پیام غیرمستقیم لاریجانی به اصولگرایان؟

روزنامه اعتماد نوشت: کاظم جلالی نخستین پیام های غیرمستقیم را برای پروژه جدید وحدت اصولگرایان ارسال کرد: «اگر یک مکانیزم وحدت درست نشود، صد لیست در می آید و یک شکست دیگری می شود.»

این پیام یکی از نزدیک ترین چهره های سیاسی به علی لاریجانی و رییس فراکسیون اکثریت مجلس است. پیام غیرمستقیم جلالی با آنچه محمدرضا باهنر، یک هفته پیش از آن درباره اتحاد اصولگرایان به «اعتماد» گفته بود کاملامتفاوت است. دو چهره یی که اگر علی لاریجانی را کنار بگذاریم، اصلی ترین بازیگران طیف اکثریت مجلس هستند. بازیگرانی که یکی از آنها هنوز از طیف اقلیت و جریان نزدیک به جبهه پایداری گلایه های جدی دارد و دیگری تاکید می کند که در پی وحدت با آنها است. در حالی که تاکید محمدرضا باهنر بر عدم وحدت با اصلاح طلبان معتدل و رفتن به سمت اصولگرایان طیف اقلیت است، کاظم جلالی در جلسه شورای عمومی اتحادیه های انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل که با فاصله زمانی اندکی پس از مجلس اتحاد اصولگرایان برگزار شد، گفته است که «آن چیزی که من می فهمم این است که در داخل اصولگرایی یک سری تنگ نظری ها وجود دارد که باید تکلیف شان مشخص شود. آنها فقط خودشان را اصولگرا می دانند و هرکسی نقدی کرد دیگر اصولگرا نیست و از دایره اصولگرایی دور می شود.»

پیش کشیدن دوباره این بحث زنده کردن مسائلی است که سه سال پیش باعث شد خروجی پروژه وحدت اصولگرایان چیزی جز 13 لیست متفاوت انتخاباتی برای مجلس دهم نباشد. مسائلی که دامنه آن به انتخابات ریاست جمهوری هم کشیده شد. حالاسخنان اخیر کاظم جلالی وقتی در کنار دیگر تحولات و اظهارنظرهای موجود در اردوگاه اصولگرایی قرار می گیرد، معنایی بیشتر از یک اظهارنظر معمولی می دهد. خصوصا آنکه کاظم جلالی شاید نزدیک ترین چهره پارلمانی به رییس مجلس باشد و جایگاه او به عنوان رییس مرکز پژوهش های مجلس و همین طور رییس فراکسیون رهروان که هواداران علی لاریجانی هستند هم تاحدودی نشات گرفته از همین نزدیکی است. از زاویه یی دیگر او به مانند محمدرضا باهنر از جمله نیروهای موثر در رایزنی ها و لابی گری های داخلی بهارستان است. دو لابی که به نظر می رسد دیگر چندان هم با یکدیگر همسو نیستند. به جز بحث اتحاد با جریان هایی نظیر جبهه پایداری و فراکسیون اقلیت مجلس، کاظم جلالی حداقل در سخنانش نشان داده که در دو موضوع دیگر هم نظری متفاوت از نظر افرادی چون محمدرضا باهنر داشته است: استیضاح وزیر علوم و همکاری با اصلاح طلبان. محمدرضا باهنر صراحتا گفته که به استیضاح وزیر علوم رای مثبت داده و اگر می خواسته می توانست جلوی برکناری فرجی دانا را بگیرد. او همچنین همکاری با اصلاح طلبان معتدل را در قالب یک ائتلاف انتخاباتی رد کرده است. اما در مقابل کاظم جلالی در سخنان اخیر خود گفته که از رای استیضاح وزیر علوم دفاع نمی کند و در قسمت دیگری از سخنان خود یکی از کارویژه های فراکسیون رهروان را حتی جذب چهره های اصلاح طلب دانسته و گفته که «حالااشکال دارد شما حتی اگر کسانی رنگ و لعاب اصلاح طلبی هم دارند، اما اصلاح طلبی شان اصلاح طلبی مبتنی بر ارزش های دینی است، مثلاآقای پزشکیان فردی فوق العاده ارزشی است. زندگی اش را من مطمئنم از خیلی از اصولگرایان اصولگرایانه تر است. چطوری ما بگوییم نه تو نیستی؟ حالااین یکی از آن نگاه های جاهلی نیست؟ ما برای همین انقلاب نکردیم که این طوری همدیگر را نگاه کنیم؟» طرح این موضع در شرایطی که طیف های دیگری از اصولگرایان مشغول برداشتن نخستین گام های پروژه وحدت هستند، مشخصا پیغامی خاص برای آنها خواهد داشت. آن هم از سوی کسی که گزاف نیست او را «سخنگوی غیررسمی علی لاریجانی» بنامیم.

