وکیلی: برنامه ششم توسعه قابلیت اجرا ندارد

محمدعلی وکیلی اظهار کرد: برنامه ششم توسعه کل کشور قابلیت اجرایی ندارد و هیچ یک از مواد آن با برنامه های بالا دستی نسبت ندارد.

 

 

 

به گزارش امیدنامه به نقل از ایسنا، نماینده مردم تهران که به عنوان مخالف اول کلیات برنامه ششم توسعه کل کشور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، اظهار کرد: این برنامه اشکالات شکلی و محتوایی دارد و در حالی که دولت حاضر نشد برنامه را تقدیم مجلس کند، مجلس مجبور به تدوین برنامه شد و این اقدام آسیب های فراوانی را پیش روی کشور قرار می دهد. در حالی که در گذشته برنامه های توسعه ای را که دولت خود تدوین می کرد، در نهایت کمتر از ۳۰ درصد آن شکل اجرایی به خود می گرفت. حال برنامه ای که مجلس تدوین کرده وضعیتی نابسامان‌تر از آن خواهد داشت و چه انتظاری از اجرای آن می‌توان داشت؟

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ساختار تدوین شده برای برنامه ششم ساختار برنامه‌ای نیست و مفاهیم منطبق بر برنامه‌های توسعه‌ای در آن دیده نشده و با هیچ یک از اهداف پیش بینی شده در افق چشم انداز و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تناسبی ندارد و متاسفانه در آن سیاست کوچک سازی دولت بسیار به سیاست فربه سازی تبدیل شده است.

وی با انتقاد از ناکارآمدی برنامه برای کاهش تصدی دولت در امور اقتصادی گفت: در این برنامه به بخش خصوصی بی توجهی شده و در مقابل تصدی‌گری دولت افزایش یافته و صرفه جویی در هزینه عمومی کشور مورد غفلت قرار گرفته و به طور میانگین سالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های جاری کشور اضافه خواهد شد و برای توسعه کشور هیچ آینده ای در این برنامه متصور نیستیم.

وکیلی ادامه داد: در این برنامه اولویت‌های بی‌شماری پیش بینی شده در حالی که اصول برنامه‌ها باید اولویت‌های محدود و قابل حصولی را در خود جا داده باشد و سایر برنامه های کشور را مبتنی بر آن تدوین نمود. اما این برنامه شامل ۱۰۰ اولویت غیر قابل اجراست و اهداف غیر قابل تحقق دیگری در آن پیش بینی شده، در عین حال سنت این است که در برنامه های توسعه ای طوری عمل شود که دولت ها مجبور به اجرا شوند، اما در این برنامه به شکلی پیش بینی شده که دولت خود به خود آن را اجرا نکند و این چشم انداز بدی را برای کشور ایجاد خواهد کرد و اگر برنامه توسعه غیر قابل اجرا باشد، برنامه های سالیانه نیز با آن منطبق نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به غیر واقعی بودن منابع و اعداد برنامه گفت: ستون فقرات برنامه براساس اعدادی غیر واقعی پیش بینی شده و کسری بودجه آن با اوراق مشارکت جبران می شود و ارقام آن قابل وصول و تحقق نیست.

نماینده مردم تهران در پایان تصریح کرد: اگر دولت قول دهد به تمام بندها و بخش های این لایحه و کلیات آن عمل کند و آن را اجرا نماید، ما از مخالفت خود عدول می کنیم و کلیات آن را تصویب می کنیم. اما جزئیات باید اصلاح شود.

افزودن نظر جدید