پایان یک اتحاد با اصولگرایان و حذف "علیز" از صداوسیما

ظاهرا دوران خوش یک اتحاد سیاسی به پایان رسیده است، مواضع اخیر علی علیزاده (مشهور به علیز) فعال سیاسی و رسانه‌ای ساکن لندن که عقاید چپ گرایانه دارد دیگر به مذاق فعالان رسانه‌ای اصولگرا خوش نمی‌آید و اختلافاتی میان آن‌ها به وجود آمده است. اختلافاتی که ریشه در انتقادات تند و تیز اخیر علیزاده از اصولگرایان دارد.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، اخیرا وحید یامین‌پور از فعالان اصولگرا و مجری در برنامه‌های سیاسی شبکه افق در توئیتی خطاب به علیزاده نوشت"پروژه ما در شبکه افق برقراری گفتگو میان انقلاب اسلامی با دیگران بود، از جمله چپ‌های سکولاری مثل شما. اعتراف میکنم پروژه شکست خورد."

پایان شکست پروژه شبکه افق احتمالا به معنای پایان حضور علیزاده به عنوان کارشناسی لندن نشین در تلویزیون ایران است.

یامین‌پور در ادامه از فشار‌ها به خود برای اعلام برائت از علیزاده خبر داده و نوشته است: «به من می‌گویند اعلام برائت کن! انگار که من در ولایت شما بوده‌ام. می‌گویند تو حمایتش کردی در حالیکه من از امکان گفتگو حمایت کردم.»

او در توئیت دیگری با بیان اینکه "اصرار دارند عذرخواهی کنم و اعلام موضع"، خطاب به علیزاده افزود: «بدینوسیله از اینکه خیال می‌کردم می‌توان گفتگو کرد پوزش می‌طلبم. مواضع اخیر شما را هم قبول ندارم.»

او در ادامه به کنایه نوشت: "حالا رفقای حزب اللهی اجازه می‌دن منم در دایره انقلاب بمونم؟"

توئیت یامین‌پور با واکنش از سوی علی علیزاده همراه بوده است. این فعال رسانه‌ای ساکن لندن که بار‌ها از تریبون برنامه‌های شبکه افق استفاده کرده، به یامین پور پاسخ داد "پروژه عظیم و شکست‌ناپذیری در جریان است که منیت و اسم و اعتبار من و شما و پروژه‌سازی این و آن محفل و قرارگاه خود‌-انقلابی‌-پندار مقابلش خرد و ناچیزست. پروژه‌ای که چشم مظلومان از مراکش تا بنگلادش به آن است. پروژه‌ی اخراج امپریالیسم از منطقه و نابودی آپارتاید اسراییل."

او همچنین با اشاره به عملکرد سردار شهید قاسم سلیمانی در مبارزه منطقه‌ای با آمریکا نوشت: «همانطور که بزرگترین فرمانده آمریکاستیز تاریخ منطقه به کرد‌های بارزانی اسلحه داد، همرزم روس‌ها شد، آموزش چریکی به ونزوئلا صادر کرد و در بغداد شهید شد. در میانه نبردیم. باید دایره رزمندگان را حداکثری کنیم. دل قوی دارید. تسلیم قبیله‌گرایی و تقلیل‌گرایی عده‌ای انحصارطلب قدرت‌پرست نشوید»

علیزاده در توئیتی دیگر بدون اشاره به حرف‌های یامین پور از مدیران امنیتی جمهوری اسلامی انتقاد کرد. احتمالا این انتقاد او بی ارتباط با توئیت‌های یامین‌پور نیست.

علیزاده نوشت: "فعالان رسانه‌ای باید به امنیت ملی وفادار باشند، اما دفاع از امنیت ملی نیازمند آزادی عمل رسانه‌ای است. بگذارید فعالان و چهره‌های رسانه‌ای کار رسانه‌ایشان را بکنند. آن‌ها را به انقیاد خود و نگاه امنیت‌-اندیش خود در نیاورید."

علی علیزاده به‌عنوان تحلیل‌گر سیاسی در برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی، الجزیره و سی‌ان‌ان حضور پیدا کرد. او در این برنامه‌ها عموما از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کرد. او عقاید چپ گرایانه دارد.

علیزاده همیشه سیاست منطقه‌ای ایران را ستایش کرده است. همین رویکرد و نگاه این تحلیلگر سیاسی موجب شد که صداوسیمای ایران و رسانه‌های دیگر از او برای تحلیل مسائل مختلف استفاده کنند. او به سرعت به چهره‌ای محبوب در میان بدنه اصولگرایان تبدیل شد، با این حال عده‌ای معتقدند که او نفوذی است.

علی علیزاده  تا چندی پیش در برنامه‌های مختلف شبکه افق حضور پیدا می‌کرد،  البته ممکن است که دیگر او به برنامه‌های صداوسیما دعوت نشود. این اتفاق برای علیزاده در بی‌بی‌سی فارسی هم رخ داد. با نزدیک شدن علیزاده به مواضع ایران در مسائل مختلف بی بی سی او را کنار گذاشت.

جنگ دستمزد‌ها در صداوسیما
ماجرا شاید به حملات ماه‌های اخیر و انتقادات شدید علیزاده از وضعیت رسانه‌ای و به ویژه عملکرد صداوسیما در ایران باز می‌گردد. علیزاده از رویکرد‌های امنیتی در رسانه‌های ایران انتقاد می‌کند.

