وحدت در ابهام!/ اظهار بی‌اطلاعی اعضای جامعتین از برگزاری جلسه مشترک

آنا نوشت: تلاش اصولگرایان برای وحدت و مشکلات آنان برای عملیاتی کردن این آرزو، تنها مربوط به این دوره نیست. اصولگرایان در سال‌های اخیر در آستانه هر انتخابات، برای آنکه رقابت را به اصلاح‌طلبان واگذار نکنند؛ جبهه‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی شکل دادند.

پیش از این، مسئولیت اجماع اصولگرایان به صورت سنتی برعهده آیات مهدوی‌کنی و یزدی بود؛ چراکه هم نمایندگی دو تشکل روحانی عمده اصولگرا یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را داشتند و هم از اعتبار ویژه‌ای نزد اصولگرایان برخوردار بودند. با این حال تلاش این دو شخصیت هم برای وحدت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نافرجام ماند و در ‌نهایت آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری با تعدد کاندیدا مواجه شدند. همین امر موجبات دلخوری این دو ریش سفید را فراهم کرد.

آنچه در این سال‌ها، وحدت اصولگرایان را غیرممکن کرده و نتایج انتخابات را یک به یک، برای اصولگرایان ناخوشایند ساخته است، بیش از هر چیز، ناشی از ورود یک جریان سوم نوظهور در عرصه اصولگرایی است که هم سر سازگاری با دیگر اصولگرایان ندارد، هم دیگر اصولگرایان با آن سازگار نیستند. 

حالا، تلاشگران وحدت اصولگرایی از برگزاری جلسات مشترک می‌گویند در حالی که برخی اعضای جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از برگزاری این جلسات اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

سید رضا تقوی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز مدتی است مسئولیت پیشگامی برای وحدت در جبهه اصولگرایی را برعهده گرفته است؛ مسئولیتی که با چند گفت‌وگو با اعضای جامعتین، روشن می‌شود از سوی دیگر اعضا به او واگذار نشده و بیشتر به یک تلاش شخصی شباهت دارد.

چندی پیش، سید رضا تقوی در گفت‌وگویی از برگزاری جلسات مشترک بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین خبر داده بود. این اخبار، البته با واکنش سرد اعضای ارشد دو جامعه مواجه شد و نشان از این داشت که تلاش برای وحدت اصولگرایان با مختصاتی که تقوی از آن صحبت کرده، یک تلاش بیهوده است که دست‌کم بخش عمده‌ای از اعضای این دو تشکل روحانی اصولگرا چندان رغبتی به آن ندارند.

امروز، اظهارات تقوی در این باره، یکبار دیگر در گفت‌وگویی جدید تکرار شده و از تلاش‌هایش برای برگزاری جلسه‌ای میان جامعتین خبر داده است. او از دیدار سه جانبه‌ای میان آیات موحدی کرمانی، مصباح یزدی و محمد یزدی،‌ سخن گفته که با تلاش وی،‌ احتمالا در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

اما این بار نیز، اعضای جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از این تلاش‌ها و احتمال برگزاری چنین جلسه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

غروی: برگزاری جسله مشترک با جامعه روحانیت در دستور کار نیست

سید محمد غروی گفت: برگزاری جلسه مشترک با جامعه روحانیت مبارز در جلسه جامعه مدرسین مطرح نشده است.

حجت‌الاسلام غروی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اخباری که از برگزاری جلسه مشترک بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حکایت دارد، اظهار کرد: چنین خبری نبوده است و اگر هم قرار باشد چنین جلسه‌‌ای برگزار شود، ابتدا در جلسه داخلی جامعه مدرسین مطرح می‌شود و بعد از نظرخواهی از اعضا راجع به آن تصمیم‌گیری می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر هم جلسه‌ای باشد، به عنوان جامعه مدرسین نیست؛ چراکه موقعی جلسه از جانب جامعه مدرسین تلقی می‌شود که ابتدا در جلسه داخلی جامعه مدرسین، راجع به آن تصمیم‌گیری شده باشد.

حجت‌الاسلام غروی افزود: اگر هم احیانا برخی از افراد جلساتی داشته باشند؛ به خودشان مربوط است و ربطی به جامعه مدرسین ندارد.

وی تأکید کرد: اگر گاهی چند نفر دور هم جمع می‌شوند، نباید آن را جلسه مشترک جامعه تلقی شود.

این عضو جامعه مدرسین در واکنش به خبر مربوط به دیدار سه جانبه آیات مصباح‌یزدی،‌ موحدی‌کرمانی و محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آینده نزدیک گفت: در این مورد خبری ندارم ولی اگر هم باشد به عنوان جامعه مدرسین نبوده است. به هرحال این افراد سه شخصیتی هستند که ممکن است بخواهند با همدیگر دیداری داشته باشند.

شجونی: در جریان جلسه مشترک جامعتین نیستم

همچنین، جعفر شجونی گفت: در جریان جلسه مشترک بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیستم.

عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره جلسه مشترک با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: قبلا چیزهایی در این باره شنیده شده که قرار است چنین جلسه‌ای برگزار شود اما کی و کجا هنوز من در جریان نیستم.

شجونی درباره دستور کار احتمالی این جلسه گفت: معلوم نیست ولی برای هر کار مملکت که پیش بیاید باید صحبت شود چراکه این انقلاب فرزند روحانیت است و از امام شروع شد و روحانیت هم باید جلسه داشته باشد و درباره انقلاب سخن بگوید؛ حالا یا انتخابات باشد یا مسئله‌ای دیگر.

وی ادامه داد:‌ بعد از انتخاب آقای موحدی کرمانی گفته شد که یک اجتماعی برگزار شود، ولی اینکه اعضای جامعه مدرسین هم باشند یا نه، من اطلاعی ندارم.

شجونی درباره انتخاب اعضای کمیته انتخابات جامعه روحانیت مبارز گفت: اطلاعی ندارم که این افراد مشخص شده‌اند یا خیر.

با این اوصاف، باید دید آیا این بار، ممکن است دبیرکل جدید جامعه روحانیت مبارز و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دور میزی بنشینند که سوی دیگر آن، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی است.

روشن است، هرگونه تلاش برای شکل‌گیری "چتری" به نام جامعتین برای وحدت اصولگرایان، در همان ابتدا با مشکلات و موانع جدی مواجه است؛ جامعتین از یکسو در درون خود و از سوی دیگر با ورود چهره‌هایی جدید به چنین چتری، مشکل دارند؛ به همان میزان که دیگر گروه‌های غیرروحانی اصولگرا و همچنین دیگر طیف‌های این جناح، چنین چتری را نمی‌پذیرند.

افزودن نظر جدید