واکنش شجاعی به اعتراض مربیان بسکتبال: داوران از ملی‌پوشان نمی‌ترسند

فریده شجاعی نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در مورد اعتراض مربیان لیگ برتری به داوری بازی‌ها می‌گوید: در هر رشته‌ای این اشتباهات هست اما باید مربیان به داوران فرصت بدهند تا این اشتباهات انجام شود و به تدریج قضاوت‌هایشان درست شود.
 

به گزارش اميدنامه به نقل از ايسنا، فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در مورد اعتراض برخی از مربیان لیگ برتر مبنی بر اینکه داوران در مسابقات از خطاهای ملی پوشان چشم پوشی می‌کنند، گفت: بازی‌هایی که در تهران برگزار می‌شود را دیدم. در هفته هشتم هم بازی بندرعباس و نارسینا را در سالن بودم، تا به حال چنین چیزی ندیدم و حتی تا جایی که داوران را دیدم خیلی خوشحال بودند که قاطع، خوب، منظم و راحت سوت می‌زنند.

 او در این مورد افزود: در شهرهای دیگر هم ناظر و نماینده داریم و فیلم می‌گیریم. این هفته در آبادان و چند جای دیگر جنجال به پا شده که در این رابطه با خانم  طهماسیان مسئول کیمته داوران لیگ صحبت داشتم. برای هر دیدار  ناظران خوبی انتخاب کردیم که به ما گزارش بدهند اما باید فیلم بازی‌ها را بررسی کنیم. باید بگویم از اینکه می‌توانیم از بازی‌ها فیلمبرداری کنیم  خوشحال هستم. می‌خواستیم این فیلم‌ها را به تیم‌ها بدهیم تا حریفان خود را آنالیز کنند اما الان می‌بینم از نظر داوری بیشتر به کار می‌آید بنابراین باید بررسی کنیم، گزارش نماینده و ناظر  را بگیریم تا بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.

شجاعی اشتباه در داوری را امری عادی دانست و بیان کرد: داوری در هر رشته‌ای کمی مشکل ساز است و نمی‌تواند ۱۰۰ درصد ایده آل باشد. داور نمی‌تواند تمام اتفاقات زمین را ببیند در نتیجه مواردی از دستش در  می‌رود. در سطح بین المللی هم اینگونه هست و نمی‌توانیم داوران را ۱۰۰ درصد مقصر بدانیم. ممکن است برخی از آنها اشتباهاتی داشته باشند اما عمدی در این قضیه نمی‌بینم که از ملی پوشان بترسند. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟ اتفاقا ملی پوشان بیشتر زیر ذره بین هستد و اشتباهاتشان باید بیشتر مشخص شود. من این  موضوع را قبول ندارم.

 او ادامه داد: در این هفته نشستی با کمیته  انضباطی خواهیم داشت، بازی‌ها و داوری‌ها را با  نگاهی عمیق‌تر بررسی می‌کنیم تا بتوانیم راحت قضاوت کنیم. اگر چنین موضوعی رخ داده باشد دیگر به کمیته انضباطی مربوط می‌شود که چه تصمیمی می‌گیرد. ما تنها مسائل اینچنینی را  که داور، مربی یا بازیکن به وجود می‌آورند در کمیته انضباطی بررسی می‌کنیم و به آنها می‌سپاریم تا براساس قوانین و مقرارتی که در فدراسیون وضع شده است تصمیم گیری کنند.

شجاعی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال اعتراضی مکتوب در این زمینه به فدراسیون ارسال شده؟ گفت: نه تا به حال  چنین موردی نداشتیم. ممکن است  اعتراضاشان را به صورت ضمنی گفته باشند اما کتبی نبوده است. مثلا هفته گذشته در بازی دانشگاه آزاد با نفت، مربی دانشگاه آزاد به چند مورد اعتراض داشت. من هم در سالن مسابقه بودم. در یک مورد مربی حق داشت اما در  چند  مورد دیگر اعتراضش درست نبود. او از زاویه‌ای نگاه می‌کرد که با زاویه داور تفاوت داشت و ما هم که بازی را می‌دیدیم حق را به داور دادیم.

او در ادامه افزود: این مشکلات وجود دارد ولی نباید اینگونه باشد که مربی داد و بیداد کند بلکه او باید بتواند به خودش مسلط باشد. اصلا معتقد نیستم که داور به نفع یا ضرر دیگری سوت می‌زند و همیشه به این قضیه خوشبینانه نگاه می‌کنم ولی اگر از روی ناآگاهی و غیرعمد چنین اتفاقی بیفتد مربی باید گذشت کند. به هر حال باید فرصت بدهند این خطاها انجام شود و داورها آنقدر اشتباه کنند تا قضاوت‌هایشان درست شود. برخی از آنها تجربه شان کم است، علاوه بر این واقعا داوری کار سختی است اما نباید اعتراضاتی به این شدت رخ دهد.

شجاعی در پاسخ به این سوال که شاید این  تجربه کردن و اشتباهات داوری سرنوشت قهرمانی را عوض کند، بیان کرد: شما می‌گویید باید چکار کنیم؟ موجودی داوری‌مان این است و معتقدیم که عمدا کاری انجام نمی‌دهند و به آنها اعتقاد داریم. حالا ممکن است اشتباه کرده باشند. من همه بازی‌ها را  ندیدم اما می‌گویم این  اشتباهات در هر رشته‌ای  پیش می‌آید. نمی‌توانم بگویم  عمدا اشتباه کردند.  به هر حال باید از داورها و مربی‌ها بخواهیم  دقیق‌تر کار کنند چرا که این دو باید با هم تعامل داشته باشند، به عبارتی  نیاز است که زمینه را از نظر  فرهنگی تغییر دهیم اما از نظر فنی زمان می‌برد و کسب تجربه لازم است.

او همچنین در مورد اینکه فدراسیون می‌تواند با کلاس‌های داوری و استفاده از مدرسان حرفه‌ای این نقاط ضعف را برطرف کند،  بیان کرد: این کار  مرتب انجام می‌شود ولی شاید کافی نیست.

نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال در مورد اعتراض سرمربی پاژ تهران به داوری  در بازی برابر نامی نو اظهار کرد: وقتی یک تیم ۳۰ امتیاز اختلاف دارد داوری چگونه می‌تواند این اختلاف را جلو ببرد و چگونه اشتباهاتش می‌تواند این  اختلاف زیاد را رقم بزند. گاهی بازی پایاپای برگزار می‌شود که اگر داور یک اشتباه  کوچک هم بکند ممکن است تاثیر گذار باشد ولی در این بازی چگونه  ۳۰ اختلاف را می‌تواند رقم بزند. شنیدم که مربی پاژ اعتراض کرده، ما هم باید بازی‌ها را ببینیم ولی قطعا می‌دانم داور هر چقدر هم بخواهد عمدی سوت بزند، نمی‌تواند با ۳۰ امتیاز اختلاف کاری کند.

شجاعی درپایان این گفت‌وگو در مورد پخش رادیویی لیگ بسکتبال بانوان گفت: با چند نفر در رادیو صحبت کردم اما پخش  مستقیم آنها جمعه عصر است. با این حال قرار است با روابط عمومی مان جلسه‌ای برگزار و با صدا و سیما ارتباطاتی برقرار کنیم که بازی‌های پلی آف را که خیلی حساس‌تر هستند پنجشنبه‌ها به طور مستقیم پخش کنند. البته تا حدودی در این زمینه به ما قول هم دادند.

 

افزودن نظر جدید