پشت پرده شیرین کاری‌های مهران مدیری

سیده آمنه موسوی -دعوت از بازیگر «قلاده‌ها‌ی طلا»، در چنین روزهایی و یک گفتگو با مضمون دفاعی از او. بعدهم کنایه‌ها‌ی چندین و چند باره به دولت و البته یکی از چهره‌ها‌ی لیدر اصلاح طلب به نام عارف. 

 مهران مدیری در برنامه پرمخاطب «دورهمی»، همه‌جوره مانور می‌دهد، خوب می‌داند که تنها دلخوشی مردم به صداو سیما همین برنامه‌ها است و با علم به این تریبون است که این روزها بساط انتقادی از دولت را هم حسابی در برنامه اش پهن کرده.
دعوت از بازیگر «قلاده‌های طلا» را بگذارید در کنار این اظهاراتش در نقد بودجه دولت و البته تمسخر رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان. او می‌گوید؛ "سالیانه 200 هزار نفر مهاجرت می‌کنند، ما را ازعوارض خروج از کشور.... می‌ترسانی؟ برای آلودگی می‌گویید دعاکنیم باد بیاید تا آلودگی برود(!) این‌ها‌ بادی نیستند که بروند (البته نمی‌گوید با رپرتاژی میلیاردی ایران خودرو صدا و سیما چشم خود را بر خودروهای بی‌کیفیت بسته است)... ژن‌ها‌ی مرغوب و مغزها از کشور خودشان می‌روند.... ولی مسئولین به ما می‌گویند، نگران نباشید چیزی که زیاد داریم ژن خوب است که در کشور همیشه می‌ماند (!)
کنایه‌ها‌ی مدیری البته به حسن روحانی، سازمان محیط زیست و عارف ادامه پیدا کرد. مثلا اینکه:"برخی مسئولان جدیدا یک گوشه می‌نشینند یک کلمه هم راجع به چیزی اظهارنظر نمی‌کنند... "
اما این اولین باری نیست که مهران مدیری در برنامه‌ها‌یش، با انتقاد از جناح چپ، دولت و اصلاح‌طلبان را مورد هدف قرار می‌دهد. او با صراحت و با همان زبان طنز خود، رئیس شورای شهرتهران و این جمله که برای رفع آلودگی گفته بود:" جای مردان سیاست بنشانید درخت تاهوا تازه شود " را به سخره گرفت و گفت: «بعد ازاین اظهارنظر رئیس شورای شهر، فضا بسیار ادبی شد آن طور که همه آلودگی یادشان رفت، یکی از اعضای شورای شهر شروع به دف زدن کرد و رئیس شورای شهر دستش را روی گوشش گذاشت و آواز خواند." 
مدیری اما در طول برنامه‌ها‌ی «دورهمی» تا کنون بارها دولت را هدف قرار داده است. 
وی در نزدیکی‌ها‌ی انتخابات 96 و بعد از آن، گفته‌ها‌ و کنایه‌ها‌یش به دولت را با هدف خاصی ادامه داده، مثلا او یکبار به آمارهاو نمودارهای روحانی در باره بهبود اقتصادی و تورم اشاره داشته و گفته: "آمارهای و نمودارها می‌گوید ما بیکار نداریم و وضعیت اقتصادی عالی است.... پس هربیکار و 
فلک زده‌ای که نمی‌تواند خودش را با آمارها تطبیق دهد مشکل خودش است. "
دربرنامه‌ای دیگر اظهار می‌دارد:" بد آموزی یعنی اینکه پشت میکروفن چشم در چشم کسی که (کارمندی)‌عیدی نگرفته بگویید، تا ریال آخرعیدی‌ها‌ی مردم را داده ایم... یعنی زمان انتخابات از پشت برف پاک کنهای مردم و تبلیغات به مردم لبخند می‌زنید ولی بعد...."
وی همچنین دریکی دیگر از برنامه‌ها‌یش به بحث بودجه جنجالی دولت اشاره داردو می‌گوید:"بالادستی به پایین دستی می‌گوید بودجه نیست، نداریم که بدهیم، درحالیکه هست. "

