چالش‌های انتخاباتی اصولگرایان از قم کلید خورد

سه ماه مانده به اعلام رسمی اسامی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای هماهنگی اصولگرایان سه نامزد قطعی اصولگرایان در قم را مشخص کرد. در این لیست خبری از علی لاریجانی رییس مجلس و نماینده جبهه پایداری نیست. شورای اصولگرایان قم از لاریجانی روزمه‌ای نخواسته، اما روشن نیست که چرا جبهه پایداری در این لیست جایی ندارد.

به گزارش  امیدنامه به نقل از فرارو، لیست سه نفره اصولگرایان از سوی احمد امیرآبادی نماینده کنونی قم اعلام شده است. او در گفت و گویی اظهار کرد: «شورای هماهنگی اصولگرایان قم که از احزاب و گروه‌ها و تشکل‌های اصولگرا ۲۶ نفر عضو دارد، کارنامه عملکرد بنده و آقای ذوالنور را مورد بررسی قرار دادند و به ما دو نفر به عنوان کاندیدا‌های انتخابات مجلس یازدهم در قم در لیست اصولگرایان رای دادند.»

امیرآبادی افزود که برای انتخاب نفر سوم شورای هماهنگی اصولگرایان اعلام کرد که هر اصولگرایی که می‌خواهد از قم کاندیدا شود رزومه ارائه کند. به گفته او "۱۲ نفر رزومه خود را به شورای هماهنگی اصولگرایان قم ارائه کردند که هر یک از این ۱۲ نفر جداگانه برای مصاحبه دعوت شدند و بعد از انجام مصاحبه‌ها و رای‌گیری ۴ نفر انتخاب شدند."

براساس روایت امیر آبادی چهار نفر نهایی که معرفی شدند، "علیرضا زاکانی، روانبخش، محسن موحدی و آقامیری" بودند که نهایتا علیرضا زاکانی بیشترین امتیاز را کسب کرد و به عنوان نفر سوم لیست اصولگرایان در قم انتخاب شد.

امیر آبادی تاکید کرده که شورای اصولگرایان از علی لاریجانی رزومه‌ای نخواسته و لاریجانی نیز رزومه‌ای ارسال نکرده است. البته نزدیکان لاریجانی می‌گویند او در انتخابات نامزد نخواهد شد با این حال انتظار می‌رفت اصولگرایان قم حداقل احترام بیشتری برای لاریجانی قائل می‌شدند و تا زمان اعلام رسمی کناره گیری، او را از فرآیند انتخابات حذف نمی‌کردند.

پنج نکته درباره لیست اصولگرایان قم

انتخاب زاکانی و اعلام لیست اصولگرایان قم از چند جهت جالب توجه است،
 
اول اینکه علیرضا زاکانی ساکن تهران است و انتظار می‌رفت از تهران نامزد انتخابات شود. علیرضا زاکانی در در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است. به این ترتیب انتظار می‌رفت که او باز هم از تهران نامزد انتخابات شود. حالا با تصمیم تازه‌ای که اتخاذ کرده از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان "نامزد پروازی" معرفی می‌شود.


دوم اینکه شهر قم یکی از پایگاه‌های اصلی اصولگرایان است و عجیب است سیاستمدارانی خارج از این شهر برای نامزدی در قم انتخاب شوند. البته علی لاریجانی را می‌توان یک مورد استثنایی به حساب آورد او سیاستمداری برجسته در میان اصولگرایان بود و به صورت خانوادگی و سنتی پیوند‌های زیادی با قم دارد. اما علیرضا زاکانی از این موقعیت برخوردار نیست. از این جهت انتخاب او از سوی شورای اصولگرایان غیرمنتظره به نظر می‌رسد.


سومین نکته این است که انگیزه علیرضا زاکانی از نامزدی در قم چه بوده است؟ ظاهرا زاکانی از همان تاکتیک ۱۲ سال پیش علی لاریجانی استفاده کرده است. مشخص نیست که چرا زاکانی این تصمیم را گرفته، ولی ممکن است او به آینده خود در مجلس شورای اسلامی فکر می‌کند. شاید او تصور می‌کند با پیروزی در انتخابات قم اعتبار تازه‌ای کسب کند و مانند علی لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس تکیه زند.


