کاظم اکرمی مطرح کرد: چرا اصلاح طلبان و اصولگرایان با یکدیگر مذاکره نمی کنند؟/ رفع حصر، یکی از ضروریات تحقق وحدت ملی است

 یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: بسیار ضروری است که «جامعه روحانیت مبارز» و «مجمع روحانیون مبارز» که بسیاری از گروه های سیاسی ذیل آنها تعریف می شوند، با یکدیگر مذاکره کرده و حول مشترکات متحد شوند. اینکه چرا وحدت در عمل در جامعه پیاده نمی شود، به قول حضرت امام ناشی از خودخواهی هاست.  یکی از این دو تشکل باید پا پیش بگذارد و مصالح مملکت را به منافع گروهی و جناحی خود ترجیح دهد.

به گزارش امیدنامه  به نقل از جماران ،سیدکاظم اکرمی  درباره ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی در کشور گفت: در طول 40 سال انقلاب اسلامی، همواره ضرورت وحدت مطرح بوده و بسیاری از اداره کنندگان کشور نیز این مسأله را بیان کردند. ولی اگر در سال های گذشته، این ضرورت کمتر احساس می شد، امروز صد در صد درصد نیازمند وحدت هستیم.

وی افزود: آیا تربیت اسلامی در 40 ساله اخیر، هیچ کاری نتوانست برای ما کند و ما را از خودخواهی ها برهاند؟ امروز باید گروهی که بیشتر به حاکمیت نزدیک است، مانند روحانیت مبارز قدم پیش بنهد و با روحانیون مبارز جلسه ای مشترک برگزار کنند و بدانند که اگر با یکدیگر بر سر مشترکاتی چون اسلام، ایران، مردم، انقلاب اسلامی و بقای فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی هماهنگی لازم را پیدا نکنند و این تفاهم را به گروه ها و احزاب سیاسی سرایت ندهند، همگی نزد خداوند متعال مسئولند.

وحدت به معنای آن نیست که افراد یا گروه ها، نظرات گوناگون و ایده های مختلف خود را کنار بگذارند

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بزرگانی مانند آیت الله جوادی آملی نیز که می فرمایند اگر به وضعیت مردم رسیدگی نکنیم، ما را به دریا خواهند ریخت حرف به جایی مطرح کردند، اما با چنین مطالبی مشکل جامعه ما حل نخواهد شد. از این رو، حضرت آیت الله جوادی آملی باید قدم پیش نهند و این دو گروه را به هم نزدیک کنند. اگر چنین شود به تبع آن، گروه های سیاسی نیز به هم نزدیک خواهند شد.

وی بیان کرد: هرکس امروز از اختلافات دم زند و از نقاط ضعف گروه ها در گذشته حرف بزند و با بزرگنمایی نقاط ضعف، به وحدت بی توجهی کند، به این ملت و کشور خیانت کرده است. اینکه حرف از وحدت می زنیم، به معنای آن نیست که افراد یا گروه ها، نظرات گوناگون و ایده های مختلف خود را کنار بگذارند، بلکه یک جامعه بالغ و رشید، ضمن قبول دیدگاه های مختلف و سلیقه های گوناگون، در مشترکاتی با هم وحدت می کنند.

چرا اصلاح طلبان و اصولگرایان با یکدیگر مذاکره نمی کنند؟

اکرمی در ادامه گفت: ما امروز با خطر بسیار بزرگی در کشور مواجه هستیم؛ ترامپ وی یکی از اعضای حزب محافظه کاری است که هر کس تاریخ آن را خوانده باشد، متوجه می شود که آن حزب در گذشته چگونه عمل کرده است. ما باید سلیقه ها و نظرات مختلف خود را داشته باشیم، اما همگی باید روی مشترکات، وحدت داشته باشند و جلسات مختلف برگزار کنند و با یک دیگر بر سر یک میز بنشینند.

