پایه پولی ۱۰۰هزار میلیارد تومان شد

علی طیب‌نیا در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک مسکن گفت: معتقدم یکی از راه‌های خروج اقتصاد کشور از رکود تشویق به ساخت و ساز در حوزه مسکن است.

به گزارش امید به نقل از تسنیم، وی ادامه داد: ساخت و ساز را باید با شیو‌های تامین مالی غیرتورمی و بدون توسل به منابع بانک مرکزی انجام دهیم. در حال حاضر در این راستا مشغول مطالعه روی شیوه‌های مختلف تامین مالی هستیم که امیدواریم موجبات رونق بخش صنعت ساخت و ساز مسکن را فراهم آوریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر یکی از راهبردهای دولت تدبیر و امید است، گفت: این مهم باید با تامین منابع غیرتورمی صورت گیرد. قطعا تعهدات دولت قبلی برعهده دولت یازدهم است البته ما خود را متعهد می‌دانیم مسکن مهر را با رفع ایرادات و مشکلات تکمیل و تحویل مردم دهیم.

طیب نیا با  اعلام اینکه 48 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی در مسکن مهر استفاده شد گفت: بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی کل پایه پولی (پول پرقدرت) 100  هزار میلیارد تومان است، حجم نقدینگی نیز به 500 هزار میلیارد تومان با ضریب فزاینده 5 رسیده است.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تورم یک مالیات کور است، گفت: با چاپ پول تورم ایجاد می کنیم و قدرت خرید مردم را کاهش می دهیم که این امر به مثابه مالیاتی است که بر مردم تحمیل می شود.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه اصلاح ساختار مالی بانک مسکن یکی از برنامه‌های دیگر ما خواهد بود افزود: البته وضعیت این بانک در مقایسه با سایر بانکها مناسب است و سودآوری قابل توجهی دارد و می‌توان با حل یکسری مشکلات وضعیت کنونی را بهبود بخشید.

وی با تاکید بر  اینکه افزایش سرمایه بانکها در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: این موضوع در اصلاح بودجه سال 92 و همینطور لایحه بودجه سال 93 مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه مشکل تامین سرمایه بانکهای دولتی و تخصصی را حل خواهیم کرد گفت: یکی از برنامه‌های ما واگذاری املاک مازاد و شرکتهایی است که توسط بانکها اداره می‌شود. بانکها واسطه وجوه مردم در قالب بانکداری اسلامی و در واقع وکیل سپرده‌گذار هستند بنابراین نباید به صورت مستقیم وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند.

طیب‌نیا ادامه داد: بنگاهداری بانکها به معنای عدول از وظایف ‌آنهاست. بنابر این هم بانک مسکن و هم سایر بانکها باید در مسیر بانکداری اسلامی و خودداری از حضور مستقیم در فعالیت‌های اقتصادی گام بردارند.

وی ارتقای تولید مسکن با شیوه‌های تامین مالی را از جمله موارد مهمی اعلام کرد که بانک مسکن به دنبال آنها خواهد بود، گفت: ایجاد و بهبود سیستم‌های نوین الکترونیکی برای جلوگیری از تخلفات بانکی، پیگیری دقیق بانکداری بدون ربا و انجام عملیات بانکی در قالب عقود اسلامی از جمله مواردی است که در بانک مسکن بطور جدی دنبال خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان تاکید کرد: هم افزایی درون سازمانی و همکاری‌های فراسازمانی از جمله راهبردهای ما خواهد بود. انتظار داریم بانک مسکن با هماهنگی کامل سایر بانکها، ارگان‌ها، نهادهای موجود و وزارت راه و شهرسازی ماموریت رشد تولید مسکن را پیگیری کند.
 

افزودن نظر جدید