پشت پرده زمان بندی سفر بشار اسد به تهران

حميدي العبدالله در البناء چاپ بیروت نوشت: سفر ناگهانی بشار اسد به تهران در شرایط فعلی، یک اتفاق غیر عادی محسوب می شود. روابط سوریه و ایران در طول چهار دهه مستحکم و ممتاز بوده است و شاید بتوان گفت این روابط نیازی به اینگونه سفرهای استثنایی ندارد؛ چرا که این روابط در یک خط سیر صعودی پیش می رود و چالشهای مشترک همواره دغدغه و محرّک مسئولان دو کشور برای افزایش همکاریها و هماهنگیها بوده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: با تمام این احوال، بشار اسد به تهران سفر کرد و این مساله از لحاظ زمان بندی بدین معناست که امر به غایت مهمی وجود دارد که از لزوم هماهنگی های عادی بین ایران و سوریه فراتر رفته و نیازمند سفر رئیس جمهور سوریه به تهران است. اما این نکات مهم که سفر اسد را ضروری کرد و وی را بر آن داشت تا به صورت ناگهانی به تهران برود، کدام است؟

7 پرونده در این زمان بندی جمع شده و مستلزم گفتگو بین مسئولان عالی رتبه دو کشور ایران و سوریه گردید:

1-عقب نشینی احتمالی آمریکا و سناریوهایی که این مساله به دنبال دارد؛ بدین معنا که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، این موضوع همکاری و هماهنگی بین دو کشور را می طلبد تا با هر تلاشی برای در هم پیچیدن صفحه پیروزی های محور مقاومت در سوریه مقابله کند.

2-تهدیدات رئیس جمهور ترکیه در مورد حمله به شرق فرات و اشغال این منطقه. با توجه به اینکه ایران با روسیه و ترکیه در نشست استانه شریک است، بدیهی است که به سمت هماهنگی مواضع در عالی ترین سطوح روی بیاورد تا با اینگونه تهدیدات مقابله کند؛ چرا که این تهدیدها در صورت عملی شدن می تواند حق حاکمیت سوریه را در معرض خطر قرار دهد.

3-نیاز به رویارویی با تحرکات آمریکا در مورد همکاری با داعش در مرزهای مشترک سوریه و عراق. ایران هم پیمان قدرتمند سوریه و عراق است و می تواند نقش مهمی در استحکام همکاری و و هماهنگی بین سوریه و عراق ایفا کند؛ بویژه انکه ایالات متحده به دنبال تبدیل عراق به میدانی برای توطئه علیه سوریه و ایران است.

4-مقابله با تجاوزهای مکرر اسرائیل. رژیم صهیونیستی حملات مکرری به پایگاههای ایران در سوریه داشت و این مساله، هماهنگی عالی بین سوریه و ایران را می طلبد؛ به این دلیل که حملات مذکور می تواند منجر به درگرفتن جنگ بزرگی بین محور مقاومت و محور اسرائیل-آمریکا و هم پیمانان عرب آنها شود.

5-بررسی سرنوشت نشست استانه. مساله جالب توجه در این دیدار آن بود که رئیس جمهور ایران، اسد را در جریان نتایج نشست استانه گذاشت و دیدگاههای سوریه و ایران در مورد پرونده هایی که در این نشست سه جانبه بررسی شد، کاملا منطبق بر یکدیگر بود.

6-تشکیل کمیته قانونی. به نظر می رسد نشست آستانه عهده دار ایجاد یک ساختار مشخص شد؛ اما آمریکا به دنبال کارشکنی در اجرای ان است. از این رو، حفظ توافقهای صورت گرفته نیازمند هماهنگی سوریه و ایران است.

7-بررسی چالشهای اقتصادی مشترک حاصل از افزایش فشارهای آمریکا و هم پیمانان آن در محاصره سوریه و ایران در راستای تلاش برای ادامه جنگ به اشکال جدید و تلاش برای محقق کردن اهداف آمریکا از طریق فشارهای اقتصادی و سیاسی، که از طریق جنگ موفق به آن نشد.

این مسائل و برخی موضوعات دیگر، انجام دیدار بین رهبران بلند پایه ایران و سوریه را ضرورت می بخشید و سفر بشار اسد به تهران در همین راستا صورت گرفت.

 

افزودن نظر جدید