ولی‌الله سیف برای ریاست بانک مرکزی نهایی شد

در حالی که مدتی است گمانه زنی‌های بسیاری درباره ریاست بانک مرکزی صورت می‌گیرد، اما آخرین گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که ولی الله سیف سکان بانک مرکزی را به دست می گیرد.

به گزارش ایسنا، تا چندی پیش در کنار نام ولی الله سیف، نام مسعود نیلی و ناصر همتی نیز برای ریاست بانک مرکزی مطرح می شد.

اما آنطور که اعلام شد نیلی به این دلیل از بین گزینه‌ها حذف شد که شرط قانون برنامه پنجم را ندارد، بر اساس ماده 88 قانون برنامه پنجم توسعه رییس‌کل بانک مرکزی و قائم‌مقام وی باید از میان متخصصان مجرب پولی بانکی و اقتصادی با حداقل 10 سال تجربه کاری و تحصیلات حداقل کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط انتخاب شود.

بر این اساس آخرین شنیده ها حاکی از آن است که ولی الله سیف به بانک مرکزی می رود و ناصر همتی نیز سکان بیمه مرکزی را به دست می گیرد.

سیف متولد 1331 و دارای مدرک دکترای حسابداری و امور مالی از دانشگاه علامه طباطبایی است. در سوابق کاری وی مدیریت مالی و عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، عضو هیات مدیره بانک سپه، رییس هیات مدیره و مدیر عامل بانک ملت، معاون اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان، معاون بازرگانی و بین‌الملل بنیاد مستضعفان و جانبازان، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک صادرات، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک سپه، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک ملی ایران، رییس هیات مدیره و مدیرعامل فیوچر بانک در بحرین، عضو هیات مدیره و مدیرعامل بانک کارآفرین، عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، نایب رییس کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، دیده می‌شود.

همچنین در بیست و سومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی سیف به عنوان چهره ماندگار صنعت بانکداری ایران معرفی شد.

ناصر همتی متولد 1336 و مدیرعامل بانک سینا است. در سوابق کاری وی دانشیاری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و تدریس اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی و تالیف کتاب‌هایی همچون”اقتصاد کلان، مقدمه ای بر سیاست‌های پولی و مالی"،”توسعه اقتصادی"،”مشکلات اقتصادی جهان سوم" و”اقتصاد نفت" دیده می‌شود. در دوره مسئولیت حجت‌الاسلام حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی، به مدت پنج سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود. وی پیش تر 15 سال ریاست بیمه مرکزی را به عهده داشته است.

این در حالی است برخی معتقدند نیلی به عنوان یکی از زبده ترین کارشناسان اقتصادی کشور، بهترین گزینه برای ریاست بانک مرکزی است چرا که رییس بانک مرکزی باید از بین اقتصاددانان انتخاب شود و لزومی ندارد که در سوابق کاری خود، فعالیت‌های بانکداری داشته باشد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید