چرا ترامپ شکست خورد؟

کریستین وینتون*" مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در دولت‌های جرج بوش پسر و ترامپ، در مقاله‌ای برای اندیشکده "نشنال اینترست" از دلایل شکست (احتمالی) ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا سخن گفته است. وی در این رابطه می‌نویسد: «دونالد ترامپ را به احتمال زیاد بایستی بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دانست. تنها چیزی که وی می‌تواند به آن ببالد، رقابت تنگاتنگ و نزدیکش با "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها است که با اختلاف کمی توانست گوی سبقت را از او برباید و آرا الکترال بیشتری را به خود اختصاص دهد».

به گزارش امیدنامه، در شرایطی که ترامپ و تیم انتخاباتی وی، از وقوع تقلب گسترده انتخاباتی در برخی ایالت‌های آمریکا حرف می‌زنند، با این حال، اینگونه به نظر می‌رسد که انتخابات پستی و تاثیر آن بر نتیجه نهایی انتخابات، آن‌ها را شدیدا آزرده خاطر کرده و به نظر هم نمی‌رسد که اقدام ترامپ و تیم وی در ارجاع مساله به دستگاه قضایی آمریکا، چندان موثر واقع شود. با این همه، نباید فراموش کرد که دموکرات‌ها نتوانستند به طور کامل نتیجه انتخابات را در نهادی نظیر سنای آمریکا به نفع خود پایان ببرند. امری که دستِ جمهوریخواهان را برای کنش ورزی‌های قوی و محکم در آینده در عرصه سیاسی آمریکا، باز می‌گذارد. این مساله تا حدی برای جو بایدن و دولت وی نیز در آینده چالش زا خواهد بود و وی در زمینه برنامه‌های خود در دو عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکا، با تنش‌ها و چالش‌های زیادی رو به رو خواهد شد.

با این همه، باید انتظار داشت که تلاش‌های ترامپ و دولت وی در نقض قوانین و مقررات در چهارچوب سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف آمریکا به طور فوری متوقف شود و اوضاع اقتصادی آمریکا نیز دستخوش شرایط جدیدی شود. بایدن اندکی قبل به صراحت اعلام کرده که آمریکا خیلی زود به توافق آب و هوایی پاریس که ترامپ از آن خارج شده خواهد پیوست. وی همچنین پیش از این از پیوستن مجدد کشورش به توافق هسته‌ای برجام نیز خبر داده است. تمامی این مسائل حاکی از اجرای تغییرات گسترده در عرصه سیاسی آمریکا و آغاز دورانی جدید برای این کشور هستند. انتظار می‌رود که بایدن روابط نزدیکی را با چین آغاز کند و امتیازات زیادی را به این کشور اعطا کند. هدف اصلی او از این رویکرد نیز این است که می‌خواهد روابطی دوستانه و با محوریت مسائل تجاری با چین داشته باشد.

با این همه، یک سوال مهم در مورد انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هنوز بی پاسخ مانده است: چه چیزی در بحبوحه انتخابات آمریکا اشتباه پیش رفت و موجب شکست ترامپ شد؟ ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود به دلیل موضع گیری هایش، با دشمنی‌های زیادی از سوی دموکرات ها، جمهوریخواهان کنگره آمریکا، مقام‌های ایالتی آمریکا، رسانه‌های آمریکایی، وال استریت و حتی "سیلیکون‌ولی" مواجه شد. وی حتی با چالش‌هایی نظیر استیضاح و برخورد‌های قضایی مکرر با خودش نیز رو به رو شد. با این همه، ریشه‌های اصلی ناکامی ترامپ را باید در بحران شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا، ناکامی اقتصاد کرونازده این کشور، و بی کفایتی تیم و کابینه وی جستجو کرد.

تاریخ آمریکا رکورد‌های قابل توجه ترامپ در مسائل اقتصادی نظیر رشد اقتصادی، پایان دادن به رکود در این کشور، و افزایش سطح دستمزد‌ها مخصوصا برای طبقات متوسط و فقیر این کشور را فراموش نخواهد کرد. با این حال، همه چیز با شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و آسیب‌های جدی آن به کارنامه اقتصادی ترامپ تغییر کرد. در واقع، یکی از موفق‌ترین روسای جمهور آمریکا از منظر عملکرد اقتصادی، به یکی از ضعیف‌ترین و آسیب‌دیده‌ترین‌ها در تاریخ این کشور تبدیل شد. امری که موقعیت انتخاباتی او (ترامپ) را به شدت تضعیف کرد.

عملکرد کارکنان و اعضای تیم ترامپ نیز در نوع خود یک فاجعه تمام عیار بوده است. تنها می‌توان گفت که شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا توانسته خسارتی به مراتب بیشتر از این مساله را به ترامپ و موقعیت وی وارد آورد. اعضای تیم ترامپ در سطوح مختلف دولتی، یا کاملا به او وفادار نبودند و یا نسبت به پیشبرد دستورکار مدنظر او بی علاقه بودند. مساله‌ای که در نوع خود موجب شد رقبای ترامپ با کمک گرفتن از آن، میزان اعتماد اجتماعی به ترامپ و دولت وی را تا جای ممکن تقلیل دهند.

از سویی نباید فراموش کرد که دونالد ترامپ و تیم وی انتظارات نادرستی در مورد میزان جذب آرا مردمی مخصوصا در مناطق حومه‌ای شهر‌ها داشتند. این انتظارات وقتی با توئیت زنی‌های مکرر و شانتاژ‌های رسانه‌های حامی ترامپ همراه می‌شدند، رای بالای وی در این مناطق را به واقعیتی مسلم و انکار ناپذیر تبدیل کردند که در پایان، نادرستی این گزاره و فرض، خود را در نتیجه نهایی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نشان داد.

افزودن نظر جدید