وزیر کشور: جریان اعتدال، اصلاح طلب و مستقل در انتخابات بایکدیگر عمل کردند / مردم تصمیم خود را گرفته بودند / در نظرسنجی ها هم 57 درصد، جریان اعتدال و اصلاحات جلو بودند

وزیر کشور بیکاری و رکود را از مشکلات اصلی کشور برشمرد و گفت: اولویت مجلس دهم باید وحدت و انسجام، رونق اقتصادی و امنیت و آرامش باشد.

به گزارش امیدنامه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در پاسخ به این سؤال که شما به چه کسی رأی دادید، اظهار داشت: بنده به 46 نفر رأی دادم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که آیا اسامی کسانی را که به آنها رأی دادید را مطرح نمی‌کنید، گفت: اگر لازم باشد می‌گویم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی براینکه لیستی رأی داده یا خیر، تصریح کرد: بنده لیستی رأی ندادم و انتخاب کردم.

وزیر کشور در خصوص اینکه در تهران بسیاری از افراد لیستی رأی دادند و آیا چنین چیزی قابل پیش‌بینی بود، گفت: به این دقت خیر. الان وقتی نظم رأی‌آوری را می‌بینیم لیست اول پر می‌شود و از لیست دوم نفرات اول تا پایین چیده شده است. از این‌رو اکثریت غالب لیستی رأی دادند؛ به نظرم یک گفتمان غالبی در تهران حاکم شد و مردم آن را پذیرفته و تصمیم خود را گرفته بودند.

رحمانی فضلی افزود: هر دو گفتمان در تهران در رقابت بودند و برمبنای گفتمان‌ها رأی صورت گرفت نه شخصیت‌ها؛ بنده که یک فرد سیاسی هستم و ارتباط با مجامع سیاسی دارم برخی از افراد را یعنی حدود 20 درصد لیست را اصلاً نمی‌شناختم ولی آنها رأی آوردند.

وی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد جناح اصلاح‌طلب در این انتخابات سازمان‌یافته‌تر عمل کرد در صورتی که اصولگرایان به این شدت وارد عرصه نشدند آیا شما با این تحلیل موافقید، گفت: خیر. به نظر من اصولگرایان در انتخابات منسجم‌تر عمل کردند؛ از چند ماه قبل بحث ائتلاف را شکل دادند و سازماندهی کردند و در این راستا جلسات منظم داشته و در استان‌ها فعال بودند و توانستند کار خود را انجام دهند؛ در آن طرف هم فقط اصلاح‌طلبان نبودند در واقع این انتخابات دو قطبی نبود بلکه جریان مستقل، اعتدال و جریان اصلاح‌طلب با یکدیگر عمل کردند و آنها نیز جلسات خود را داشتند.

وزیر کشور با بیان اینکه هر سه گروه جلسات خود را برگزار و پیگیری می‌کردند، افزود: در جناح اصلاح‌طلب اعتدال با توجه به اینکه ردصلاحیت‌ها به گونه‌ای بود که نظم منطقی چینش افراد و مصادیق که با یکدیگر رقابت کنند را دیر ساماندهی کردند در نهایت مجبور شدند افرادی را در لیست‌ها بیاورند که خیلی شهره در عرصه سیاسی در عمل یا افکار عمومی نباشند. از این‌رو ساماندهی داشتند اما در چینش لیست‌ها و ارائه اصولگرایان جلوتر بودند.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که در تهران 30 نفر از یک لیست رأی آوردند از این رو گفته می‌شود نظرسنجی‌ها نتوانستند درست پیش‌بینی کنند؛ به گونه‌ای که طبق نظرسنجی ها گفته می‌شد نفرات اول، عارف، حدادعادل و مطهری باشند اما آنچه در نتیجه آمد متفاوت بود، تحلیل شما چیست؛ گفت: نظرسنجی‌هایی که بنده ملاحظه کردم را جریانی دیدم، نظرسنجی‌های مصداقی تقریباً روزهای آخر انجام شد، آنچه وزارت کشور انجام می‌داد در زمانی که در تهران 30 درصد هم مشارکت بود باز هم حدود 57 درصد اعتدال و اصلاحات جلو بود و بقیه اصولگرا بودند و پیش که ‌می‌رفت و تعداد شرکت‌کنندگان که افزایش می‌یافت در آخرین نظرسنجی‌ها که مشارکت 48 تا 50 درصدی را نشان می‌داد باز هم اکثریت غالب را جریان مقابل اصولگرایی داشت.

وی ادامه داد: اما این به معنای این نبود که قطعاً دو لیست به صورت کامل ورود کند و در نظرسنجی‌ها ما ندیدیم البته ما مصداقی انجام ندادیم و بنده هم تحلیلم این بود که 20 به 10 باشد و بعد 20 نفر اول بروند و 10 نفر در مرحله دوم تهران. اما حجم تبلیغات و حضور مردم در عرصه‌های مختلف بیان نظر و دیدگاه‌ها و به ویژه عرصه فضای مجازی که می‌توان گفت یکی از پدیده‌های انتخابات در این دوره تأثیرگذاری‌ رسانه‌ها در فضای مجازی بود توانستند مهندسی ذهن افکار عمومی را به طرفی ببرند که اینگونه اتفاق بیفتد.

وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که در انتخابات مجلس خبرگان نیز با آنچه پیش‌بینی می‌شد خیلی همخوانی نداشت مثلاً آقای امامی کاشانی در نظرسنجی‌ها رتبه دوم نبود از اقن رو به نظر می‌رسد خطای محسوس در نظرسنجی‌ها وجود دارد، گفت: نظرسنجی‌ها 100درصد نشان نمی‌دهد، روز انتخابات و روز قبل انتخابات هر اظهارنظر و بیان دیدگاه و هر اقدامی می‌تواند در آرا متفاوت باشد، برخی از آرا حتی در روز رأی‌گیری شکل می‌گیرد یعنی با توجه به حضور مردم، شکل رأی‌گیری و نوع افرادی که پای صندوق می‌آیند در نتیجه نهایی تأثیرگذار است.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که رأی‌آوری آقای امامی کاشانی در تهران برای برخی از تحلیل‌گران دشوار بود، تحلیل شما چیست، گفت: آقای امامی کاشانی فرد معروف، مشهور و مورد اعتمادی است؛ افراد موجود در لیست خبرگان همه در یک اندازه شاید مردم به آنها شناخت داشته باشند و همه جزو معروف و مشهورین هستند. بنابراین اینکه هر کدام در کجای لیست قرار بگیرند به این باز می‌گردد که گفتمان غالب در جامعه چیست.

وی با بیان اینکه گفتمانی که در مجلس باعث شد آن 30 نفر رأی بیاورند در خبرگان نیز تأثیر خود را گذاشت، افزود: اما چون بازتاب مجلس خبرگان بیشتر در چهره‌های سیاسی نیست بلکه در چهره‌های دینی، فقها و کسانی که ماهیت بر رویکرد متعادل دارند و اعتماد بیشتر مردم را دارند است از این‌رو آرا هم از نفر دوم به بعد خیلی تفاوتی ندارد و نمی‌توان تحلیل خاصی داشت.

وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که راجع‌به آقای حدادعادل در مجلس کاهش تقریباً ناگهانی رتبه وی تأمل‌برانگیز بود که اول هفتم بودند و بعد به رتبه سی و یکم رسیدند، چرا اینگونه بود افزود: این به مکان‌هایی که آرا را می‌شمارند بازمی‌گردد. معمولاً حوزه‌های مختلف، گرایشات مختلف، تبلیغات مختلفی شده و بافت جمعیتی و نوع نگاه اجتماعی آنها مسائل مختلفی دخالت دارد و ما خود شاهد بودیم به مروری که صندوق‌ها آمارش می‌رسید متناسب با بافت جمعیتی و شرایط اجتماعی حاکم بر آنها لیست‌ها جابه‌جا می‌شد.

رحمانی فضلی در پاسخ به سؤالی درباره ترکیب مجلس دهم یادآور شد: مجلس دهم یک مجلس  سه ضلعی خواهد بود که یک ضلع اصولگرایان، یک ضلع اصلاح‌طلبان و ضلع دیگر اعتدال و مستقلین هستند و تقریباً به هم نزدیکند. اما در مرحله دوم احتمالاً در این تقسیم‌بندی وزن یکی از آنها بیشتر باشد.

وی همچنین درباره فراکسیون‌هایی که در مجلس دهم شکل می‌گیرد، گفت: فراکسیون اعتدال، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شکل خواهد گرفت که اصولگرایان نیز در یک فراکسیون جمع خواهند شد.

وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که رئیس مجلس چه کسی خواهد بود، گفت: نمایندگان به هر کسی رأی دهند رئیس مجلس می‌شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که شما به چه کسی رأی می‌دهید، افزود: رأی من محرمانه است.

وی درباره تعامل وزارت کشور و شورای نگهبان تصریح کرد: ما در این دوره تعامل مثبتی بین وزارت کشور و شورای نگهبان شاهد بودیم؛ بنده چندین جلسه با آقای جنتی داشتم و معاونم نیز جلسات متعددی و شاید گفت هر روز با کارشناسان شورای نگهبان داشتند البته این به معنای این نیست که اختلافی نداشتیم اما اختلافات را با محور قراردادن قانون و اعتماد به یکدیگر حل می‌کردیم.

وزیر کشور به موضوع انتخابات الکترونیکی اشاره کرد و گفت:‌ در شمارش دستی خطای انسانی بالا می‌رود و هزینه‌ها بالا است اما در انتخابات الکترونیک می‌توان ظرف دو ساعت نتیجه را اعلام کنیم. شورای نگهبان در قسمت سخت‌افزار موافقت خود را اعلام کرد ولی در بحث نرم‌افزاری خیر، که در نهایت نیز برگزاری انتخابات الکترونیک صورت نگرفت.

رحمانی فضلی تصریح کرد: ما اعلام کرده‌ایم که اگر اجازه دهند مرحله دوم را در انتخابات مجلس به صور الکترونیکی برگزار شود.

وی با بیان ابنکه قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد اضافه کرد: ثبت‌نام 12 هزار نفر در انتخابات خوب است اما رسیدگی به صلاحیت این افراد کار سختی است و باید قانون در این زمینه اصلاح شود؛ باید هزینه‌های انتخابات را پایین بیاوریم.

وزیر کشور یکی از ضعف‌های قانون فعلی را عدم شفافیت مالی در تبلیغات کاندیداها عنوان کرد.

رحمانی فضلی بیکاری و رکود را از مشکلات اصلی کشور عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین اولویت مجلس دهم باید وحدت و انسجام، رونق اقتصادی و امنیت و آرامش باشد.

افزودن نظر جدید