دکتر عارف در همایش امید، وحدت، رحمت در اصفهان:

پیشنهاد حضور ۳۰ درصدی جوانان در لیست انتخاباتی شوراها/همه بدانند که جریان اصلاحات با یک کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری حاضر خواهد شد/رقیب اصلاحات به دنبال مشارکت حداقلی است

رئیس فراکسیون امید تاکید کرد:امروز کلید حل همه مشکلات وحدت کلمه است که همیشه جریان اصلاحات بر آن تاکید داشته است. همه بدانند که جریان اصلاحات در انتخابات آینده ریاست جمهوری در اردیبهشت 96 با یک کاندیدای واحد در انتخابات شرکت خواهد کرد.

به گزارش امیدنامه،دکتر محمدرضا عارف شامگاه شنبه در همایش «امید، وحدت، رحمت» که در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار شد با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: وحدت رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود و شاید مهم‌ترین کلیدواژه در سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری وحدت کلمه باشد. امام راحل آگاهانه بعد از خرداد 1342 بر روی وحدت میان اقشار گوناگون جامعه تاکید می کردند.

وی افزود: این نگاه راهبردی امام خمینی (ره) پیروزی انقلاب را فراهم و تضمین کرد. مهم‌ترین مبانی وحدت از نگاه ایشان تاکید بر ارزش‌های اسلامی و اتکا بر ارزش‌های انقلاب بود.

عارف تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب با وجود تمام کینه‌توزی‌های دشمن توانستیم به راه خود ادامه دهیم و مرعوب دشمنان نشویم. امروز دنیای اسلام بیش از هر زمان دیگر به وحدت نیاز دارد و شعارهای انقلاب می‌تواند وحدت جهان اسلام را تضمین کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز همه قبول دارند که در منطقه هیچ رویدادی نمی‌تواند بدون نظر ایران اتفاق بیفتد. بنابراین نقش ایران در منطقه خاورمیانه کلیدی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را مخدوش کند.

وی ادامه داد:‌ جریان اصلاح‌طلب هم اگر می‌خواهد گام مثبتی بردارد باید وحدت داشته باشد.

عارف با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه افزود: نگاه امام راحل به حوزه و دانشگاه ارزشی و دقیق بود. به طوری که ایشان حوزه و دانشگاه را دو بال انقلاب می‌دانستند. امام خمینی (ره) بر نقش طلاب و دانشگاهیان در پیشبرد امور تاکید می‌کردند بنابراین به جاست که در هفته وحدت به این تاکید امام توجه ویژه داشته باشیم.

وی  خاطرنشان کرد: در اواسط دهه 80 با جمع‌بندی که از عملکرد اصلاحات داشتیم فهمیدیم که جریان اصلاحات متنوع است. البته این نکته را به خوبی دریافتیم که خلأ یک اتاق فکر یا یک نهاد غیرحزبی که بتواند بر روی راهبردها کار کند محسوس است.

عارف گفت: بنابراین در ابتدا بنیاد باران را شکل دادیم. ورود جوانان به بنیاد باران منع شد چرا که بیشتر هدف، آوردن افراد باتجربه به بنیاد باران بود که البته در این خصوص باید بهتر عمل می‌شد. ضرورت استفاده از جوانان ما را بر آن داشت که بنیاد امید ایرانیان را تشکیل دهیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس افزود: بنیاد امید ایرانیان در شرایطی در اواخر دهه 80 تشکیل شد که شعار اصلی‌اش اخلاق و خرد جمعی بود. توجه به کادرسازی یکی دیگر از اهداف بنیاد امید ایرانیان بود.

عارف تاکید کرد: احساس کردیم که در مدیریت کلان کشور از جوانان استفاده نمی‌شود به همین دلیل بنیاد امید ایرانیان با رویکردهایی که در اساسنامه‌اش بود برای استفاده بهتر از جوانان در امور کشور تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار برنامه‌های راهبردی باید تدوین برنامه‌های راهبردی دیگری را نیز برای جریان اصلاحات داشته باشیم.
عارف تاکید کرد: در سال های آخر دهه 80 و اوایل 90 با بحث‌های جدی و چالشی روبرو بودیم. اعتقاد ما بر این بود که جریان اصلاحات یکی از ریشه‌دارترین جریانات انقلاب است. به همین دلیل خواستیم به آن شکل بهتری بدهیم. جریان اصلاحات همیشه بدون نفی رقبا در جهت پیشبرد اهداف کشور و انقلاب گام برداشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیا می‌توانستیم در آن برهه زمان بی‌تفاوت باشیم؟ جواب منفی بود. حضور در تمام صحنه‌ها با هر شرایطی هدف ما بود و خواهد بود. بنابراین کسب قدرت تنها از طریق صندوق‌های رای میسر است و یادمان نرفته که چهار سال قبل با چه شرایطی کار کردیم. راهبرد ما حضور پرشور در صحنه است و تقریبا یاد ندارم که به نتیجه‌ای غیر از حضور رسیده باشیم.

عارف تاکید کرد:‌ باید با گام‌های استوار و ندادن بهانه به رقیب که همه قدرت در دستش است به پیش رویم و همیشه شعار اصلی خود را اخلاق‌مداری قرار داده‌ایم. همیشه خرد جمعی در اصلاحات اصل بوده است و ضربه‌هایی ورا که از تفرقه و عدم همگرایی خورده‌ایم دیگر نباید تکرار شود. اعتقاد دارم گاهی به خاطر عدم همگرایی شکست خورده‌ایم نه به دلیل رویگردانی مردم از جریان اصلاحات.