بتمرگ خانه!
مدیری اما در قسمت‌ها‌ی دیگر این برنامه خیلی مشخص تر حسن روحانی را مورد شماتت 
قرار می‌دهد، مثلا درباره آن جمله انتخاباتی او که گفته بود:" آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم که مردم به این یارانه نیاز نداشته باشند " اظهارمی‌کند: "خوشبختانه آنچنان رونق اقتصادی ایجاد شده و سربه آسمان گذاشته که مردم فرش زیرپای خودشان را به فروش می‌رسانند."
حملات این هنرمند و کارگردان تلویزیونی به دولت، اما گاهی اوقات جنجالی هم می‌شود، بخصوص زمانی که وی ظریف وزیر امور خارجه ایران را خطاب قرارداد وبا اشاره به شهیدان و اینکه ما حتی نمی‌توانیم تصورش را کنیم که یه عده با چه جراتی به عملیاتهای بی بازگشت می‌رفتند گفت: "امروز که شرایط کاملاً عادیه جواب آن دل و جراتهای خارق العاده را با سازشکاری می‌دهیم. اگر دل و جرات بعضی از کارها را نداریم؛ چرا پستهایی را می‌گیرید که انجام وظایفش دل و جرات می‌خواهد! تو که نمی‌توانی بتمرگ خانه‌ات!»
او همچنین رئیس دولت دوازدهم را نیز در قسمتی دیگر اینگونه تحقیر کرد: «تحقیقات نشان داده است که پروسه تنبلی در سطوح بالا معمولا در یک بازه زمانی چهار ساله اتفاق می‌افتد، یعنی در دوره تبلیغات همه به شدت فعال و پر انرژی هستند و هر وقت تلویزیون را روشن می‌کنی مدام می‌گویند همه چیز درست می‌شود. پس از گذشت مدتی حضور همیشگی به دیدارهای مردمی ماهیانه تبدیل می‌شود، سپس سفرهای استانی شش ماه یک بار، بعد می‌شود گزارش تلویزیونی سالیانه و در نهایت هم می‌گویند نامه بنویسید به دوستان بدهید رسیدگی می‌شود.»
این مجری درهمین راستا ادامه داد: «اگر همیشه انرژی‌ها مثل دوران پیش از چهارسال و زمان انتخابات بود، الان آب از دریاچه ارومیه بیرون می‌ریخت، بوی نفت از آنچه الان هست بیشتر توی سفره‌ها می‌پیچید و مردم جنوب حداقل چند روز در سال آسمان را آبی می‌دیدند.»
او همچنین افزود: «از اوج انرژی در ابتدای دوره چهار ساله به رخوت و تنبلی در انتهای چهار سال سقوط می‌کنیم. دلیل این همه تنبلی را هنوز دانشمندان نتوانستند پیدا کنند، ممکن است ارثی باشد و ژنتیکی یا خودخواسته. معلوم نیست.»
این‌ها‌ تنها برخی از کنایه‌ها‌ی مدیری به دولت و اصلاح طلبان است. 
البته نقدهای مهران مدیری به اصلاح طلبان از طریق برنامه سازی‌ها‌ی طنزش، سابقه‌ای طولانی دارد. حتما هنوزهم بسیاری ماجرای نمایندگان مجلس ششم را نیز به یاد دارند، حرکتی که یکی دوروز بعد از آن مهران مدیری در طنزهای 90 قسمتی که می‌ساخت آن را سوژه قرارداد و تلاش داشت تا این حرکت را در اقدامی کاملا سیاسی به تمسخر بگیرد. کاراو آن زمان مورد استقبال رسانه‌ها‌ی جریان راست قرار گرفت تا حدی که شخصیت‌ها‌ی سیاسی محافظه کار نیز از در تقدیر مهران مدیری برآمدند. 

