"وزیر ارشاد" زیر تیغ

در داستان همیشگی وزارت ارشاد که اخیرا دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است، شخصیت‌های دیگری وارد شده اند. داستانی که تم اصلی اش مهر و امضای یک وزارتخانه است. به زبان بسیاری از افرادی که با ارشاد (وزارت ارشاد نه گشت ارشاد) سر و کار دارند، مسئولان وزارتخانه امضا می‌کنند اما پای امضای‌شان نمی‌ایستند و به قول معروف از لفظی که آمده‌اند عقب‌نشینی می‌کنند. آنها خیلی کنجکاوند بدانند به جز وزارت ارشاد آیا وزارت خانه دیگری هم مسئول فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور هست یا نه. همانطور که گفتیم این داستان سر دراز دارد. برخی هم می گویند دستگاه‌هایی موازی با ارشاد فعالیت می‌کنند و در بسیاری از موارد مشکل‌ساز می‌شوند. اما شخصیت‌های که گفتیم به این داستان اضافه شده‌اند، این دستگاه‌های موازی نیستند. چون به اعتقاد خیلی‌ها حضور آنها را از قدیم‌الایام می‌شود احساس کرد. این نمایندگان مجلسند که حضورشان در این قصه پررنگ شده است. 

کل از جزء بزرگتر است اما ...

 به گزارش امیدنامه به نقل از فرارو،اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در همان زمانی که سیدعباس صالحی، وزیر کنونی ارشاد به دنبال کسب رای اعتماد برای نشستن بر کرسی وزارت بود، او را دعوت و با او اتمام حجت کرد. این جلسه در دفتر علی مطهری، نایب رئیس مجلس برگزار شده بود. نمایندگان در آن جلسه از وزیر خواستند مرّ قانون رعایت شود. حالا نمایندگان در حال جمع آوری و کنار هم قرار دادن قطعاتی از یک پازل هستند. قطعاتی که به زعم آنها قانون در همه جا یکسان عمل نمی‌شود. روز چهارشنبه بعد از سالها فراز و نشیب قرار بود فیلم «عصبانی نیستم» اکران شود. اما نشد. بعضی می گویند ترافیک فیلم‌های در حال اکران باعث معلق ماندن عصبانی نیستم شده است. اما حواشی باز هم روایت دیگری دارند. با این همه بعضی مسئولان ارشاد می گویند به صورت موردی به فیلم‌ها ورود پیدا نمی کنند. مساله هم دقیقا بحث کل و جزء است؛ ارشاد یک وظیفه کلی دارد. روند کلی ارشاد با آمدن و رفتن دولت‌ها تغییر نمی‌کند، بنابراین این موردها هستند که ارشاد باید درباره آنها پاسخ دهد. 

 

زمینه برای استیضاح عباس صالحی فراهم می‌شود

به هرحال رضا درمیشیان، کارگردان «عصبانی نیستم» به جای آنکه در خیابان بهارستان و در راه پله های وزارت ارشاد به دنبال پاسخی برای «چرا؟» باشد، در همان حوالی با دعوت نمایندگان به مجلس رفته است. او یکی از قطعات پازلی است که نمایندگان به دنبال تکمیل آن هستند. آریا آرام نژاد، خواننده ای که فعالیت او در کشور با اما و اگرهایی رو به روست، تا کنون چند بار به مجلس رفته و با بعضی نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی دیدار و گفت و گو کرده است. او چندی پیش  گفت که به نمایندگان گفته چمدانش را برای همیشه بسته است و اگر اتفاق مثبتی برای او نیفتد از ایران کوچ خواهد کرد. از کنار هم قرار گرفتن این قطعات به نظر می‌رسد زمینه برای استیضاح یا طرح سوال از وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس رفته رفته آماده خواهد شد. با این حال این‌که نمایندگان مجلس چقدر مایلند دست به استیضاح وزیر بزنند خود، مساله ای دیگر است. 