وی به اهداف و راهبردهای جبهه اصلاحات اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش جهت تحقق آرمان‌های انقلاب، پیشتازی در تمام صحنه‌های انقلاب و حفظ منافع ملی، قانون‌مداری، تاکید بر اجرایی‌شدن تمام قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، تلاش برای رشد کشور، اخلاق‌مداری و پرهیز از نفی رقیب از اهداف و راهبردهای اصلی جبهه اصلاحات محسوب می‌شوند.

رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: سهم اصلی در پیروزی انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 92 از آن اصلاح‌طلبان است و همیشه مهم‌ترین رسالت ما حفظ دستاوردهای اصلاحات بوده است. در انتخابات مجلس که در اسفند 94 بود، جریان اصلاحات کلید انتخابات را در مهرماه 92 زد یعنی دو و نیم سال قبل از انتخابات مجلس.

وی افزود: برخی پیروزی ما را در انتخابات سال 92 تصادفی می‌دانستند به همین دلیل در مهرماه 92 کلید انتخابات 94 مجلس را زدیم و راهبرد اصلی خود را برای شرکت در این انتخابات در بهمن‌ماه 92 ابلاغ کردیم که در انتخابات 94 با این راهبرد حضور پیدا خواهیم کرد. لازم است که از تمام مردم تشکر کنیم که در انتخابات مجلس به جریان اصلاحات اعتماد داشتند.

عارفتصریح کرد: شعار ما مشارکت حداکثری است به همین دلیل ما هیچ وقت به دنبال مشارکت حداقلی نبوده‌ایم برعکس رقبا حضور حداقلی را در برخی موارد خواهانند تا پیروز شوند.

وی با بیان اینکه اجماع کامل رمز پیروزی جریان اصلاحات است گفت: حفظ انسجام و پرهیز از هر حرکتی که جبهه اصلاحات را تضعیف کند از اهداف اصلی این جریان است. فرماندهی و مدیریت کامل را باید در جریان اصلاحات در دستور کار قرار دهیم. البته در این ارتباط فهمیدیم که نباید به جایگاه حقوقی احزاب ضربه‌ای وارد شود.

عارف افزود: پرهیز از هرگونه سهم‌خواهی در دستور کار جبهه اصلاحات است به همین دلیل باید تک‌روی را کنار بگذاریم. البته این نکته را همین جا اشاره کنم که در جریان اصلاحات توجه به جایگاه زنان و جوانان در پیشبرد امور از اهداف اصلی است.

وی  خطاب به بزرگان اصلاح طلب استان اصفهان گفت:با سعه صدر با جوانان برخورد کنید.آنها مطالبات جدی دارند و در برخی مواقع باید کوتاه آمد.

خاطرنشان کرد: خوشبختانه هم اکنون انسجام انتخابات اسفند 94 را حفظ کرده‌ایم و باید در همه عرصه‌ها محکم گام برداریم. جوانان اصلاح طلب مطالباتی دارند که در انتخابات شوراها باید این مطالبات را دنبال کنیم. جوانان ما از طریق شوراها می توانند در بسیاری از امور وارد شوند و زنان ما هم باید در انتخابات شوراها فعال باشند.پیشنهاد شخصی بنده برای لیست انتخابات شوراها این است که حداقل ۳۰ درصد در اختیار زنان شایسته قرار گیرد و نیز حداقل ۳۰ درصد لیست سهیمه جوانان شایسته باشد.

وی با بیان اینکه انتخابات شوراها دستاورد دولت اصلاحات است گفت: جریان اصلاحات بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری که در اردیبهشت 96 برگزار  می شود به یک کاندیدای واحد خواهد رسید. همیشه با دولت تدبیر و امید همسو بوده‌ایم و حمایت از دولت را وظیفه شرعی و اخلاقی خود می دانیم در عین حال نقد دلسوزانه هم به دولت داشته‌ایم. همه بدانند که اصلاحات با یک کاندیدا به میدان خواهد آمد.

عارف با بیان اینکه در فراکسیون امید همه حضور دارند و همه وزن برابر دارند و قرار نیست همه یک حرف بزنند، خاطرنشان کرد: فراکسیون امید فعالیتش بهتر شده است و در مجلس با هماهنگی کامل عمل می‌کنیم به گونه‌ای که کارها تقسیم می‌شود. جمع بندی فراکسیون امید این بود که از سه وزیر پیشنهادی دولت دفاع کنیم و هر 6 نفر موافق از فراکسیون امید بودند.

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه شعار اصلی ما در انتخابات آینده آرامش خواهد بود،گفت: امروز مهم‌ترین چالش کشور مساله کمبود آب است. البته این مشکل را تمام دنیا دارد و در 25 سال آینده با آن مواجه خواهد شد، اما ما جزء چند کشور اولی هستیم که با مشکل کمبود آب مواجه هستیم بنابراین اگر جدی‌تر از گذشته با این مساله برخورد نکنیم در آینده متضرر خواهیم شد.

عارف گفت: برای حل این مساله عزم جدی ملی نیاز است. بنده خود را مدیون اصفهان می‌دانم چرا که بخش مهمی از عمرم را در اصفهان سپری کردم. زمانی که از روی سی و سه پل رد می‌شویم به خوبی مشکل کمبود آب را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنیم.

گفتنی است در پایان این همایش به مناسبت 27 آذر که روز تولد محمدرضا عارف بود کیک تولدی به همین مناسبت بریده شد.

 

افزودن نظر جدید