واکنش‌ها به نصب دوربین در کلاس‌های درس

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در واکنش به نصب دوربین مداربسته در تعدادی از مدارس شهر تهران اعلام کرد: نصب این دوربینها در کلاس اخلاقی نیست اما هیچ ممنوعیت قانونی برای نصب دوربین مداربسته در کلاسهای درس وجود ندارد،

به گزارش امید به نقل از مهر، در شرایطی که تعدادی از مدیران مدارس شهر تهران در مناطق 3، 1 و 6 و همچنین مدیران برخی از مدارس شهرستانهای تهران همچون اسلامشهر اقدام به نصب دوربین مداربسته در کلاسهای درس کرده اند، اما مسئولان آموزش و پرورش این اقدام را غیراخلاقی و ممنوع اعلام کرده اند.

سید رحیم میرشاه ولد مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره نصب دوربین های مداربسته در کلاس های درس گفت: نصب دوربین های مداربسته در مدارس جنبه حفاظت فیزیکی دارد، چرا که باید به نوعی از اموال مدرسه حفاظت شود و این روش بهترین راه برای حفظ اموال عمومی مدرسه است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی به دلیل کمبود نیروی انسانی امری منطقی است، افزود:  نصب دوربین های مداربسته در کلاس درس اگرچه ممنوعیت قانونی ندارد اما از نظر ما این امر اقدامی غیر اخلاقی است، چرا که ما به نیروهای خود در آموزش و پرورش اعتماد کامل داریم.

به گفته میرشاه ولد، اگر نصب دوربین مداربسته در کلاسهای درس برای کنترل تعلیم و تربیت و نحوه درس دهی معلم باشد، امری غیراخلاقی تلقی می شود و مدیر خود می تواند به صورت دلخواه و بدون نصب دوربین برای کنترل وضعیت تعلیم و تربیت به کلاسهای درس برود نه آنکه در کلاس دوربین نصب کند.

وی درباره اینکه برخی از مدیران مدارس شهر تهران در حال حاضر اقدام به نصب دوربین در کلاسهای درس کرده اند، گفت: تاکنون چنین مواردی به ما گزارش نشده اما اگر برخی از مدیران دست به این اقدام زده اند، افراد می توانند گزارشهای خود را به دفتر ما اعلام کنند تا به این موضوع رسیدگی کرد.

همچنین حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استفاده از دوربین های مداربسته در کلاس درس را ممنوع اعلام کرده و گفته است: دوربین های مداربسته در مدارس دو کاربرد دارند که یکی امنیتی و دیگری تعلیم و تربیت است.

به گفته وی، استفاده از دوربین مداربسته در کلاس درس برای کاربری تعلیم و تربیت ممنوع است و اگر مدیر مدرسه‌ای اجازه دهد که در کلاس هایش دوربین نصب شود قطع به یقین تخلف کرده است.

جدای از صحبت مسئولان، نصب دوربین در کلاسهای درس بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ممنوع است. بر اساس مصوبه این شورا، مدیران مدارس حق نصب دوربین در راهروها و مکانهای پرخطر را دارند و نمی‌توانند از آن در کلاس درس استفاده کنند.

به گفته مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای‌ عالی آموزش و پرورش شورا هیچ مصوبه‌ای درباره مجاز بودن نصب دوربین مداربسته در کلاسهای درس ندارد.

بحث نصب دوربین در کلاسهای درس از دوره وزارت علی‌احمدی مطرح شد و کارشناسان نظرات موافق و مخالف خود را بیان کردند و وزیر سابق آموزش و پرورش دستور تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی این موضوع را داد و در‌ نهایت اعلام شد که نصب دوربین در کلاسهای درس تخلف است.

صحبتهای اخیر مسئولان آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید در شرایطی است که بسیاری از والدین و معلمان مدارس مناطق مختلف شهر تهران و همچنین شهرستانهای تهران در تماس با خبرگزاری مهر از نصب دوربین مداربسته در کلاسهای درس خبر داده اند و به نظر می رسد با گذشت بیش از دو سال از زمان اعلام نظر شورای عالی آموزش و پرورش، پرونده نصب دوربین ها در کلاسهای درس دوباره باز شده است.

ضروری است با توجه به تاکیدات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر برداشتن فضاهای امنیتی در مدارس کشور، دوباره این موضوع مورد بازنگری جدی مسئولان قرار گیرد تا برای همیشه پرونده نصب دوربین در کلاسهای درس، بایگانی شود.

افزودن نظر جدید