 

هنرمندان مجلس را خانه خود بدانند؟

نمایندگان مجلس با خود از هنرمندانی که شاید به خاطر محدودیت‌ها دیگر وزارت ارشاد را خانه خود ندانند می‌خواهند به آنها این پیام را بدهند که مجلس خانه آنهاست. البته فقط هنرمندان نبودند که پایشان به خانه ملت باز شده است. آنها طی روزهای گذشته از مهدیه گلرو و مجید دری که هنوز عنوان دانشجوی ستاره‌دار را با خود حمل می‌کنند نیز به مجلس دعوت کرده بودند. پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دعوت تعدادی از هنرمندان به مجلس و گفت و گو با آنها  می گوید: ما نه می خواهیم از وزیر سوال کنیم و نه دنبال استیضاح او هستیم. ما دنبال حل مساله هستیم. می خواهیم مساله عمیق تر نشود. کمیسیون فرهنگی کمیته های متفاوتی دارد. من، خانم سیاوشی و خانم ذوالقدر عضو کمیته هنر و رسانه نیستیم. اما با اصحاب هنر و رسانه ارتباط خوبی داریم. او ادامه می دهد: من خودم با رضا درمیشیان صحبت کردم. با خانم سیاوشی هم برنامه ریزی کردیم که او بتواند با یکی از اعضای معاونت سینمایی ملاقات کند تا مشکل حل شود. ارشاد مجوز اکران عصبانی نیستم را صادر کرده و قاعدتا در این زمینه نباید مشکلی وجود داشته باشد. 

 

نماینده مردم تهران در ارتباط با جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی با آریا آرام‌نژاد هم می‌گوید: من با آریا آرام نژاد جلسه نداشتم اما در جریان مساله او هستم. ما برای حل مساله اگر کاری از دستمان بربیاید، از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم. تلاشمان را ادامه می دهیم و تا جایی که ممکن است پای این قضیه می ایستیم که کسی محرومیت نداشته باشد. سلحشوری در ارتباط با دیدار نمایندگان با دانشجویان ستاره‌دار نیز می گوید: مهدیه گلرو دیروز با ما جلسه داشت. من خودم مجید دری را ندیدم. قرار بود به مجلس بیاید. احتمالا زمانی که آمده بود من رفته بودم. اما مهدیه گلرو را دیدیم. با او جلسه گذاشتیم و قرار شد مشکل او را حل کنیم. ما یک فراکسیون حقوق شهروندی راه اندازی کردیم. اغلب اعضای آن عضو فراکسیون امید هستند.  در فراکسیون حقوق شهروندی دنبال حل مسائل این چنینی هستیم. 

 

در مجلس دهم نمایندگانی پیدا می شوند که دنبال حق مردمند

او در پاسخ به اینکه این پیگیری ها به کجا ختم می شود می گوید: این مسائل به روزهای اخیر برمی گردد. فیلم عصبانی نیستم قرار بود چهارشنبه اکران شود. باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این فیلم تا یک ماه آینده چه می شود. به اعتقاد این نماینده مجلس: وزیر ارشاد عملکرد بدی ندارد؛ او مورد وثوق علما و خودش روحانی است. با مشهد و قم ارتباطات خوبی دارد.  او می تواند خیلی از مشکلات را حل کند. آقای صالحی پای خیلی چیزها ایستاده است. او در حوزه کتاب عملکرد خوبی داشته است. ما باید منصفانه و بدون پیش زمینه ذهنی به عملکرد افراد نگاه کنیم. درست است که اکران «عصبانی نیستم» معلق شده اما بالاخره همین فیلم بعد از چند سال توانست مجوز اکران بگیرد. سلحشوری در پاسخ به اینکه آیا کنار هم قرار گرفتن پازل‌ها در ارتباط با وزارت ارشاد می‌تواند منجر به استیضاح یا سوال از عباس صالحی شود، جمله ای به زبان می‌آورد که شاید دیپلماتیک به نظر برسد، اما به هرحال معنای پیگیری نمایندگان را در خود دارد. او می گوید: «این مجلس پتانسیل خاص خودش را دارد. اما شما می‌توانید در مجلس دهم نمایندگانی را پیدا کنید که به دنبال احقاق حقوق مردمند.»

افزودن نظر جدید