پیاده نشدن مسافران از هواپیما، با شرکت‌های هواپیمایی چه می‌کند؟

به گزارش امیدنامه به نقل ازایسنا: در طول ماه‌های گذشته در بسیاری از پروازهایی که بنا به دلایل مختلف با تاخیرهای نسبتا طولانی مدت نیز مواجه شدند بعضی از مسافران ترجیح دادند به جای پیاده‌ شدن از صرف از هواپیما نسبت به شرایط پروازی خود اعتراض کرده و برای دریافت غرامت تلاش کنند.

 

 

با وجود آنکه با ابلاغیه دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی در حقوق مسافر عملا شرایط برای هم شرکت‌های هواپیمایی و هم مسافران در تبادل اقتصادی با یکدیگر شفاف شد، اما هنوز در برخی موارد دو طرف با یکدیگر اختلاف‌نظرهایی دارند.

یکی از این اختلافات مربوط به پروازهایی می‌شود که پس از چند ساعت تاخیر انجام می‌گیرد و به این دلیل مسافران آنها برنامه‌ریزی می‌کنند تا شرایط را نسبت به آنچه خود می‌خواهند تغییر دهند، مسائلی که به باقی‌ماندن تعدادی از مسافران در کابین هواپیما و پیاده نشدن آنها تا زمان دریافت غرامت و یا امتیاز جدید از ایرلاین مربوطه ختم می‌شود.

با وجود آنکه در نگاه نخست به نظر می‌رسد مسافران برای گرفتن این تصمیم حق دارند اما صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نشان می‌دهد نه تنها این نوع از اعتراض از نظر قانونی مجاز نیست که حتی تاثیراتی را به وجود می‌آورد که می‌تواند برنامه‌های پروازی تعداد زیادی از شرکت‌ها را بهم بریزد.

مقصود اسعدی سامانی در این رابطه توضیح داد: متاسفانه پس از آنکه یکی از برنامه‌های تلویزیونی مسافران یک پرواز را که در اعتراض به تاخیر خود از هواپیما خارج نشده بودند به عنوان قهرمان ملی معرفی کرد، در بسیاری از پروازها مسافران برای نشان دادن اعتراض خود دست به همین اقدام می‌زنند که این موضوع مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

وی با بیان این که توقف هر یک دقیقه هواپیمای فعال می‌تواند برای شرکت هواپیمایی 500 دلار هزینه داشته باشد، اظهار کرد: با نگاهی به این آمار مشخص می‌شود که قطعا شرکت هواپیمایی مربوطه نه تنها هیچ علاقه‌ای به تاخیر افتادن پروازهایش ندارد که حتی تمام برنامه‌ریزی‌های مربوط به این شرکت برای انجام به موقع پروازها و بهره‌وری حداکثری ناوگان خواهد بود. در کنار آن ارائه‌ی بهترین خدمات به مسافران و حفظ آنها برای پروازهای آینده مساله دیگری است که شرکت‌های هواپیمایی را بر آن می‌دارد تا با تمام توان خود نسبت به انجام به موقع پروازها اقدام کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تاخیرهایی که هیچ ارتباطی به هواپیما یا ایرلاین ندارند، تاکید کرد: این شرکت‌ها باید پس از آنکه ناوگان خود را اماده کردند با توجه به شرایط فرودگاه و شرایط جوی نسبت به پرواز اقدام کنند. قطعا وقتی آب و هوا اجازه پرواز نمی‌دهد مقصر این اتفاق شرکت هواپیمایی نخواهد بود، اما متاسفانه در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از پروازهای تاخیر خورده به دلیل مسائل جوی با اعتراض مسافران و پیاده نشدن آنها از هواپیما مواجه شدند.

به گفته وی، این اعتراض‌ها که از نظر قانونی نیز هیچ وجهه‌ای ندارد می‌تواند بعد از چند دقیقه به تاخیر در عملیات پروازی این هواپیما در دیگر مسیرها و حتی برهم خوردن شرایط باند پرواز برای دیگر شرکت‌ها منجر شود که اوضاع سفر دیگر مسافران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اسعدی سامانی خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که شرایط برای پرداخت غرامت در صورت تاخیرهای بلندمدت مشخص شده و مسافران می‌توانند از این طریق حقوق خود را به دست بیاورند، این امید وجود دارد که اعتراض‌های شبیه به پیاده نشدن از هواپیما که هم برای شرکت هواپیمایی هم برای فرودگاه و هم برای دیگران مسافران مشکل‌ساز است، ادامه پیدا نکند.

افزودن نظر جدید