واکنش دادستان تهران به اعتراض دانشجویان برای احکام سنگین

  دادستان تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی گفت: وزارت علوم تاکنون درخواست رسمی در رابطه با دانشجویان نداشته و اسامی آنها را نیز اعلام نکرده است.

به گزارش امیدنامه عباس جعفری دولت آبادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احکام صادره برای برخی دانشجویان در ارتباط با حوادث دی سال ۹۶ گفت: سوال سختی کردید اما مجبور هستم پاسخ بدهم. شرکت در آشوب و اغتشاش جرم است و این به قشر خاصی هم ربط ندارد.

دولت آبادی با بیان اینکه حوادث دی ماه تظاهرات نبود، آشوب بود، گفت: اخیراً برخی از طرفداران اینها هم گفته اند که اصلاً شرکت در این تظاهرات جرم نیست. چه کسی این حرف را زده؟ قانون می گوید شرکت در آشوب و اغتشاش و دعوت به آشوب و اغتشاش جرم است و مجازات بسیار سنگینی هم دارد.بنابراین دوستانی که ادعا دارند شرکت در تظاهرات جرم نیست، این حرف خود را اصلاح
کنند.

حوادث دی آشوب بود

دادستان تهران گفت: اولاً حوادث دی سال ۹۶ تظاهرات نبود بلکه آشوب و اغتشاش بود. پس اینکه یک کسی بیاید و بگوید من دانشجو هستم و در تظاهرات شرکت میکنم نمی شود. تظاهرات قانونی نیاز به مجوز دارد. اینها مجوز نداشتند بلکه ریختهاند در خیابان و آتش زده اند و شعارهای ساختارهای شکنانه داده اند و پلیس آنها رادستگیر کرده است.

او تاکید کرد: نکته دوم این است که برخی مدعی هستند تعداد این افراد۱۱ نفر و برخی نیز ادعا دارند ۶ نفر است. ما تا کنون ۵ نفرشان را شناسایی کردیم کهبرایشان حکم صادر شده است که اینها فرصت اعتراض دارند. بجای اینکه بروند و اعتراضکنند، فضاسازی می کنند. پیشنهاد ما این است که این افراد به محکومیت خود اعتراضکنند و در مرحله تجدیدنظر اگر دادگاه احساس کند اینها واقعاًقصد مجرمانه نداشتند،می تواند کمک کند اما به نظر من بجای فضاسازی های متعدد و بجای اینکه بگویند اصلاًشرکت در تظاهراتجرم نیست که این حرف را رد و تاکید می کنم شرکت در آشوب و دعوت به آن جرم است،بروند به محکومیت خود اعتراض کنند.

وزارت علوم اسامی را به ما اعلام نکرده است

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا وزارت علوم درخواستی در رابطه با این دانشجویان به دادستانی داشته است؟گفت: وزارت علوم تا این لحظه به ما رسماً اسامی را نداده‌است و بعد از پیگیری‌های تلفنی، نام چند نفر را دادند. این تعدادی که ما شناسایی کردیم، احکام شان صادر شده و توصیه می کنیم به احکام خود اعتراض کنند و دادگاه های
تجدیدنظر به این نکات توجه خواهند کرد.

دولت آبادی درباره میزان محکومیت های حبس صادره نیز گفت: احکام صادره متفاوت و از یک تا پنج سال حبس است. البته برخی از اینها چند فقره اتهام دارند وتا هشت سال حبس هم گرفته اند؛ بنابراین اشد محکومیت که پنج سال است، اجرا می شود.

او ادامه داد: برخی از این دانشجویان مربوط به جریان های سیاسیهستند؛ نه جریان های سیاسی داخل نظام بلکه ممکن است از گروه های خاصی باشند و اگر احکام
شان شدید بوده به همین لحاظ است. بنابراین نمی شود برای همه یک حکم واحد صادر کرد.

دادستان تهران گفت: پیشنهاد ما این است که ابتدا وزارت علوم اسامیاینها را به ما بدهد تا پرونده شان را ببینیم. اگر واقعاً نهادهای امنیتی و پلیس به ما گزارش بدهند که اینها آن طور که در گزارسات اولیه آمده، نبوده اند حتما محاکمبه آنها توجه می کند.

اعلام تخلف برای بانک مرکزی از سوی مجلس

دولت آبادی در پاسخ به سوال دیگری، مبنی بر اینکه اخیراً احمد توکلیبه عنوان مسئول دیده بان شفافیت اعلام کرده برای آقای سیف و حدود ۱۰ نفر از مدیران بانکی و مسئولان اقتصادی پرونده تشکیل و جرم انگاری شده است گفت: ما سخنگوی ایشان نیستیم که بدانیم ۱۰ نفر است یا خیر. مجلس یک پرونده ای در اجرای ماده ۲۰۴ آیین نامه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با بحث موسسات به دادستانی فرستاده و در آنجااعلام کرده که بانک مرکزی نظارت مستوفی نکرده است. این پرونده به شعبه بازپرسی ارجاع شده و تحقیقات مبسوطی صورت گرفته ولی هنوز اتخاذ تصمیم نشده است.

۴۲۲۳۸

افزودن نظر جدید