، نسبت به سال گذشته قریب به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش امیدنامه به نقل از  ایلنا، «کوروش فرزین» معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، درباره ماده ۶ آئین‌نامه حمایت از معلولان مبنی بر پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی، جسمی و روانی افراد دارای معلولیت گفت: باید توجه کنیم که مسئولیت این ماده، بر عهده وزارت بهداشت است، اما وقتی به پوشش بیمه‌ای اشاره می‌شود، اولین مصداق آن در وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت است. وقتی به یک پوشش بیمه‌ای اشاره می‌کنیم که موظف به ارائه خدمات توانبخشی، جسمی و روانی به افراد معلول است و از همین رو باید بسته خدمتی به ما ارائه شود.

وی در ادامه گفت: ما در قبال بسته‌های خدمتی که ارائه می‌شود، تعهد داریم. بطور مثال اگر فیزیوتراپی را برای بیماران متعهد شده باشند، تمام بیمه‌شدگان ما خدمت دریافت می‌کنند. فرقی هم ندارد که معلول باشند یا غیرمعلول و همچنین فرقی هم ندارد که شهری باشند یا روستائی.

کاردرمانی در بسته تعهدی بیمه پایه نیست

فرزین در خصوص بسته‌های خدماتی مورد نیاز معلولان گفت: وزارت بهداشت باید خدمات را در بسته تعهدی بیمه تعیین کند تا بیمه سلامت مجوز ارائه آن را داشته باشد. در قوانین کنونی، قانون حمایت از حقوق معلولان وزارت بهداشت را به کاردرمانی برای معلولان مکلف می‌کند، اما مصوبه هیئت دولت صراحتا می‌گوید کاردرمانی در بسته تعهدی بیمه پایه نیست و جزو بسته خدمات بیمه مکمل است. ما سازمان دولتی هستیم و نمی‌توانیم به تشخیص خود اجتهاد کنیم و بسته تعهدی صادر کنیم. تدوین و ابلاغ این بسته‌ها و آئین‌نامه‌ها در بیرون از سازمان بیمه سلامت انجام می‌گیرد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: لازمه ارائه خدمات کاردرمانی به معلولان توسط سازمان بیمه سلامت، دو ابلاغیه است. نخست کاردرمانی را در بسته‌های خدماتی بیمه سلامت تعریف کنند. فرآیند طبق قانون از این قرار است که وزارت بهداشت و سازمان برنامه‌و‌بودجه بسته را به شورای عالی بیمه پیشنهاد می‌دهد و در صورت تصویب در این شورا موضوع در هیئت وزیران بررسی می‌شود و سپس به بسته‌های خدماتی بیمه افزوده می‌شود.

خدمات بیمه‌ای یعنی ما بتوانیم خدمات به موقع ارائه بدهیم وگرنه بیمه معنا ندارد

فرزین ضمن تاکید بر این موضوع که سازمان بیمه سلامت طبق قانون اجرائی دولت اقدام می‌کند، گفت: اگر کسی با قوانین هیات دولت زاویه دارد، نمی‌تواند به ما خرده بگیرد. این اعتراض به ما وارد نیست و باید به هیات دولت ارجاع داده شود. پیش‌تر دولت ابلاغ کرد بیمه همه دهک‌ها رایگان باشند. تصمیم هم برای دولت و هم برای بیمه سلامت مشکل آفرین شد، چراکه اگر بیمه‌ای نتواند به تعهدات خود پاسخگو باشد و بازه زمانی پرداخت بدهی مراکز غیر‌منطقی شود، خدمات بیمه‌ای بی‌معناست. بیمه یعنی آنکه ما بتوانیم خدمات به موقع به افراد بدهیم.

کاهش رجوع ۳۰ درصدی مردم به پزشک نسبت به سال گذشته

فرزین ضمن بیان اینکه مراجعه به مراکز خدمات درمانی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: آمار مراجعان به نظام خدمات درمانی کشور، نسبت به سال گذشته قریب به ۳۰ درصد کاهش یافته است. نرخ خدمات به گونه‌ای شده است که هزینه درمان نسبت به درآمد خانوار‌ها چشم‌گیر است. مردم برای مشکلات عادی به پزشک مراجعه نمی‌کنند، نه به این بخاطر که پوشش بیمه‌ای وجود ندارد، زیرا همه چیز گران‌تر شده است. اگر کسی با ۷۰۰ هزار تومان امورات خود را می‌گذراند، امروز باید آن را صرف خورد و خوراک خود کند، حتی برخی پوشاک خود را نمی‌توانند تامین کنند.

وی در ادامه افزود: طبیعتا اگر افراد با بیماری‌های جدی دست به گریبان نباشند به پزشک مراجعه نخواهند کرد. سازمان‌های متولی، به سازمان بیمه سلامت تکلیف کردند تا سرانه بیمه رایگان را برای افرادی که به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند، حذف کند، اما عدم رجوع مردم به بخش خصوصی ربطی به این تصمیم ندارد. با افزایش گرانی‌ها مردم کمتر به پزشک مراجعه خواهند کرد. سعی می‌کنند یک سرماخوردگی را با درمان خانگی یا استراحت حل کنند، مگر آنکه مشکل حادتر شود.

افزودن نظر جدید