پرونده الکترونیک سلامت در کشور مستقر شد+جزییات

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت جزئیات استقرار پرونده الکترونیک را تشریح کرد و گفت: از امروز ایرانیان صاحب پرونده الکترونیک سلامت می‌شود.

به گزارش اميدنامه به نقل از ايسنا، دکتر کیانوش جهانپور از رونمایی پرونده الکترونیک سلامت با حضور رئیس جمهور در محل وزارت بهداشت، خبر داد و گفت: طبق وعده وزیر بهداشت مبنی بر اینکه تا پایان بهار سال ۹۸ شاهد استقرار پرونده الکترونیک سلامت خواهیم بود، عملاً امروز استقرار پرونده الکترونیک سلامت در سراسر کشور با حضور رئیس جمهور آغاز می‌شود و امیدواریم که بعد از این مرحله، توسعه پرونده الکترونیک سلامت و به کارگیری آن در حوزه‌های مختلف سلامت اعم از حوزه‌های بهداشت، نظام ارجاع الکترونیک و حوزه پزشکی خانواده و سایر حوزه‌های خدمات سلامت را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه اقدامات زیرساختی پرونده الکترونیک سلامت در گام اول از سوی وزارت بهداشت و با کمک تنگاتنگ وزارت فناوری اطلاعات، سازمان ثبت احوال، مرکز آمار ایران، سازمان بیمه سلامت، سازمان تأمین اجتماعی و… اجرا شد، افزود: ادامه و توسعه پرونده الکترونیک سلامت مستلزم کمک‌های بین بخشی و به ویژه مشارکت بخش‌هایی است که به نوعی در خدمات رسانی در حوزه سلامت درگیر هستند. به طور اخص بخش خصوصی سلامت نیز می‌تواند توسعه و به کارگیری پرونده الکترونیک سلامت در سایر حوزه‌های مرتبط با سلامت را تضمین کند.

جهانپور ادامه داد از امروز حدود ۸۴ درصد از مردم کشور به نوعی صاحب پرونده الکترونیک سلامت هستند. سایر افراد نیز به راحتی و به سهولت با یک مراجعه به مراکز خدمات سلامت یا پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت محل سکونتشان می‌توانند در عرض چند دقیقه پرونده الکترونیک سلامت شأن را افتتاح کنند، اما مسئله مهم این است که علاوه بر حوزه بهداشت کلیه خدمات سلامت در حوزه درمان و سایر حوزه‌های سلامت نیز بر پایه پرونده‌های الکترونیک سلامت ارائه شوند و تمام اطلاعات این حوزه‌ها نیز در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شود تا نهایتاً بتوانیم با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم موضوع ارجاع الکترونیک و در گام بعد پزشکی خانواده را فعال کنیم. در این صورت در آینده‌ای نزدیک همه گایدلاین ها و دستورالعمل‌های بالینی به نوعی در پرونده‌های الکترونیک سلامت به صورت هوشمند مورد رعایت و نظارت قرار خواهند گرفت. در عین حال در گام‌های بعدی، پرونده الکترونیک سلامت در حوزه درمان، داروخانه‌ها، نسخه نویسی الکترونیک و … نیز اجرا می‌شود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد: این اتفاق قطعاً پیامد بسیار مثبتی برای نظام سلامت چه در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت و چه در حوزه مدیریت بهینه منابع سلامت دارد و قطعاً می‌تواند ما را به سمت هزینه کرد بهینه در حوزه سلامت سوق دهد. به علاوه اینکه طیف گسترده‌ای از اطلاعات فنی و علمی را هم برای مدیران، تصمیم سازان و محققین حوزه سلامت در سراسر کشور فراهم می‌کند.
جهانپور با بیان اینکه بنابراین پرونده الکترونیک سلامت در گام اول در حوزه بهداشت انجام می‌شود، گفت: با استقرار پرونده الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت کلیه بسته‌ها و خدمات بهداشتی افراد در پرونده الکترونیک سلامت ثبت می‌شود و قابلیت ورود به حوزه درمان را هم در سراسر کشور دارد. بر همین اساس به زودی با پیوستن مراکز ارائه خدمات درمانی در سراسر کشور شاهد شکل گیری نظام ارجاع الکترونیک در قالب همین پرونده‌های الکترونیک سلامت خواهیم بود. به طوری که هر ایرانی از امروز یک پرونده الکترونیک سلامت دارد که با شماره شناسه‌ای که کد ملی آن فرد است، شکل می‌گیرد و شناخته می‌شود.
وی همچنین گفت: در عین حال کلیه افراد خارجی و اتباعی که به صورت مجاز در ایران زندگی می‌کنند هم از پرونده الکترونیک سلامت و خدمات آن بهره مند خواهند بود. به هر حال وزیر بهداشت وعده داده بودند که پرونده الکترونیک سلامت تا آخر دولت دوازدهم مستقر شود که گام اول آن طبق زمان‌بندی اعلام شده، محقق شد و ان‌شاالله گام‌های بعدی نیز تا قبل از پایان دولت دوازدهم محقق خواهد شد.

 

افزودن نظر جدید