وی با بیان اینکه، گروه های سیاسی باید نشان دهند که ملت ایران برای حفظ تمدن اسلامی ایرانی، فرهنگ و مردم ایران دارای یگانگی و وحدت است و نشان دهند که همه باهم برای برداشتن رنجی که طبقه فقیر و نیازمند بر دوش می کشند، یکدست و هماهنگ هستند. باید پرسید که چرا اصلاح طلبان و اصولگرایان با یکدیگر مذاکره نمی کنند؟ باید یکی از این دو جریان پا پیش بگذارد. من گفتم جامعه روحانیت این کار را کند، به این دلیل که با حاکمیت پیوند بیشتری دارد. از طرفی هم از روحانیون مبارز این خواهش را دارم که با طرف دیگر صحبت کنند و برای نظرات یکدیگر ارزش قائل شوند.

هر نوع سخن از اختلافات سطحی و عمیق زدن، کاری بر خلاف مصالح ایران است

وی تاکید کرد: فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی در خطر است. 80 میلیون جمعیت کشور در خطرند، زیرا اگر محدودیت هایی که ترامپ اعلام کرده عملی شوند، وضعیت دشواری حاکم خواهد شد. از این رو، بیشتر از مسائل اقتصادی به وحدت نگاه ها، نگرش ها و احساس ها نیازمندیم. با این حال، بسیار ضروری است که «جامعه روحانیت مبارز» و «مجمع روحانیون مبارز» که بسیاری از گروه های سیاسی ذیل آنها تعریف می شوند، با یکدیگر مذاکره کرده و حول مشترکات متحد شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: امروز در شرایطی هستیم که هر نوع سخن از اختلافات سطحی و عمیق زدن، کاری بر خلاف مصالح ایران است. هرکس که می خواهد دیدگاه های فرد یا گروه دیگری در جامعه را نقد کند، باید از واژه هایی نرم و منعطفانه استفاده کند. منتقدان باید محترمانه نظرات خود را مطرح کنند.

یکی از ضروریات تحقق وحدت ملی، آزادی عزیزانی است که در حصر هستند

وی اظهار کرد: اینکه چرا وحدت در عمل در جامعه پیاده نمی شود، به قول حضرت امام ناشی از خودخواهی هاست. یکی از این دو تشکل باید پا پیش بگذارد و مصالح مملکت را به منافع گروهی و جناحی خود ترجیح دهد. امروز تاریخ و تمدن چندهزار ساله و فرهنگ ما در خطر است، زندگی معیشتی مردم در خطر است. از آنجا که آقایان مسئول، با ماشین های شخصی خود در حال تردد هستند، تنها می شنوند که مردم مشکل دارند، در حالی که شنیدن کی بود مانند دیدن.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، تصریح کرد: یکی از ضروریات برای تحقق وحدت ملی، آزادی عزیزانی است که در حصر هستند و همچنین آزادی همه کسانی که به جرم سیاسی در زندان گرفتار می باشند. اگر این روند ادامه پیدا کند، هیچ وحدتی به وجود نخواهد آمد.

تأکید شفاهی مسئولین به وحدت بسیار خوب است، اما باید قدمی عملی در این زمینه برداشته شود

سیدکاظم اکرمی بیان کرد: به عنوان فردی که نیم قرن است که با مسائل سیاسی آشنایی دارم، می گویم که آقایان مسئولین؛ با لباس های شخصی و مختلف، شهر را پیاده ببینید و مشاهده کنید که مردم در خیابان ها چه می کشند. صد قدم که راه بروید، می بینید؛ مردم با چه وضعی به زیر این گرما و آفتاب نشسته اند. بدون شک آنها چیزی کمتر از اعضای خانواده ما ندارند و با چنین وضعی دچار بیماری های مغزی و قلبی می شوند.

وی افزود: مسئولین کشور باید گامی عملی بردارند و به مشاورینی که حرف های اشتباه مطرح می کنند، بها ندهند و از منتقدین خود نیز مشورت بخواهند. تأکید شفاهی مسئولین به وحدت بسیار خوب است، اما باید قدمی عملی در این زمینه برداشته شود.

افزودن نظر جدید