پرده‌برداری صدر از ماجرای مقامات ایرانی در مسکو

یک دیپلمات باسابقه کشورمان می‌گوید: نرمش قهرمانانه، یعنی حاکمیت عقل و منطق در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است؛ در واقع پس از این با دنیا از طریق عقل، منطق و استدلال در عین حال در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران برخورد می‌شود و دیگر سیاست تهاجمی، حمله به همه و به کار بردن سخنان سطح پایین در سیاست خارجی مطرح نیست، بلکه عقل و منطق مهم است.

به گزارش امید به نقل از جماران، دکتر سید محمد صدر در پاسخ به سوالی در مورد پیش بینی وی از سفر رئیس جمهور به نیویورک اظهار داشت: چند عامل باعث شده است که به لطف خدا درهای سیاست خارجی جهان به روی جمهوری اسلامی ایران باز شود. دلیل اول، برگزاری یک انتخابات بسیار خوب و سالم بود که اتفاقی شبیه دوم خرداد 76 محسوب می‌شود. آن زمان هم، حتی قبل از ورود آقای خاتمی به دفتر ریاست جمهوری، نفس برگزاری یک انتخابات پرشور و سالم باعث شد که جهان با دید احترام آمیز به ایران اعلام کند و دبیرکل سازمان ملل گفته بود «انتخابات ایران یک پدیده سیاسی داخلی نیست؛ یک پدیده مهم بین‌المللی است که جهان باید به آن توجه کند.

وی افزود: قبل از برگزاری انتخابات اخیر، برداشت دنیا این بود که حاکمیت به دنبال به قدرت رسیدن فرد دیگری است و در این جهت تلاش می‌کند، اما دیدند که این‌گونه نیست و حاکمیت به رأی مردم احترام گذاشت تا کسی را که می‌خواهند به قدرت برسد. این مسئله زمینه بسیار مناسبی در جهان، برای کار در عرصه سیاست خارجی فراهم آورد. اما عامل دوم، موضع گیری‌های خود آقای روحانی، در دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از آن است. ایشان مواضعی را اعلان کرد که کاملا با مواضع گذشته متفاوت بود و ادبیات دیپلماتیکی برخلاف ادبیات غیردیپلماتیک آقای احمدی‌نژاد بود که جهان را علیه جمهوری اسلامی ایران متحد کرده بود.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: اتفاق مهم دیگری که در چند روز اخیر رخ داده و به آقای روحانی کمک می‌کند که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را پیش ببرد و در سفر نیویورک تأثیرگذار باشد، موضع گیری مقام رهبری و طرح قضیه «نرمش قهرمامانه» است که در جهان بسیار مورد توجه و تفسیرهای متفاوت قرار گرفت. اما تفسیر من از جمله ایشان این است که نرمش قهرمانانه، یعنی حاکمیت عقل و منطق بر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران. در واقع پس از این با دنیا از طریق عقل، منطق و استدلال در عین حال در چارچوب منافع جمهوری اسلامی ایران برخورد می‌شود و دیگر سیاست تهاجمی، حمله به همه و به کار بردن سخنان سطح پایین در سیاست خارجی مطرح نیست، بلکه عقل و منطق مهم است.

صدر یادآور شد: مجموعه عوامل ذکر شده، زمینه خوبی را برای سفر آقای روحانی فراهم کرده است که وقتی ایشان به نیویورک برود، سخنرانی در مجمع عمومی هم بر اساس همین مبانی خواهد بود و ان شاء‌الله تصویری جدید از جمهوری اسلامی که سیاست تعامل و همکاری با دنیا را با حفظ منافع ملی دنبال می‌کند، را ایجاد می‌کند که چشم انداز روشنی را برای ایران دارد.

