پشت‌پرده‌ امضای طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای از سوی اوباما

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: مذاکرات پشت‌پرده‌ای بین دولت و کنگره آمریکا صورت گرفته است که اوباما به راحتی طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را امضا کرده است.
به گزارش امید به نقل از آفتاب، علی بیگدلی، کارشناس مسائل هسته ای در پاسخ به این سوال که تصویب این طرح چه موانعی برای مذاکرات هسته‌ای مابین ایران و گروه 1+5 ایجا خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد که خصومت و لج‌بازی که در یک دو ماه بین دولت و کنگره آمریکا بالا گرفته بود کاهش پیدا کرده است و هر دو طرف در پنهان به یکدیگر باج داده‌اند.
 
او در ادامه افزود: رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌خواست این طرح را وتو کند چون در فضای سیاسی داخلی و خارجی مطلوب نبود در نتیجه دو طرف در پنهان صلح کردند.
 
بیگدلی با بیان اینکه ممکن است کنگره در برابر توافق هسته‌ای اغماض کند، گفت: به نظر می‌رسد پس از گذشت 10 روز که توافق به کنگره راه پیدا کند، بر اساس توافقات پشت‌پرده‌ای که صورت گرفته، کنگره برای تصویب آن اشکال‌تراشی نکند.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اوباما به تصویب این توافق نیازمند است، گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای می‌تواند برای هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات پشتوانه‌ای برای جلب اعتماد بیشتر باشد.
 
بیگدلی با اشاره به اینکه اصلی ترین تحریم‌های اعمال شده علیه ایران شامل تحریم‌های گازی، نفتی و بانکی از سوی کنگره وضع شده‌اند، افزود: برای رفع این تحریم‌ها چانه‌زنی‌های متفاوتی بین هیات‌های ایرانی و آمریکایی و همچنین دولت و کنگره آمریکا در جریان است چراکه هیات ایرانی پس از پایان مذاکرات باید با برداشته شدن تحریم های این چنین برای پاسخ به مخالفین به ایران بازگردد.
 
این تحلیل گر مسائل سیاست خارجی گفت: راهی برای امضا نکردن قرار داد وجود ندارد و از طرفی مشخص نیست مندرجات توافق صورت گرفته بین کنگره و دولت آمریکا چیست که اوباما به راحتی این طرح را امضا کرده است.

افزودن نظر جدید