پیام دهکردی: «مرگ و پنگوئن» آخرین حرف من با جامعه‌ام است

پیام دهکردی با بیان اینکه یک کارگردان باید فرزند زمانه خودش باشد و آثاری را اجرا کند که از شرایط روز منبعث شده، اظهار کرد: من همیشه کاری را انتخاب می‌کنم که می‌دانم حرفی برای زدن با مردم دارد و نمایش «مرگ و پنگوئن» آخرین حرف من با جامعه‌ام است.

 

نمایش مرگ و پنگوئن

این کارگردان و بازیگر تئاتر که نمایش جدیدش را به نام «مرگ و پنگوئن» به نویسندگی محمد چرمشیر از یکشنبه ۱۱ شهریور ماه روی صحنه تالار «چهارسو»ی مجموعه تئاترشهر می‌برد در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این نمایش توضیح داد: قصه این نمایش به طور کلی درباره انسان معاصر است. حکایت انسان‌هایی که امروز از حضور در یک جهان ناامن رنج می‌برند. در این نمایش با شخصیتی به نام «ویکتور» همراه می‌شویم و درباره بحران امنیت و فراز و نشیب‌های زندگی او از عشق، مرگ و پنگوئن که فصل خاص این داستان است می‌پردازیم.

او با اشاره به اینکه "این نمایش درد جامعه، آلام و بحران‌های آن را بیان می‌کند" گفت: من تمام کارهایی که در این سال‌ها چه در سمت کارگردانی و چه در مقام بازیگر انجام داده‌ام، ارتباطش با مسائل روز برایم اهمیت زیادی داشته و کوشش کردم فرزند زمانه خودم باشم، به همین دلیل آثاری را انتخاب کردم که منبعث از شرایط روز بوده. تئاتر اجتماعی از دغدغه‌های اصلی من است، این کار هم کاملا به تناسب درک ما از شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم نوشته شده است. «مرگ و پنگوئن» آخرین حرف من با جامعه‌ام است. کما اینکه پیشنهاد شده بود که از کارهای قبلی بازتولیدی داشته باشیم اما من ترجیح می‌دادم حرفی زده شود که با شرایط روز منطبق باشد.

این کارگردان درباره نحوه‌ی انتخاب بازیگران این نمایش نیز توضیح داد: در این نمایش بازیگران سابقه داری وجود دارند که از هم‌نسلان من هستند اما به طور کلی در تمام کارهایم حتما نسل جوان در آن حضور پویا و پررنگی داشته‌اند تا بتوانیم از این طریق راهی برای معرفی این افراد به حوزه تئاتر حرفه‌ای ایران ایجاد کنیم. ضمن اینکه چیدمان این کار اقتضای خوانش خاص کارگردانی من نیز است. در واقع گروه آمیزه‌ای است از حضور بازیگران پخته و با سابقه نسل قبل و نسل جدید که ترکیب جذابی را رقم زده‌اند.

در ادامه این گفت‌وگو دهکردی که چندسال است در لاهیجان زندگی می‌کند درباره شرایط تئاتر در این شهرستان توضیح داد: متاسفانه بحثی که سال‌هاست مدیران فرهنگی درصدد انجام آن هستند اما الان تبدیل به یک شوخی شده، بحث عدالت فرهنگی است. به طوری که باید دیگر نامش را به بی‌عدالتی فرهنگی تغییر دهیم. توزیع عادلانه فرهنگ و ملزوماتش در سراسر کشور ایده درستی است، اما تمام کارها و پیشرفت‌ها و امکانات در تهران است. تمرکززدایی یک شعار بیش نیست. یکی مثل من با تمام تجربه‌ای که داشتم به استان دیگری رفتم تا کارم را آنجا ادامه دهم اما من که به تنهایی از عهده تمرکز زدایی برنمی‌آیم. باید حمایت‌هایی صورت بگیرد تا جریان مثبتی ایجاد شود.

او اضافه کرد: لاهیجان که به عروس گیلان معروف است یک سالن تئاتر ندارد یعنی درحقیقت سخت‌افزار تولید تئاتر هم ندارد. ۱۴ سال است که بنا است یک سالن به تئاتر شهر تبدیل شود، اما هنوز  این اتفاق نیفتاده و فقدان چنین امکان حیاتی، آسیب جدی‌ای را برای هنرمندانی که در این منطقه فعالیت می‌کنند به وجود آورده است. شرایط در رشت بهتر است اما به طور کلی شرایط غمگنانه‌ای داریم. یک شکاف طبقاتی بزرگ بین تئاتر تهران و شهرستان وجود دارد. ضمن اینکه قالب آدم‌های فعال و صاحب سبک ایران در شاخه‌های مختلف شهرستانی‌اند و بومی تهران نیستند. من سال‌ها پیش این پیشنهاد را دادم که شهرستان‌ها نخبه‌های هنری خود را لیست کنند و از آنها دعوت کنند که به استان خود برگردند و زیرساخت‌ها را برایشان فراهم کنید. اما متاسفانه اکنون هیچ ضرورتی برای رشد فرهنگ وجود ندارد زیرا دغدغه امروز مدیران کشور فقط اقتصاد شده است. در زمانی که شعار سال فرهنگ بود تغییری حاصل نشد الان که تاکید روی اقتصاد است که هیچ...

دهکردی در پایان با تاکید بر اینکه حضور سلبریتی‌ها در تئاتر آن را در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یک تجارت خانه می‌کند" اظهار کرد: نمایش ما سلبریتی و بازیگر چهره ندارد. اما الان شرایط به گونه‌ای شده که اگر نمایشی این ویژگی را داشت حتما موفق است و اگر نداشت دیده نخواهد شد و با شکست قطعی مواجه می‌شود. درحالی که پیش از این چنین چیزی وجود نداشت. و اگر جلوی پیشرفت این اتفاق گرفته نشود در آینده‌ای نه چندان دور تئاتر ایران به یک تجارت خانه تبدیل می‌شود که از آدم‌ها با رویکرد ابزاری استفاده می‌شود و این شرایط علاوه بر آنکه برای تئاتر خطرناک است برای خود سلبریتی‌ها نیز مشکل آفرین خواهد بود.

به گزارش ایسنا، نمایش‌نامه‌ی «مرگ و پنگوئن» را محمد چرم‌شیر بر اساس رمانی با همین نام اثرآندری کورکف به نگارش درآورده است و به ترتیب الفبا مهران امام‌بخش، عباس جمالی، محمدحسین زیگساری، محمد شهبازطهرانی، فرید قبادی، عارفه لک، امین موحدی‌پور، باران وقارکاشانی در این نمایش بازی می‌کنند.

این نمایش از ۱۱ شهریورماه در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر ساعت ۲۰:۳۰ روی صحنه خواهد رفت.

وحید لک (مجری‌طرح و مدیرتولید)، مجتبی رجبی (طراح صحنه)،عابس خلقی (طراح نور)،ندا نصر (طراح لباس)، آنکیدو دارش (موسیقی)، ماریا حاجیها (طراح گریم)،رویا ناصری (طراح و سازنده عروسک)،شقایق باقری (معلم آواز)، منصور نصیری و امید رجائی (گروه کارگردانی)، مرتضی زمانی، طلا سپهرم (عکاس)، فواد خراباتی (مدیر روابط‌عمومی)، بابک مینایی (فیلمساز پشت صحنه)، علیرضا اسدنژاد (دستیار فیلمساز) و آوا فیاض (مشاور تبلیغات و رسانه) از دیگر عوامل نمایش «مرگ و پنگوئن» هستند.

افزودن نظر جدید