پشت‌پرده عکس مردی که با بره‌اش به نماز باران آمد

عکس معروفی که در فضای مجازی از نماز باران مردم بیرجند دست به دست شد. بیشترمان را تحت تاثیر قرار داد. همین باعث شد تا سراغ عکاس این تصویر برویم و از او درباره حاشیه این قاب تاثیرگذار بپرسیم.

 

پشت‌پرده عکس مردی که با بره‌اش به نماز باران آمد

مهر نوشت: عکس معروفی که در فضای مجازی از نماز باران مردم بیرجند دست به دست شد. بیشترمان را تحت تاثیر قرار داد. همین باعث شد تا سراغ عکاس این تصویر برویم و از او درباره حاشیه این قاب تاثیرگذار بپرسیم.

«مجتبی گرگی» عکاس خبرگزاری ایرنا می گوید که خواندن نماز باران برای مردم این روستا تبدیل به رسمی شده که سالی یکی دو بار آن را به جا می آورند.« خراسان جنوبی یکی از استانهایی است که به لحاظ بارندگی نسبت به باقی مناطق کشور اوضاع خوبی ندارد. این در حالی است که ما در دوهه اخیر به شکلی جدی درگیر خشکسالی بودیم برای همین طی دوسالی که من در این استان عکاسی می کنم مردم آن هرسال یکی دوبار نماز"استغاثه" یا همان نماز طلب باران را در روستاهای بیرجند به جا می آورند. این نماز هم امسال در مصلی المهدی بیرجند برگزار شد.»

آوردن دام به نماز باران یک رسم قدیمی بوده

اولین چیزی که در گپ و گفتمان از مجتبی گرگی خواستیم تعریف کردن داستان عکسش بود. عکسی که حکایت از حال و هوای مردم بیرجند موقع نماز باران داشت.«طی این مدت و چندباری که من برای عکاسی به این مراسم رفتم؛ آوردن گوسفند و دام را برای خواندن نماز ندیده بودم. پارسال بود که در یکی از روستاهای این اطراف نماز باران برگزار شد. امام جماعت نماز باران همیشه یک نفر به نام آقای اسدی است. در آن نماز گفتند که از قدیم الایام در نماز باران رسمی بوده که باید رعایت شود. آن هم این که موقع نماز دام های کوچک را از مادرانشان جدا کنند. استدلالی هم که پشت این حرف داشتند این بود که شما از خداوند می خواهید به خاطر پاکی و بی گناهی این ها رحمش را شامل حال مردم کند و باران ببارد. برای همین دوشنبه وقتی برای نماز رفتم، دیدم عده ای از مردم گوسفندهایشان را با خودشان آورده اند.

از طرفی وقتی این حیوان ها را از مادر جدا می کردند صدایی که از این زبان بسته ها موقع نماز باران می شنیدیم صدایی شبیه آه و ناله بود. از طرف دیگر خود مردم هم برای باران گریه می کردند از خدا طلب رحمت داشتند. این آقا سید هم که در این عکس می بینید، شخصی است که من او را مدتهاست می شناسم؛ چه طور بگویم این آقا به نوعی آقای دوربینی شهر ماست. بسیار هم انسان صاف، ساده دل و پاکی است و هیچ چیزی هم در دلش نیست. حتی در کنار این تصویر چند عکس دیگر هم از ایشان شکار شده است. این بنده خدا همین طور که در حال خودش به دعا مشغول بود وگریه می کرد. در دعای بعد از نماز یکی از همین بره ها را بغل کرد و من آن لحظه توانستم این عکس را بگیرم.»

هر وقت نماز خواندیم باران باریده

از حرف های آقای عکاس بر می آید که به پاداشتن نماز باران در خراسان جنوبی اتفاق چندان تازه ای نیست و مردم هرساله یکی دوبار برای خواندنش، نماز را به جا می آورند تا این نماز از آنها مردم امیدواری بسازد که بعد از دعا و نیایش منتظر باران باشند. طوری که مجتبی گرگی می گوید هر وقت مردم بیرجند نماز خوانده اند بعد از مدتی دیارشان باران را به خود دیده و رحمت پروردگار شامل حالشان شده است. «این حرفی که میزنم بر طبق آمارهای رسمی است.چیزی که در بین مردم خراسان جنوبی بسیار به چشم می خورد میزان تدین و اعتقاد دینی مردم است. چیزی که جالب است این است که اکثرا وقتی این نماز در شهر برگزار شده باران هم به شهر باریده است تا جایی که حتی پارسال بعد از سال ها یک برف سنگین در این منطقه بارید.

افزودن نظر جدید