همچنان بازار سرمایه

مهدی تقوی- ‌استاد بازنشسته دانشگاه علامه در اعتماد نوشت: نرخ دلار در هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه تأثیر‌گذار است. سیر نزولی قیمت ارز کاهش نرخ واردات و تورم را به‌ همراه دارد که به ‌تبع آن نقدینگی در دست مردم نیز بیشتر می‌شود، بنابراین برای پس‌انداز آن، می‌توانند بازارهای مختلفی ازجمله بازار سرمایه، پول، طلا و... را انتخاب کنند.

 تغییر در نرخ ارز موجب تغییرات در این بازار می‌شود، با این شکل که رشد قیمت دلار، باعث حرکت سرمایه‌های سرگردان به این بخش می‌شود و بعد از کاهش‌های احتمالی، خروج نقدینگی از این بازار به مقصد بازارهای دیگر را که در چند‌ماه گذشته، بازار سرمایه بوده به دنبال داشته است. از نیمه سال گذشته تا پایان نیمه امسال، حجم نقدینگی‌ای که وارد بازار سرمایه شده، بسیار زیاد است. در شرایط فعلی اقتصاد ایران، بازار سرمایه آمادگی جذب این میزان نقدینگی را دارد اما در نهایت افراد باید برای سرمایه‌گذاری در بازار پول و سرمایه تصمیم بگیرند. می‌دانیم ریسک سپرده‌گذاری در بانک کمتر است اما در شرایط فعلی، بانک‌ها توان پرداخت سود بالا را ندارند. وقتی رشد اقتصاد منفی باشد و رکود اقتصادی به وجود بیاید و نرخ تورم به 40 درصد برسد، طبیعی است توانایی مالی مردم برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها کاهش می‌یابد، در نتیجه بانک‌ها نیز پرداخت تسهیلات را محدود می‌کنند. در این شرایط بازار سرمایه جذاب‌تر ‌ است. با توجه به حجم قابل‌توجه نقدینگی در کشور و وضعیت مناسب بازار سرمایه در چند سال اخیر، افزایش سرمایه نقدی شرکت‌های بورسی با هدف افزایش ظرفیت تولید و پذیرش شرکت‌های جدید در بورس با هدف تأمین منابع برای طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید سهامدار عمده می‌تواند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. اما اتفاقات سه هفته اخیر نشان داد بازار سهام قطعا نوساناتی را تجربه می‌کند و افراد با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود می‌توانند خرید سهام و سپرده‌گذاری در بورس را انتخاب کنند. تب دلار، توان اقتصادی و قدرت خرید بیشتر مردم مخصوصا قشر حقوق‌بگیر را تقلیل داده است. اگرچه تحریم‌ها و محدودیت‌ها در فروش نفت و تأخیر در بازگشت پول آن به کشور منابع ارزی را به‌شدت کاهش داده است اما این کاهش منابع ارزی نمی‌تواند دلیلی برای افزایش بی‌ضابطه قیمت ارز باشد. با رشد نرخ برابری دلار و ریال، سود شرکت‌های بورسی نیز افزایش پیدا می‌کند؛ ولی این نکته را هم نباید فراموش کرد که در شرایط ناپایدار ارزی، تولیدکنندگان وابسته به مواد اولیه وارداتی و ماشین‌آلات ساخت خارج، عملا امکان تولید در مقیاس اقتصادی را از دست می‌دهند. یکی از دلایل بالارفتن نرخ دلار می‌تواند تورم باشد. در زمان‌هایی که درآمد ارزی دولت کاهش پیدا می‌کند، غالبا قیمت دلار هم روندی صعودی در پیش می‌گیرد. در صورتی که نرخ دلار کنترل نشود، این نگرانی وجود دارد که واردات در کشور گران‌تر از وضعیت فعلی شده و همین امر باعث ادامه رشد تورم افسارگسیخته در اقتصاد ایران شود.

 ذات بازار سرمایه، فراز‌و‌فرود و ورود به فاز اصلاحی است. در شرایط ویژه، سرمایه‌گذاران باید از ورود هیجانی به بازارهای غیرمولد همچون طلا و خودرو و ارز خودداری کنند تا قدرت پول خود را حفظ کنند و در دام دلالان نیفتند. بازار سرمایه در وضعیت فعلی اقتصاد، بازاری به نسبت مناسب‌تر برای سرمایه‌گذاری است. حسن سرمایه‌گذاری در بورس این است که می‌تواند منابع را تجمیع و به‌سوی تولید هدایت کند.

 

افزودن نظر جدید