حق را به او می‌دهیم اگر..
هرچند ممکن است با مروراظهارات مهران مدیری علیه دولت، دربرنامه «دورهمی»، حق را به او بدهید و این گفته‌ها‌ را حرف دل مردم بدانید و به واسطه اینکه ما از در نکوهش اظهارات مدیری برآمده ایم، این نگاه را فاقد دموکراسی و آزادی بیان مدعیان اصلاحات بدانید. اما در پاسخ باید گفت ما نیز با اظهارات مهران مدیری پیرامون گرانی، مشکلات اقتصادی، محیط زیست و عملکرد ضعیف دولت هم عقیده هستیم اما به شرط آنکه او دراظهارات و کنایه‌ها‌یش، نگاهی به جریان راست و اصولگرایان هم داشته باشد. اتفاقی که متاسفانه تا به امروز رخ نداده است. این یک حقیقت است که مدیری در طول برنامه سازی‌ها‌یش، هرزمان که دولت یا مجلس اصلاحات برروی کار بود، به طنزی گزنده علیه این مسئولین روی می‌آورد، اما هر زمان که مجلس و دولت اصولگرا روی کار بود، سکوت و وارد نشدن به عرصه سیاست در برنامه سازی‌ها‌ی تلویزیونی را در دستور کارقرارداد. 
مدیری هرگز در اوج تحریم‌ها‌ و شعارهای دوره مجلس هفتم تا نهم و دولت‌ها‌ی اصولگرای سابق، سخنی برزبان جاری نساخت و برنامه‌ای را برخلاف نظر آنان یا روی آنتن نبرد و یا چنین اجازه‌ای به او داده نشد تا احیانا به تریچ قبای جریان راست برنخورد. 
این در حالی است که اکنون او در کنایه و نقد به دولت دوازدهم، یکه تازی می‌کند. اینکه مدیری در چنین شرایط دشواراقتصادی که مردم به ستوه آمده‌اند. اینگونه سخن می‌گوید و دولت را به نقد گرفته قابل‌تقدیراست اما افسوس که او پیشتر پیرامون فقرو نرخ ارزبالا، لغو کنسرت‌ها‌ و حمله به جلسات مجوز دار، برخی اظهارنظرهای عجیب و غریب، 
از توصیه به اشکنه خوردن مردم گرفته تا انداختن زلزله به گردن گناهکاری ملت، زمین خواری‌ها‌ و...سخنی نگفته است. 

از شکست تا خودشیرینی
مهران مدیری بعد از قهر موقت با صداو سیما و روی آوری به رسانه‌ها‌ی تصویری، ظاهرا بعد از ناکامی‌ها‌یی که در جریان ساخت برنامه‌ها‌یش دررسانه‌ها‌ی تصویری با آن مواجه شد، با ورود دوباره به رسانه ملی، تلاش دارد تا در کنار جذب مخاطب، آنی را انجام دهد که از او می‌خواهند. او برای خوشامد برخی، در اقدامی سیاسی – جناحی و به نام حمایت از مردم فقط یک طرف جریانات سیاسی را می‌بیند و با یک چشم، همه گناهان را به گردن اصلاحات و دولت روحانی می‌اندازد. در حالی که مدیری اگر به راستی به دنبال زدن حرف دل مردم بود، جناح مقابل را هم در آتش طنزهای نقادانه خود می‌سوزاند. آن زمان بود که مردم نیز خیلی بیشتر از حرف‌ها‌ی او استقبال می‌کردندو انگ سیاسی بودن رابه او نمی‌زدند... مدیری می‌توانست نماد بارز مردمی بودن باشد... اگر می‌خواست. 
کارگردانی که همیشه گلایه مند ازاین بود که نمی‌تواند درباره هیچ صنفی شوخی کند، چون به آنها برمی خورد (!)اکنون که به راحتی به نقد دولت می‌پردازد – که البته نقد بجا ودرستی نیز هست– باید به این نکته هم توجه کند که این دولت و این اصلاح طلبان هر بدی و ضعفی داشته‌باشند لا اقل ظرفیت شوخی‌ها‌یی از جنس آنچه در برنامه «دورهمی» و یا طنزهای 90 قسمتی قبلی می‌دیدیم دارند. ازهمین رو، این سوال را باید از او پرسید که آیا واقعا جریان اصولگرا و همان‌ها‌یی که صداو سیما نیز حامی آن است، این سطح از ظرفیت انتقاد را در خود پرورانده اند؟! مطمئنا پاسخ منفی است که اگر مثبت بود، امروز مهران مدیری اینگونه یک طرفه به قاضی نمی‌رفت و اندک گوشه چشمی هم به محافظه کاران و اصولگرایانی داشت که دراین دهه‌ها‌ بیشترین خسران را به کشور تحمیل کرده اند. 
مدیری باید بداند که اگر می‌خواهد حجم مخاطبین خود را همچنان در برنامه‌ها‌یش نگاه دارد، باید صدای واقعی ملت باشد و نه صدای گروهی خاص.

افزودن نظر جدید