کاظم جلالی در سال آخر مجلس نهم روایتی شنیدنی از شکل گیری فراکسیون ها و لیست های این مجلس هم داد. فرآیندی که او تلاش برای کم کردن رای علی لاریجانی را محور آن می داند. رییس مرکز پژوهش های مجلس گفته که «گفتند ما 35 تا 40 نفر فتنه گر در مجلس داریم. گفتیم ما دیگر این را نمی پذیریم. کسی که از فیلتر شورای نگهبان گذشت از نظر ما دیگر فتنه گر نیست. فتنه حوزه تخصصی شورای نگهبان است. شما نمی توانید به نماینده مردم که رای آورده بگویید فتنه گر. اینجا بود که ما اختلاف نظر پیدا کردیم. ما چندین جلسه گذاشتیم. بنده بودم از آن طرف و آقای زارعی و آقای زاکانی هم بودند. بعضی از جلسات هم در دفتر آقای ابوترابی برگزار می شد. حالافلسفه چه بود؟ فلسفه این بود که رای لاریجانی در فراکسیون کم شود. آنجا هر کسی را که احساس می کردند به لاریجانی بعدا رای می دهد در لیست اصولگرایان قرار نگیرد یا در حداقل قرار بگیرد. در مجلسی وارد شدیم که یک عده یی آمدند که می گویند ما اصلا مکانیزم 8+7 را قبول نداریم. این را به آقای زاکانی گفتم که اینها با شما حرف دارند و می گویند اینها ما را حذف مان کرده بودند، حالا شدیم اصولگرا؟ چطور دیروز که لیست را می بستید اصولگرا نبودیم؟ امروز که رای آوردیم شدیم اصولگرا؟ ما با آن مباحث سروکار داشتیم. بر این اساس بود که فراکسیون رهروان ولایت شکل گرفت.»

البته کاظم جلالی از این هم جلوتر می رود و و ارد نیش و کنایه های مستقیم به طیف اقلیت اصولگرا می شود. از جمله اینکه درباره بحث تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد و سخنان اخیر علیرضا زاکانی می گوید: «جناب آقای زاکانی یکی از افرادی است که سردمدار مبارزه با دانشگاه آزاد از نوع آقای جاسبی بوده و الان نیز تحقیق و تفحص در دستان خودشان است. من با همین مخالفم و خیال می کنیم همه چیز تریبون است. افراد پشت تریبون پنج دقیقه حرف می زنند و خودشان را خالی می کنند و 24 ساعت بعد از آن به جواهرده می آیند و استراحت می کنند، چه فایده یی دارد؟ بدی های مان این است که رسانه های ما در جمهوری اسلامی ایران به ضد خودش تبدیل شده و همه افراد را کارنامه های شان را با تریبون ها می سنجیم. این عقب ماندگی ما است. برای مثال نمازجمعه تریبون است و باید حرف زد، اما همه جا نمازجمعه نیست و باید کار و اصلاح کرد.»

حرف نهایی کاظم جلالی این است که «از هیچ چیزی برای خودمان کاسبی ایجاد نکنیم. ما می گوییم همدیگر را حذف و خراب نکنیم. مثلا روز 22 بهمن رییس مجلس را با مهر بزنیم، آیا اصولگرایی است؟ اگر اصولگرایی است باید تعطیلش کنیم.» این حرف در روزهایی که طیف های اقلیت به دنبال کشاندن برخی نیروهای اکثریت اصولگرایان به پروژه اتحاد سیاسی خود هستند، پیغامی شفاف برای آینده این اتحاد است: پیامی شفاف از سوی نزدیک ترین طیف به علی لاریجانی.

افزودن نظر جدید