از طرف دیگر اواخر فروردین ماه او حملات تندی به سازمان صداوسیما وارد کرد. او دست بر موضوع حساسی گذاشته بود. مسئله دستمزد‌های نجومی در رسانه ملی آن هم در دوران تحریم‌ها و هزار مشکل دیگر که کشور با آن دست به گریبان است.

علیزاده در اکانت توئیتر خود نوشت: "رضا رشیدپور برای تهیه هر اپیزود «حالا خورشید» ۴۰ میلیون گرفت. نیمی دستمزد شخصی‌اش بود. ماهی ۴۳۳ میلیون درآمد. دو شب یلدای ۹۸ هم ۵۰۰ میلیون. جناب رشیدپور! چقدر از چند میلیارد دستمزدی را که علی‌عسگری از جیب فقرا به شما داد حاضرید به فقرایی که به خاطر کرونا در معرض گرسنگی و مرگ‌اند برگردانید؟"

وقتی رضا رشیدپور از او خواست مدارک خود را منتشر کند علیزاده پاسخ داد: "خودتان بهتر از من می‌دانید در صداوسیمای آقای علی‌عسگری برای هیچ دستمزدی هیچ‌گونه سندی صادر نمی‌شود و می‌دانید هدف این سند صادر نکردن، ایجاد همین ابهام و اجازه مانور برای بچه‌زرنگ‌بازی و سفسطه است."

او در این بین علی فروغی رییس شبکه سوم سیما را هم خطاب قرار داد و از او پرسید که چرا اسناد پرداختی‌ها به رشیدپور را منتشر نمی‌کند. اصلا چرا به رشیدپور که در حوادث آبان ماه سال گذشته به نظام "لگد" زده دستمزد بیشتری داده است.

پس از این انتقادات برخی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا همچون وحید اشتری و جواد موگویی انتقادات علیزاده را تکرار کردند و خواستار پاسخگویی صداوسیما شدند. در این بین عده‌ای نیز معتقد بودند انتقادات علیزاده حتی اگر از سر خیرخواهی نیز باشد، آب به آسیاب دشمن ریختن است.

اما او دست بردار نبود. منتقد لندن‌نشین صداوسیما و رضا رشیدپور را به واکنش واداشت. رضا رشیدپور در گفت‌وگویی با خبرآنلاین اظهار کرد که ماهیانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان از بودجه‌ای که صداوسیما برای تولید حالا خورشید پرداخته برای او می‌مانده است. یعنی در واقع هر برنامه یک تا یک و نیم میلون تومان.

کوروش کمره‌ای مدیر روابط عمومی شبکه سه هم در پاسخ به علیزاده اعلام کرد: «طبق اسناد ضمیمه‌شده کل هزینه‌های یک قسمت از برنامه حالا خورشید ۲۲.۵ میلیون بوده است.» این درحالی است که علیزاده مدعی ۴۰ میلیون تومان شده بود.

در این بین ماجرای توهین اردوان رحیمی دستیار رشیدپور به امام خمینی (ره) نیز مطرح شد که نهایتا به توضیح رشیدپور و اخراج  رحیمی منجر گردید، از سوی علیزاده مطرح شد.

ماجرا دستمزد‌ها به همینجا ختم نشد. علیزاده و برخی دیگر از فعالان رسانه‌ای خواستار شفاف شدن همه پرداخت‌ها در صداوسیما شدند. وحید اشتری از فعالان عدالتخواه نیز در توئیتی به ماجرای اردوان رحیمی اشاره کرد و نوشت: «بحث این بود که اعداد و ارقام سریال‌ها و برنامه‌های صدا و سیما باید اعلام شود. نه تنها درآمد تهیه کننده‌ها و سلبریتی‌ها که حتی حقوق مدیران رده یک و دو سازمان هم باید روی یک سامانه شفاف به اطلاع عموم برسد.»

در این بین وحید یامین پور نیز که به دلیل فعالات در صداوسیما کمتر از آن انتقاد می‌کند وارد گود شد و دستمزد محمدرضا گلزار را هدف قرار داد. یامین پور به دستمزد هشتاد میلیون تومانی محمدرضا گلزار اشاره کرد بدون اینکه اشاره‌ای به حامی مالی برنامه برنده باش کرده باشد.
به هر صورت ماجرای دستمزد‌ها با سکوت صداوسیما فروکش کرد، اما انتقادات علی علیزاده از رسانه ملی و رییس و مدیرانش پایان نیافت.

ماجرا‌های آبان
علی علیزاده در هفته‌های اخیر از نحوه برخورد نظام با اعتراض‌های آبان ماه انتقاد کرده است. از جمله او دو پرسش را مطرح کرده است. اول پرسید تعداد کشته‌های آبان بالاخره چند نفر است؟ پس از اعلام ۲۳۰ کشته در اعتراض‌های آبان ماه از سوی مقامات مسئول، سوال دوم خود را مطرح کرد، چرا اینقدر تعداد کشته‌ها زیاد است؟

او انتقادات دیگری هم از اتفاقات آبان ماه مطرح کرده است. در واقع می‌توان گفت مواضع اخیر علی علیزاده با مواضع گذشته او کمی تفاوت پیدا کرده است. او با صراحت بیشتری حاکمیت را نقد می‌کند. ممکن است که همین موضوع باعث دلخوری برخی از اصولگرایان و احتمالا مدیران صداوسیما شده است. دلخوری که به احتمال زیاد منجر به جدایی علیزاده از جریان رسانه‌ای اصولگرایان شود.

افزودن نظر جدید