پیشنهاد عارف،گامی برای وحدت انقلابیون

محمد تقی فاضل میبدی :انقلابی بودن و یا انقلابی‌تر بودن، بحثی است که از ابتدای انقلاب تاکنون مطرح بوده است.

انقلابی بودن و یا انقلابی‌تر بودن، بحثی است که از ابتدای انقلاب تاکنون مطرح بوده است. همیشه عده‌ای بوده‌اند که خود را از دیگران انقلابی‌تر می‌دانسته‌اند و تلاش‌های خود را فارغ از تلاش‌های دیگران برای کشور و انقلاب به حساب آورده‌اند. حال آنکه انقلابی بودن، ویژگی‌هایی دارد و تعریف آن نیز به خوبی مشخص است. حضرت امام (ره) نیز بارها در مکان‌های مختلف درباره ویژگی‌های افراد انقلابی صحبت کرده‌اند و از مواردی چون  سازده زیستی، استقلال طلبی، دفاع از حق برابر باطل و عمل به قانون حتی در صورت متضرر شدن، نام برده‌اند. بنابراین تفاسیر انقلابی بودن، به خوبی مشخص است و هر کس نمی‌تواند از ظن خود، در این زمینه یار شود.  از معیارهای انقلابی بودن این است که انسان سوابق خود را نشان داده باشد، دلسوز منافع ملت، در مسئولیت مختلف آزمایش شده و خیانت در حق انقلاب نکرده باشد. با این ویژگی‌ها اگر هنوز بگوییم که تنها من انقلابی هستم و بین انقلابیون مرز کشی کنیم، به معنای استبداد مطلق است. چراکه استبداد یعنی افرادی تنها خود و حرف خود را قبول داشته باشند. بنابراین عده‌ای هم تنها خود را انقلابی می‌دانند و برخی را با تعاریف شخصی از دایره انقلابی بودن خارج می‌کنند.

عده‌ای هنوز در داخل در حال مرز بندی بین انقلابیون هستند. مرزهایی که باعث شده، برخی از دایره انقلابی بودن بدون در نظر گرفتن سوابق و خدمات انقلابی‌شان بیرون رانده شوند. عده‌ای در حالی چنین اقدامی می‌کنند که شاید از احتمال چند دستگی در کشور غافل هستند و یا اینکه با علم به این موضوع تنها به منافع و وجهه شخصی خود نگاه می‌کنند.

برخی امروز در سوابق انقلابی بودن، تعدادای از یاران امام (ره) نیز با شک و تردید نگاه کرده و این شک و تردید خود را از سر نا آگاهی به جامعه منتقل می‌کنند. حال آنکه حضرت امام (ره) اگر افرادی را انقلابی نمی‌دانست و یا در نگاه آنها شک داشت، آن‌ها را از افراد خود طرد می‌کرد. اما دیده می‌شود که افرادی چون مهدی کروبی، میرحسین موسوی و یا سید محمد خاتمی، امروز در انقلابی بودنشان تردید شده است. کسانی که در کسوت‌های مختلف در کشور نقش آفرینی کرده‌اند اما امروز دارای محدودیت‌هایی هستند. محدودیت‌هایی که اگر رفع شود، قطعاً به وحدت کشور کمک مضاعفی خواهد کرد. این همان نکته‌ای است که برخی دلسوزان نظام نیز به آن تأکید دارند. در همین راستا محمدرضا عارف نیز با توجه به هفته وحدت، پیشنهاد خوبی را مطرح کرد مبنی بر رفع محدودیت‌های یاران انقلاب که اگر این پیشنهاد جدی گرفته و به آن عمل شود،  موجب همبستگی بیشتر در داخل کشور خواهیم بود. همبستگی که این روزها وجود دارد اما باید تقویت شود.   

افزودن نظر جدید