چهارمین نکته این است که قم یکی از پایگاه‌های اصلی جبهه پایداری است. این جبهه در قم چهره‌های شاخصی دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند نامزد انتخابات مجلس شوند. با این حال در لیست سه نفره‌ای که اعلام شده است هیچ خبری از نامزد این جبهه نیست. در همین حال اخباری پیرامون ناراحتی محمود نبویان از روحانیون شناخته شده و نزدیک به جبهه پایداری از نامزدی علیرضا زاکانی در قم منتشر شد. ظاهرا او قبل از انتخاب نهایی کناره گیری کرده است. هر چند که ناراحتی نبویان تکذیب شده، اما در اصل ماجرا تفاوت نمی‌کند و باید گفت جبهه پایداری که آیت الله مصباح یزدی پدر معنوی آن‌ها به حساب می‌آید در قم هیچ نامزدی در لیست اصولگرایان نخواهد داشت. حتی قاسم روانبخش نیز که پیشتر نماینده مجلس بود نتوانسته است زاکانی را کنار بزند.


پنجمین نکته این است که مشخص نیست در فرآیند انتخاب سه نامزد اصولگرایان جایگاه جامعه مدرسین چه بوده است. گزارش‌ها از این حکایت دارد که جامعه مدرسین در این تصمیم گیری نقشی نداشته که این یک اتفاق بی سابقه به حساب می‌آید. در سال‌های گذشته جامعه مدرسین همیشه نقشی کلیدی در انتخاب نامزد‌های اصولگرا در انتخابات‌های مختلف داشته است. این نقش در قم بیشتر هم بوده است. با این حال مهدی میر قیصری عضو شورای مجمع اصولگرایان قم در این باره می‌گوید: «در مورد جامعه مدرسین باید عرض کنم، اعضای این مجموعه خود به این نتیجه رسیدند که از دادن لیست خودداری کنند.» اما ظاهرا در جامعه مدرسین در این باره اختلاف دیدگاه وجود دارد و نظر قطعی ارائه نشده است. حجت الاسلام غرویان در این باره می‌گوید: ««در جامعه مدرسین برخی معتقد هستند که نباید به صورت مستقیم وارد بحث انتخابات شد و اشخاص تعیین نکنیم و لیست ندهیم از سوی دیگر برخی می‌گویند ما باید وارد انتخابات بشویم و هنوز اختلاف دارند و به یک جمع بندی نرسیده‌اند.»

احتمال تداوم اختلافات در میان اصولگرایان در قم

به نظر می‌رسد، این پایان کار اصولگرایان در قم نخواهد بود. احتمال اینکه لیست‌های بیشتری از سوی این جریان در شهر قم منتشر شود فراوان است. خصوصا با توجه به حذف جبهه پایداری و نادیده گرفتن جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تنظیم لیست نهایی. حتی عده‌ای می‌گویند این لیست نیز ممکن است دچار تغییر شود. در همین رابطه شایعاتی مبنی بر موقعیت متزلزل ذوالنور در لیست قم به گوش می‌رسد.


غرویان در این باره می‌گوید: «هنوز درباره اشخاص و افراد لیست‌ها در قم به طور قطع نمی‌توان صحبت کرد و این‌ها حذف و اضافه زیاد خواهند داشت.»


او درباره احتمال ارائه دو لیست از سوی اصولگرایان در قم اظهار کرد: «این امکان وجود دارد چراکه همه اصولگرایان مانند هم فکر نمی‌کنند و طیفی وجود دارند که حامی افکار معتدل هستند و با افکار مرحوم هاشمی رفسنجانی و طرفداران دولت قطعا لیست دیگری خواهند داد که با لیست تندرو‌ها و دلواپسان متفاوت است.»
 

افزودن نظر جدید