/همایش بزرگ اصلاح طلبان/ رهامی:غربالگری‌ها را باید به مردم سپرد

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لازمه حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای را حضور کاندیداهای متفاوت با سلیقه‌های مختلف دانست.

به گزارش امید، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رهامی در همایش سراسری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: لازمه حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای حضور کاندیداهای متفاوت با سلیقه‌های مختلف است. ما نباید امید مردم را از صندوق‌های رای به یاس تبدیل کنیم. وی با اشاره به وظایف تعیین شده برای شورای نگهبان در قانون اساسی ابراز عقیده کرد: قانون اساسی انتخابات دو مرحله‌ای که ابتدا غربالی توسط شورای نگهبان و بعد از آن غربالی توسط مردم صورت گیرد را پیش‌بینی نکرده است. هیچ حقوقدانی در دنیا از نظارت چنین مطلبی را نمی‌فهمد.

وی افزود که وظیفه شورای نگهبان این است که جلوی اجحاف را بر مردم بگیرد و اجازه ندهد که کسانی که پرونده‌های فساد اقتصادی و اختلاس و این‌طور چیزها را دارند بتوانند کاندیدا شوند.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیان کرد که اصلاح‌طلبان مجلسی در طراز نظام جمهوری اسلامی می‌خواهند؛ مجلسی در شان ملت بافرهنگ باشد.

وی افزود: ما اصلاح‌طلبان نه ابزارهای نظامی، قضایی، نظارتی و نه پول‌های کلان داریم، اما آرای مردم را داریم؛ چون با وجود خطاهایی که داشته‌ایم نسبت به سایر رقبا درست‌تر عمل کرده‌ایم. مردم در سال 92 هم به تدبیر مجموعه اصلاح‌طلبان رای اکثریت دادند. در انتخابات آینده هم هیچ کس را در نظام دشمن خود نمی‌دانیم بلکه رقیب سیاسی هستیم و امیدواریم بتوانیم با رعایت قواعد سیاسی با هم رقابت کنیم.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس اختیارات بالا و نقش موثری در اصلاح ساختار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور دارد اما آنچه در کشور بخصوص در این چند سال اخیر بر سر ملت آمد باعث شد که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آسیب‌های جدی وارد شود. فساد اداری که در این چند سال اخیر پیش آمد در طول حدود 100 سالی که نظام اداری ما مکتوب شده بی‌سابقه است.

وی با بیان این که نمی‌خواهد سایرین را بی‌تقصیر بداند ابراز عقیده کرد که بخش عمده‌ای از این اتفاقات به ضعف مجلس و نحوه غربال کردن نامزدها و ممیزی که فراتر از حق نظارت حرکت کرده باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: هر جا اجازه ندهیم کسی صحبت کند و از حق قانونی خود استفاده کند خطا کرده‌ایم. علی مطهری فرزند کسی است که نوعی شناسنامه عقیدتی نظام محسوب می‌شود. اگر بخواهیم کشور، اصلاح و دولت موفق شود باید باز به مجلس باز گردیم چون بدون مجلسی موثر، قوی و کارشناس، دولت و حتی قوه قضاییه موفق نخواهد شد.

رییس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جایگاه احزاب، اظهار کرد: احزاب در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده‌اند و لازمه حضور حداکثری مردم وجود احزاب است. معدل خطای خرد جمعی همیشه کمتر از معدل خطای بزرگان کشور بوده است. البته تکیه بر نقش تشکل‌ها به معنی نفی شخصیت افراد نیست. ما باید تلاش کنیم که حداکثر مردم را پای صندوق بیاوریم چرا که هر وقت رای‌های خاکستری اضافه شده سهم ما بیشتر بوده است.

وی در پایان گفت: البته باید تعریف کنیم که تا کجا حاضریم کوتاه بیاییم. مثلا اگر رد صلاحیت وسیع صورت گیرد شاید به عنوان اصلاح‌طلب نتوانیم لیست بدهیم. هر چند که قرار نیست فقط تهران تصمیم‌گیری کند؛ بلکه دفاتر احزاب در شهرستانها نیز باید دایر شود. در کل خروجی ما در تهران و شهرستان‌ها در مجموعه ای که زیر چتر اصلاحات و اعتدال قرار می‌گیرد باید یکی شود تا بتوانیم اتفاقاتی که در این هشت سال بر تک تک ما تحمیل شده را کنار بزنیم.

افزودن نظر جدید