چند نکته درباره انتخابات مجلس یازدهم

علیرضا خامسیان -با مشخص شدن نتایج انتخابات یازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی تحلیل های مختلفی درباره جناح پیروز در انتخابات مطرح شده است در این یادداشت کوتاه تحلیل شخصی ام از این انتخابات و نتایج آن را ارایه می دهم.

۱-به گمان نگارنده پیروز اصلی یازدهمین دوره انتخابات مجلس، اصلاح طلبان یا به عبارتی گفتمان اصلاح طلبی است . اگر تهران به عنوان ویترین سیاسی کشور در نظر گرفته شود، با احتساب میزان مشارکت شهروندان تهرانی در این انتخابات که حدود ۲۲ درصد تخمین زده شده است، این میزان مشارکت در انتخابات به عنوان رای تکلیفی‌ها که عمدتا رای آنها به اردوگاه اصولگرایان اختصاص دارد شناخته می شود. در همین میزان مشارکت  بعد از نام ۳۰  نفر ه از یکی از طیف های اصولگریان، نام افراد متعلق به اصلاح طلبان نیز دیده می شود. به عبارت دیگر اگر میزان مشارکت رقمی بالاتر از ۴۰ درصد بود اتفاق دیگری برای لیست برنده در شهر تهران رقم می خورد.
۲-حضور و ارایه لیست از سوی احزاب اصلاح طلبی که اندک کاندیداهای آنها از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده اند به رغم پیش بینی آنها از میزان مشارکت کم مردم نوعی جوانمردی و لوطی منشی سیاسی تعبیر می شود. چه آنکه آنها می توانستند در اعتراض به حجم بالای رد صلاحیت ها وارد عرصه انتخابات نشوند و اعلام می کردند در انتخابات شرکت نمی کنند و نامزدهای باقیمانده هم انصراف می دادند اما آنها علی رغم تمامی بی مهری ها که از جانب حاکمیت و بعضا خودی ها متحمل شدند ریسک شرکت در انتخابات را پذیرفتند و نگذاشتند حاکمیت در عرصه بین الملل با تمامی چالشهایی که با آن رو به رو است با چالش دیگری رو به رو شود هر چند رد صلاحیت های گسترده خود در دامن زدن به این چالش موثر بود .از این رو حاکمیت باید قدردان اصلاح طلبانی باشد که حفظ آبروی حاکمیت و ترجیح منافع ملی بر منافع جریانی برای آنها در این انتخابات اصل محوری بود.
۳- درباره علل و دلایل میزان کم مشارکت مردم و عدم حضور پررنگ حامیان گفتمان اصلاح طلبی در پای صندوقهای رای باید در فرصت مناسب آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد.به اعتقاد نگارنده کسانیکه از بدو تشکیل فراکسیون امید بر طبل ناامیدی کوبیدند و در رسانه های حزبی خود به جای همراهی و کمک به فراکسیون امید دائما بذر ناامیدی کاشتند و به این فراکسیون حمله کردند باید پاسخگوی عدم مشارکت جدی حامیان گفتمان اصلاح طلبی در انتخابات باشند. حزب کارگزاران سازندگی و ارگان رسانه ای آن که دائما شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و فراکسیون امید را مورد تاخت و تاز قرار می داد، در ایام انتخابات با تذبذب سیاسی شعار عبور از ناامیدی را مطرح کرد در صورتیکه این حزب یکی از متهمانی است که باعث موج ناامیدی در بدنه اصلاح طلبان شد .افکار عمومی هیچگاه دعوای این حزب با حزب اتحاد را درباره انتخاب آقای دکتر نجفی به عنوان شهردار تهران از یاد نمی برد. در کنارنقش آفرینی برخی احزاب در ایجاد موج ناامیدی در داخل جریان  اصلاح طلب،عملکرد حاکمیت در صادق نبودن با مردم در حادثه سقوط هواپیما و حوادث مشابه از جمله حادثه آبان ماه و عملکرد ضعیف دولت در مدیریت اقتصادی -در کنار برخی دستاوردهای ارزشمند آن- و تاثیر مخرب برنامه های صدا و سیما،  در کاهش امید مردم به صندوق های رای تاثیر گذار است. درباره انتخابات مجلس یازدهم گفتنی ها زیاد است که با آسیب شناسی دقیق عوامل موثر در بی رغبتی مردم به انتخابات می تواند نقشه راهی برای آینده نظام و آینده جریان اصلاح طلب باشد.

 

افزودن نظر جدید