پارک جنگلی محمودآباد - فریدونکنار فروخته شد / اعتراض مردم

اهالی منطقه سرخرود استان مازندران طی یک نامه سرگشاده به رئیس‌جمهور خواستار بازگرداندن پارک جنگلی شهدای ملاکلا به منابع طبیعی استان مازندران شدند.

 

به گزارش امیدنامه به نقل از تسنیم، سینا زروان، فعال محیط زیست گفت: اخیراً 12 هکتار از جنگل‌های 19هکتاری منطقه سرخرود که به‌درخواست اهالی منطقه، پارک جنگلی شهدای ملاکلا نام گرفته بود به‌مبلغ 600 میلیون تومان به‌منظور ساخت مجتمع مسکونی فروخته شده است.

وی افزود: ابتدا مدعی شدند این 12 هکتار در اختیار تعاونی مسکن کارکنان وزارت اطلاعات قرار گرفته اما این ادعا پس از مکاتبه با وزارت اطلاعات مورد تکذیب قرار گرفت.
 
زروان ادامه داد: اهالی منطقه بارها اعتراض خود را نسبت به قطع درختان پارک جنگلی شهدای ملاکلا که به‌منظور ایجاد بستر لازم برای فروش این اراضی از بین برده شده‌اند اعلام کردند و بارها مورد تهدید قرار گرفته‌اند اما همچنان با تمام قوا در برابر تصرف این پارک جنگلی قدیمی مقاومت می‌کنند.

این فعال محیط زیست از ارسال نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهوری مبنی بر درخواست بازگرداندن جنگل شهدای ملاکلا به منابع طبیعی استان مازندران خبر داد. در بخشی از این نامه که خطاب به حسن روحانی نوشته شده و رونوشت آن به نهادهای ذی‌ربط ارسال شده آمده است:

"احتراماً به استحضار می‌رساند شهرک خانه دریا توسط شرکت خانه پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی در مساحت حدودی 200 هکتار، اقدامات اولیه ساخت آن آغاز  و جهت تأمین فضای سبز این شهرک، زمینی به‌مساحت حدودی 19 هکتار با سند مجزا به ثبت منابع طبیعی جهت حفظ ماهیت کلی شهرک، پس از تحویل شهرک‌ساز (شرکت خانه) به مالکین شهرک خانه دریا ثبت شد و به اجاره سی‌ساله شرکت خانه به‌عنوان شهرک‌ساز درآمد، در سال 1384 پس از پایان دوره اجاره، اشخاص حقیقی و حقوقی برای تصرف و خرید این جنگل دست‌ساز دست به اقدامات گسترده زدند که با تلاش هیئت مدیره وقت شهرک و کمک رسانه‌هایی همچون رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها و مجلات و پیگیری‌های قانونی و قضایی، اقدامات افراد سودجو ناکام ماند که برخی از آنها به‌پیوست ارائه شده است.
 
انون پس از گذشت 11 سال مجدداً شاهد تعدی افرادی سودجو به این جنگل شده و مالکین متوجه شده‌اند به‌دلیل عدم پرداخت حق‌الاجاره منابع طبیعی جهت این جنگل 19 هکتاری، توسط هیئت مدیره‌های گذشته و کنونی سهواً یا عمداً (بدون اطلاع مالکین شهرک)، اشخاصی سودجو با هماهنگی مراجع قانونی محلی و درخواست ایشان برای استفاده از طرح هادی روستا، توسط اشخاص مورد نظر، اقداماتی گسترده و دقیق براتی انتقال این جنگل به بنیاد مسکن انقلاب انجام گرفته، بر اساس گفته‌های هیئت مدیره وقت کنونی در اثر گم شدن سند اصلی، اقدام به گرفتن سند المثنی و تک‌برگی شده و در سال 1393 حدود 12 هکتار از این جنگل 19 هکتاری، به‌وسیله سندی با پلاکی فرعی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتقال یافته است و در اردیبهشت 1394 سند این جنگل به شخص ثالثی با نام حسین رحمان‌زاده انتقال داده شده (که مشخص است این عملیات انتقال در اواخر اسفند 1393 و فروردین 1394 یعنی در ایام تعطیلات نوروز به آن شخص ثالث (حسین رحمان‌زاده) صورت گرفته است.
 
با اشاره به متن موجود از یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن مالکان خانه دریا و شنیده‌ها توسط یکی از اعضای هیئت امنای این انجمن بیم آن می‌رود که بسیاری از اعضای هیئت مدیره از این امر آگاه بوده‌اند و محتملاً همکاری‌های لازم را با اشخاص سود‌جو انجام داده‌اند‌، کما اینکه یکی از این اشخاص در متنی کوتاه در شبکه اجتماعی تلگرام بشخصه اعلام کرده که نام مالک روی سند صوری است. (مستندات موجود است).

مالکین شهرک خانه دریا و ساکنین روستای ملا کلا از حضرت‌عالی عاجزانه تقاضا دارند که  برای رسیدگی به این موضوع جهت حفظ منابع طبیعی ملی و حفظ این جنگل 19 هکتاری با پوشش گیاهی از گونه‌های مختلف پهن‌برگ و سوزنی‌برگ و...  و حفظ محیط زیست برای جلوگیری از ساخت‌وساز و ابطال سند صادرشده جهت بازگشت این جنگل به منابع طبیعی استان و برگشت این سرمایه ملی دستورات مقتضی را صادر فرمایید".

 

افزودن نظر جدید