واکنش‌ها به افشای پولشویی رهبران جهان

انتشار ۱۱ میلیون سند که در آن‌ها ده‌ها مقام دولتی و غیردولتی به گریز مالیاتی و پولشویی متهم شده‌اند، واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته است. شماری از رهبران اتهام‌ها را تکذیب کرده‌اند و بعضی کشور‌ها مانند سوئد و فرانسه گفته‌اند که در این‌باره تحقیق می‌کنند.
به گزارش امیدنامه به نقل از فرارو، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه ‌می‌گوید مدارکی که به "اسناد پاناما" مشهور شده، اطلاعات تازه‌ای ندارد و به طور خاص درباره خود پوتین چیزی نمی‌گوید.

به گفته پسکوف، هدف داخلی از انتشار این اسناد شخص ولادیمیر پوتین است تا موضع او را در انتخابات پیش رو ضعیف کند.

آنطور که سخنگوی کاخ کرملین توصیف کرده، هدف بین المللی انتشار چنین اسنادی هم "پوتین‌هراسی" است.

او دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را به دست داشتن در انتشار اسناد پاناما متهم کرد و گفت که کرملین گروه روزنامه‌نگارانی را که در این‌باره تحقیق می‌کردند می‌شناسد و می‌داند که بعضی از آن‌ها اعضای سابق سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)، وزارت خارجه ایالات متحده و دستگاه‌های اطلاعاتی دیگر بوده‌اند.

پسکوف برای روزنامه‌نگاری تحقیقی ابراز تاسف کرده و گفته است که دفتر ریاست جمهوری گمان می‌کرد قرار است اطلاعات جدیدی منتشر شود.

در سوئد مسئولان گفته‌اند درباره اسناد منتشر شده تحقیق می‌کنند تا ببینند آیا از قوانین سوئد در این زمینه سواستفاده شده است یا نه.

در فرانسه فرانسوا اولاند، رئیس جمهور از انتشار این اسناد استقبال کرده و گفته که انتشار آنها نشانه خوبی است که بتوان با تحقیقات قضایی از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.

در بریتانیا، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه گفته است که در ماه می‌ اجلاسی درباره فساد برگزار می‌شود و بحث درباره این اسناد و پیامدهای آن در اجلاس ادامه خواهد داشت.

آذربایجان: تجارت، غیرقانونی نیست
سخنگوی رئیس جمهوری آذربایجان هم در واکنش به انتشار این اسناد گفته است فرزندان الهام علی‌اف شهروندان بالغ این کشور هستند و می‌توانند کار و کاسبی خود را داشته باشند.

آذر قاسمف گفته که در هیچ جای قانون این موضوع ممنوع اعلام نشده است.

او درباره این اتهام خاص که "خانواده آقای علی‌اف به طور پنهانی در مالکیت روزنامه‌های آذربایجان سهم دارند" گفته است: "نمی‌دانم در اسناد چه هست، اما به هرحال آن‌ها شهروندان آذربایجان هستند و هر شخصی حق دارد تجارت خود را داشته باشد."

اوکراین؛ نشست پارلمان برای تحقیق
نمایندگان مجلس اوکراین در واکنش به انتشار اسناد پاناما خواستار برگزاری جلسه‌ای شده‌اند تا درباره اتهام‌های مطرح شده علیه پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین تحقیق کنند.

پوروشنکو هم متهم شده که برای فرار از پرداخت مالیات، شرکتی را در یک گریزگاه مالیاتی تاسیس کرده است.

او متهم شده که در میانه درگیری‌های اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در سال ۲۰۱۴ در جزایر ویرجین بریتانیا شرکتی تاسیس کرده تا شرکت شکلات‌سازی خود را به آنجا منتقل کند.

یکی از مقام‌های قضایی ارشد اوکراین می‌گوید که بر اساس اسناد فاش شده پوروشنکو هیچ خلافی انجام نداده است.

ایسلند؛ فشار برای استعفای نخست‌وزیر
سیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند که به همراه همسرش به فرار مالیاتی متهم شده است، تحت فشار است تا استعفا کند.

یوهانا سیگورادا‌تر، نخست‌وزیر پیشین ایسلند گفته که گونلاگسون باید کناره گیری کند.

بیش از ۱۶ هزار ایسلندی هم طوماری امضا کرده‌اند و خواستار کناره‌گیری او شده‌اند.

بر اساس اسناد منتشر شده، نخست‌وزیر ایسلند و همسرش متهم هستند در دسامبر ۲۰۰۷ شرکتی در جزایر ویرجین بریتانیا تاسیس کرده‌اند.

او سهام خود را در ازای یک دلار در سال ۲۰۰۹ به همسرش منتقل کرده است.

افزودن نظر جدید