وی در خصوص آینده روابط دو جانبه ایران و آمریکا و احتمال انجام ملاقات میان روحانی و اوباما، با بیان اینکه دو طرف اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای ملاقات آنها پیش بینی نشده است، گفت: احتمال اینکه در سازمان ملل یکدیگر را ببینند، هست. اما چند مسئله مطرح است؛ اول اینکه ملاقات، مذاکره و رابطه سه مقوله جداگانه در روابط بین‌الملل است که هرکدام مراحل خاص خود را دارد و وقتی زمینه آن فراهم شود به مرور زمان می‌توانند پیش بروند. آنچه مهم است حسن نیت دو طرف است. همان‌طور که افراطی‌هایی در ایران هستند، همین تعداد افراطی در آمریکا هم وجود دارد که حتی روی شخص اوباما هم فشار می‌آوردند و عمدتا لابی‌های صهیونیستی مانند آیپک هستند که نمی‌خواهند بگذارند چنین اتفاقی بیفتد، زیرا اسرائیل نسبت به گسترش روابط ایران و آمریکا حساس است و می‌بینیم که نتانیاهو بسیار نگران است که آقای روحانی توانسته با سخنان خود، نظر آمریکا و اروپایی‌‌ها را تا حدودی جلب کند و به طور جدی در حال فعالیت است که از پیشرفت رابطه جلوگیری کند. اسرائیل و طرفداران آن در آمریکا به صورت جدی مخالف بهتر شدن روابط ایران و آمریکا هستند، البته ما در ایران هم افراطی‌هایی داریم که در گذشته فعال‌تر و دارای نقش پررنگی‌تری بودند که البته در حال حاضر نقش آن‌ها کمتر شده است.

این دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: عکس‌العمل نتانیاهو نشان دهنده سیاست‌های صحیح و موفق آقای روحانی است. زیرا در عالم سیاست می‌گویند برای اینکه ببینید یک استراتژی چقدر موفق بوده است باید عکس‌العمل دشمن به آن را بسنجید. الان هم عکس‌العمل منفی نتانیاهو نشان می‌دهد که استراتژی ایران، صحیح و مثبت است.

صدر یادآور شد: من در سال‌های اخیر همواره در مصاحبه‌هایم گفته‌ام، افراطی‌های دو طرف یکدیگر را تقویت می‌کنم و وقتی شما در این طرف می‌گویید من سیاست تهاجمی را دنبال می‌کنم، در آن طرف اسرائیل نفع می‌برد. همان‌طور که امروز در یک روزنامه اسرائیلی گفته شده «اکنون که به احمدی‌نژاد نیاز داریم، کجاست؟» مواضع دولت آقای احمدی‌نژاد در جهتی بود که منافع اسرائیل را تأمین می‌کرد، زیرا اسرائیل فقط دو ماه است که در دنیا منزوی شده است؛ اما در گذشته نه تنها منزوی نبود، بلکه آمریکا و اروپا را با خودش در جهت ایران هراسی و القای خطرناک بودن آن برای امنیت اسرائیل، همراه کرد که نتیجه آن فشار بر برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای و تصویب قطعنامه‌های سازمان ملل بود که همه آن موفقیت‌ها را در 6 سال اخیر کسب کرد.

معاون اسبق عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در خصوص نفع ایران از انجام نشدن حمله به سوریه و تأثیر جمهوری اسلامی در عدم وقوع جنگ گفت: حتما در این زمینه(سوریه) برنامه ایران به خوبی پیش رفت، زیرا هدف اصلی همه کشورها این بود که با تمام توان از جنگ در سوریه جلوگیری کرد، زیرا این اتفاق نه تنها به نفع سوریه نیست، بلکه به نفع ایران و منطقه هم نیست که ایران در این زمینه فعالیت کرد و در همان زمانی که وزیر خارجه سوریه برای بررسی طرح روسیه برای تحویل تسلیحات شیمیایی این کشور در مسکو به سر می‌برد، بعضی مقامات ایران هم به روسیه رفتند که البته تبلیغاتی نشد و در نهایت به عدم وقوع جنگ منتهی شد که در مجموع این یک گام مثبتی بود و ایران هم در عدم وقوع جنگ نقش داشت.

افزودن نظر جدید